تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۶:۵۴ | کد خبر : 3673

بحران مالی پز عالی

گفت‌وگو با پندار توفیقی، معاون باشگاه استقلال سالار علیخواه بالاخره هفته اول لیگ هفدهم آغاز شد و هفته اول تماشاگران چندانی به ورزشگاه نیامدند. حتی پرسپولیس قهرمان فصل قبل هم از این قاعده مستثنا نبود و تنها ۲۵ هزار نفر برای استقبال از این تیم به ورزشگاه رفتند. تا لیگ جا بیفتد، در هفته‌های ابتدایی […]

گفت‌وگو با پندار توفیقی، معاون باشگاه استقلال

سالار علیخواه

بالاخره هفته اول لیگ هفدهم آغاز شد و هفته اول تماشاگران چندانی به ورزشگاه نیامدند. حتی پرسپولیس قهرمان فصل قبل هم از این قاعده مستثنا نبود و تنها ۲۵ هزار نفر برای استقبال از این تیم به ورزشگاه رفتند. تا لیگ جا بیفتد، در هفته‌های ابتدایی استقبال تماشاگران کم خواهد بود، اما به محض داغ شدن تنور مسابقات شاهد حضور هواداران در ورزشگاه خواهیم بود. اما با این وجود باز کم و کاستی‌ها باقی است و هشت باشگاه یک روز قبل از شروع بازی‌ها ۱۰ درصد بدهی‌هایشان به کمیته انضباطی فدراسیون را پرداخت می‌کنند و کارت بازی‌هایشان را می‌گیرند که این روند درستی نیست. باشگاه استقلال تهران در زمره باشگاه‌های بسیار بدهکار است و هر روز به خیل طلبکاران این باشگاه اضافه می‌شود. این تیم حدود ۸۰ میلیارد تومان بدهی انباشته و بدهی به افراد دارد و فوتبال ایران به کل تحت تاثیر این بدهی‌های سنگین است و خطری بزرگ فوتبال ایران را تهدید می‌کند؛ این‌که چرا باشگاه‌ها در زمان قانونی با طلبکاران تسویه حساب نکرده‌اند و چرا رویه جاری در این باشگاه‌ها قانونمند نیست، از سوی دیگر چرا احکام کمیته انضباطی قابلیت اجرا ندارد و تمامی این بی‌توجهی‌ها باعث به وجود آمدن پرونده‌های سنگین و قطور در AFC و فیفا شده است. ناظرانی از آلمان به سفارش کنفدراسیون فوتبال آسیا وارد ایران شده‌اند تا از کم و کیف وضعیت اقتصادی باشگاه‌ها اطلاع حاصل کنند. از قضا گزارش‌های واصله از سوی ناظران آلمانی در رابطه با صورت‌های مالی و امور اقتصادی و درآمدزایی و هزینه‌ها اصلا خوب نیست. پرونده پرسپولیس وارد فاز بحرانی شده و محکومیت این تیم به پرداخت حق‌الزحمه کمک‌های ژوزه صادر شده و امر به سمتی رفته که مدیران این تیم در تلویزیون به صورت آشکار از مردم می‌خواهند کمک کنند. البته این رقم کم نیست و مبلغی که فقط مربوط به حق‌الزحمه ژوزه است، حدود هفت میلیارد تومان است. با معاون باشگاه استقلال درباره بحران مالی این باشگاه گفت‌وگو کرده‌ایم. 
آقای توفیقی قبول دارید باشگاه استقلال بحران مالی دارد و با این وضعیت باید اعلام ورشکستگی کند؟
همان‌طور که می‌دانید، محل درآمد برای باشگاه‌ها تبلیغات محیطی است و بلیت‌فروشی و حق پخش تلویزیون، که متاسفانه سال‌هاست رسانه ملی به حق پخش توجه نمی‌کند و دو مورد اول در اختیار سازمان لیگ برتر است. قرارداد‌های تبلیغات محیطی تنظیم‌شده در سه سال قبل به صورت میانگین۲۱۰ میلیارد برای موارد مربوط به سازمان لیگ بوده که در آن سال آقای تاج رئیس سازمان لیگ بودند و طی توافق‌های یادشده قرار شد حدود ۲۰ درصد از این مبلغ به دستگاه‌های برگزارکننده و ۴۰ درصد به ۱۶ باشگاه لیگ برتری و ۴۰ درصد بر اساس رتبه تیم‌ها در جدول رده‌بندی اختصاص یابد. در این میان با توجه به آن قرارداد ۱۶۰ میلیاردی معروف و۵۰ میلیاردی برای سال سوم مبلغی حدود ۲۵ میلیارد سهم باشگاه استقلال می‌شد. سازمان لیگ نتوانست این مبالغ را جذب کند، ولی ما این پول را در حساب‌هایمان پیش‌بینی کرده بودیم. ما در سال ۱۳۹۳ بنا به درآمد تبلیغات محیطی حدود ۱۰ میلیارد تومان به‌عنوان کف درآمد‌مان حساب کرده بودیم. وقتی محل‌های درآمدمان معلوم است، ما نیز بر اساس آن خرج می‌کنیم. اسپانسر هم می‌توانست تامین‌کننده هزینه‌های جاری باشگاه باشد.
اما در این میان بدهی‌های قدیمی باشگاه که حدود ۷۰ میلیارد تومان بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی و تقریبا ۱۶۰ میلیارد بدهی مالیاتی وجود دارد، آیا استقلال می‌تواند بدهی‌هایش را صاف کند و باشگاه را اداره کند؟
ببینید، با این بودجه نمی‌توان تیم را اداره کرد. مبلغی هم از سمت سازمان لیگ دست ما نرسیده و هر زمانی طلب پول کردیم، به ما گفتند بدهکار هستید. قرار شد جلسه‌ای بین مدیر مالی باشگاه و سازمان لیگ برگزار شود تا معلوم شود ما که ورودی از سمت سازمان لیگ نداریم، چطور می‌شود هر روز به حجم بدهی‌هایمان نزد سازمان لیگ اضافه می‌شود. با توجه به این‌که مربیان و بازیکنان سابق هم طلبکار بودند و با شروع لیگ جدید و هم‌زمان با هزینه در امور جاری سیل طلبکاران سابق هم به باشگاه روانه می‌شود، این طلبکاران از کمیته انضباطی رأی هم گرفته‌اند مبنی بر این‌که از محل مطالبات باشگاه استقلال به طلب‌هایشان برسند. ولی به جهت این‌که سازمان لیگ در وصول ورودی‌ها و درآمد باشگاه‌ها نزد خودش ناتوان بوده، این بدهی‌ها انباشته شده است. ورودی‌ها دست باشگاه‌ها نیست و از سوی دیگر بدهی‌های مالیاتی تمامی ندارد. استقلال هم مایملک خاصی برای فروش ندارد. ساختمان باشگاه متعلق به سازمان تربیت بدنی وقت بوده که الان در اختیار فدراسیون است و می‌ماند کمپ مرحوم حجازی که متعلق به زمین شهری است و باید درحقیقت گفت مایملک استقلال تنها یک برند و یک نام و چند ده میلیون هوادار است. ما موظفیم درآمد جاری را خرج هزینه‌های جاری کنیم. ما ظرف سه سال گذشته ۱۲ پرونده فیفا را بسته‌ایم.
آقای توفیقی، با توجه به ۱۶۰میلیارد بدهی مالیاتی و ۷۰ میلیارد بدهی جاری در استقلال و با بررسی سایر تیم‌های لیگ برتری و دسته اول و دوم، فوتبال ایران با رقم حدود هزار میلیارد بدهی مواجه است. به نظر شما کنفدراسیون فوتبال آسیا با ادامه حضور نمایندگان فوتبال ایران در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا موافقت خواهد کرد؟ و این‌که با این حجم از بدهی AFC چطور مجوز حرفه‌ای شدن را داده و حالا خود AFC از سمت فیفا در این‌باره مورد سوال قرار خواهد گرفت؟ آیا به نظر شما ما حرفه‌ای هستیم؟
هفته گذشته دوستانی از AFC آمده بودند که در جلسه‌ای که با این دوستان آلمانی داشتیم، قرار بر این شد که باشگاه استقلال یا همه باشگاه‌های بدهکار باید اسنادی را نشان دهند که طی آن یا طلب‌ها را تسویه کرده‌اند یا تقسیط، یا در حال مذاکره برای حل‌وفصل امور هستند. ما اگر نشان دهیم که در حال مذاکره تقسیط یا پرداختیم، AFC پی می‌برد که باشگاه اهتمام دارد تا موانع را بردارد. من می‌خواهم از این تریبون حسن استفاده کنم. استقلال و پرسپولیس دارای پتانسیل‌های ویژه‌ای هستند. سازمان لیگ درآمد‌هایی را برای ما شناسایی می‌کند و آن‌ها را در حساب‌های خودش می‌نویسد، بدون این‌که این پول‌ها به حساب این دو تیم واریز شود. از سوی دیگر، ما این درآمد‌ها را در حساب‌هایمان شناسایی نکرده‌ایم، چون واریزی صورت نگرفته و سازمان امور مالیاتی وقتی اسناد ما را می‌بیند، به دلیل کتمان و نقص و بدون توجه به جنبه فرهنگی و ورزشی این دو باشگاه علی الراس ۴۵ درصد مالیات منظور می‌کند.
شما در مصاحبه‌های قبلی‌تان عنوان کرده‌اید که در قرارداد‌های شما با بازیکنان آپشن هم وجود دارد؟
ما در بودجه‌هایمان مقرر می‌کنیم که مثلا به کاوه رضایی یک میلیارد تومان قرارداد ثابت به همراه ۶۰۰ میلیون تومان آپشن در ازای آقای گل شدن یا پاس گل یا دعوت شدن به تیم ملی می‌دهیم.
آقای توفیقی، پس وظیفه یک مهاجم چیست؟ به نظر شما این اجحاف نیست که بازیکن بخواهد در ازای گل زدن یا پاس گل دادن پول بیشتری بگیرد؟
من با کلیات حرف شما موافقم. البته فراموش نکنید در بازار نقل و انتقالات ما با رقبایمان هم رقابت داریم. من در جلسات مختلف و در نشست‌هایی که با دوستان و آقای طاهری داشتم، عنوان کردم که در جذب ستاره‌ها به گونه‌ای عمل کنید که باعث بالا رفتن قیمت این ستاره‌ها نشوید، ولی با شروع نقل و انتقال و فشار هوادار و دلالیسم و شیطنت مدیر برنامه‌ها اوضاع فرق می‌کند.
آقای توفیقی، مدیر برنامه و ایجنت امری عادی در فوتبال روز دنیاست. این‌ها شناسنامه دارند و درصد حق‌الزحمه‌شان معلوم است. از سوی دیگر، دبیر کل فعلی فدراسیون در زمان تصدی در سپاهان ابداع‌کننده آپشن بودند و فکر نمی‌کردند داستان به این‌جا برسد.
ببینید، این داستان آپشن‌ها وجود دارد. یک شبی که ما داشتیم یک بازیکن خوب را جذب می‌کردیم، به دلیل کارشکنی یک‌سری از افراد شاهد ژانگولر و سناریوی پیچیده‌ای بودیم. یعنی یک‌سری افراد ورود می‌کنند و قیمت را بالا می‌برند و کار‌های غیراخلاقی می‌کنند. این یک واقعیت تلخ در فوتبال است. یک‌شبه قیمت فلان بازیکن چند برابر می‌شود. شاید در همه جای دنیا مرسوم باشد، اما این بازیکنان حرفه‌ای از هشت صبح تا هشت شب در اختیار باشگاه هستند. طبیعتا همه اخلاقیات این بازیکنان حرفه‌ای است، اما ما در ایران فقط مشق حرفه‌ای‌گری را انجام می‌دهیم و فقط پول دادن‌ها حرفه‌ای است.

شماره ۷۱۵

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟