تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۰۲:۴۹ | کد خبر : 2610

بدون کلاه قرمزی و خالی خالی

ارزیابی سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون در سال جدید فرنوش ارس‌خانی تلویزیون با شروع سال جدید قرار بود اتفاق مهمی را برای مخاطبان رقم بزند. حضور دوباره شخصیت محبوب عروسکی کلاه قرمزی که سال‌ها با او خاطره داشتیم، یکی از اتفاق‌های هیجان‌انگیز این ایام می‌توانست باشد. این خاطره اما همانند سال گذشته به یک حسرت تبدیل […]

ارزیابی سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون در سال جدید

فرنوش ارس‌خانی

تلویزیون با شروع سال جدید قرار بود اتفاق مهمی را برای مخاطبان رقم بزند. حضور دوباره شخصیت محبوب عروسکی کلاه قرمزی که سال‌ها با او خاطره داشتیم، یکی از اتفاق‌های هیجان‌انگیز این ایام می‌توانست باشد. این خاطره اما همانند سال گذشته به یک حسرت تبدیل شد. قهر و آشتی و اختلافات تهیه‌کننده مجموعه «کلاه قرمزی» و تلویزیون، درنهایت یک سال دیگر عروسک محبوب را از حضور دوباره در تلویزیون محروم کرد. کناره‌گیری «کلاه قرمزی» از تلویزیون، تقریبا نیمی از مجموعه‌های سیما را تحت تاثیر خود قرار داد. تلویزیون با این‌که سعی کرد تعداد بیشتری از مجموعه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را برای مردم تدارک ببیند، اما باز هم به لحاظ کیفیت و مضمون، فاقد تولید سریال‌های جذاب و خلاقانه بود. امسال سه برنامه «سه ستاره»، «دورهمی» و «خندوانه» مطابق سال‌های گذشته و سه مجموعه تلویزیونی جدید با نام‌های «علی البدل»، «مرز خوشبختی» و «دیوار به دیوار» از شبکه‌های مختلف پخش شدند. در این گزارش سعی کردیم هر کدام از این برنامه‌ها و سریال‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

کلاه قرمزی
کیش و مات
زمستان سال گذشته بود که ساخت فصل جدید و ادامه مجموعه «کلاه قرمزی» با ایجاد تغییرات در فضا و دکور برنامه و هم‌چنین دعوت از چهره‌های مطرح سینمایی شروع شد. تمام مراحل ساخت پروژه محبوب تلویزیونی در حال انجام بود و حتی عروسک‌گردان جدید عروسک محبوب کلاه قرمزی (شیما بخشنده به جای مرحوم دنیا فنی‌زاده) مشخص شده بود. تا این‌که با انتشار خبری تعجب‌برانگیز، متوقف شدن این پروژه اعلام شد. پس از سه روز توقف، دوباره تصویربرداری «کلاه قرمزی» شروع شد، اما آغاز تصویربرداری مجدد آن به معنای حل‌وفصل و پایان مشکلات این مجموعه با تلویزیون نبود. این پروژه در ادامه نیز به دلیل کشمکش مالی تهیه‌کننده و شبکه دو سیما، بنا به تصمیم عوامل سازنده، از کنداکتور پخش نوروزی خارج شد. «کلاه قرمزی» برای دومین سال متوالی به دلیل حساب کتاب‌های تهیه‌کننده‌اش با تلویزیون، روی آنتن نرفت و قسمت‌های آرشیوی آن از شبکه دو سیما پخش شد. با پخش نشدن این مجموعه، جای خالی مجموعه‌ای که می‌توانست مردم را دوباره با تلویزیون آشتی دهد، حسابی مورد توجه قرار داشت. بعد از این اتفاق عوامل سازنده نیز بعد از اختلاف با تلویزیون تصمیم داشتند این مجموعه را از طریق شبکه نمایش خانگی توزیع کنند. اما هنوز هیچ خبر جدیدی جهت پخش این مجموعه از سوی گروه سازنده اعلام نشده است.

سه ستاره
متلک‌پرانی به سبک شهرام آذر
احسان علیخانی یکی از چهره‌های جوان عرصه اجراست که توانست پله پله با آگاهی از ایدئولوژی‌ها و مولفه‌های حرفه خود، به یک مجری شناخته‌شده و خلاق تبدیل شود. او بعد از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های ساخت برنامه «ماه عسل»، دست به ساخت برنامه‌ای با عنوان «سه ستاره» زد و در ابتدا با دعوت از برگزیدگان مردمی تلویزیون با استقبال خوبی از مخاطبان مواجه شد. اما تکرار این برنامه و مسیر یکنواختی که در سال‌های بعد در ساختار خود نیز پیش گرفت، به نوعی پاشنه آشیل جدی در آینده برنامه‌سازی علیخانی محسوب می‌شد. سری آخر این برنامه که مطابق سال‌های گذشته پخش آن از نیمه‌های اسفند تا زمان سال تحویل ادامه پیدا کرد، با اجرای نه‌چندان جذاب و یکنواخت علیخانی، تنها با ایجاد حاشیه و انتقاد به کارهای هنرمندان موسیقی (ازجمله کنایه به زنده نخواندن محسن چاوشی که به نوعی در ادامه توهین شهرام آذر به این خواننده بود) سعی بر جذب مخاطب بیشتر داشت. علیخانی البته بعد از این اتفاق، مخالفان بسیاری پیدا کرد و حتی بسیاری از هنرمندان سینما و موسیقی به دفاع از چاوشی پرداختند و بسیاری از هواداران این خواننده نیز با ناسزا به صفحه اینستاگرام مجری «سه ستاره» هجوم بردند. اما حاشیه‌های این برنامه که هر روز در تلگرام و اینستاگرام به اشتراک گذاشته شد، گواه بر این بود که این برنامه به غیر از توجه به این موضوع هیچ نکته جذابی برای ارتباط با مخاطب ندارد و بیشتر به یک برنامه زرد تلویزیونی شبیه است.

دورهمی
فصل جدید اجرای کمدین محبوب

بعد از پایان فصل دوم «دورهمی» حاشیه‌های زیادی پیرامون قطع همکاری مهران مدیری با این برنامه به گوش رسید. هر چند نیمی از بازیگران این برنامه از ادامه همکاری با آن کنار کشیدند، اما درنهایت طبق برنامه‌ریزهای اتخاذشده، تصویربرداری فصل جدید در هفته‌های پایانی اسفندماه آغاز شد و مهران مدیری همکاری خود را مثل سابق در این برنامه ادامه داد.
«دورهمی» این‌بار با تفاوت‌ها و تغییرات فراوانی روی آنتن رفت. اجرای مدیری و سبک و سیاق متفاوت او در مصاحبه با مهمان‌ها، یکی از امتیازهای مثبت سری جدید بود. مدیری این‌بار تسلط بیشتری در زمینه گفت‌وگو با مهمان‌ها خرج داده بود و حتی در برخورد با مهمان‌های نه‌چندان شناخته‌شده، مصاحبه‌ها را با سوال‌های جالب و کنجکاوی‌برانگیزش طوری پیش می‌برد که دیگر چهره بودن یا چهره نبودن مهمان برای مخاطب چندان مهم نبود. او این‌بار هم همچون فصل‌های گذشته با تردستی و مهارت، سوژه‌های قابل بحث، دغدغه‌ها و موضوعات روز جامعه را مطرح کرد و به دلیل جسارت خاص خود در شیوه اجرا و بیان سوژه‌هایش، با واکنش رجال سیاسی همراه شد. او در یکی از برنامه‌های خود با کنایه‌ای به دولت (که البته مشخص نکرد دولت سابق را می‌گوید یا دولت کنونی) نسبت به وضعیت معیشتی مردم نیز انتقاد کرد.

خندوانه
بازیگر ابد و یک روز منجی برنامه پرمخاطب شبکه نسیم

جناب خان و دعوت از چهره‌های هنری تقریبا یکی از مهم‌ترین محورهای «خنداونه» در سری‌های قبل بود. رفتن جناب خان و قطع همکاری مالک واقعی این عروسک با این برنامه و هم‌چنین دعوت از مهمانان نه‌چندان محبوب، «خندوانه» را کم‌کم به یک برنامه رو به زوال تبدیل کرده بود.
اما با گذشت چند ماه از آغاز فصل جدید «خندوانه» و خداحافظی قطعی جناب خان، خبر از اضافه شدن چهار شخصیت عروسکی به گوش رسید. هر چند عروسک‌ها به لحاظ طراحی و ساخت ضعف‌های بسیاری دارند، اما به لحاظ اجرایی (با صداپیشگی محمدرضا علیمردانی، هومن حاج عبدالهی، مجید آقا کریمی و ادی کاظمی) توانسته‌اند به رونق دوباره این برنامه کمک کنند.
هم‌چنین دعوت از پیمان معادی و آشکار شدن روحیات مختلف این بازیگر در این برنامه، که یکی از بهترین قسمت‌های «خندوانه» در چند فصل اخیر بود، توقع مخاطب را از این برنامه بالاتر برد و مخاطب خواستار حضور بیشتر ستاره‌های سینما در این برنامه شد.

دیوار به دیوار
ترکیبی متفاوت از بازیگران کارکشته
سامان مقدم زمستان سال گذشته و هفت سال بعد از ساخت سریال موفق «شمس‌العماره»، تصمیم به ساخت مجموعه طنز روتین دیگری برای تلویزیون گرفت. مجموعه‌ای که مهم‌ترین ویژگی آن، ترکیب متفاوت بازیگران کارکشته سینما، تئاتر و تلویزیون در کنار هم بودند. این مجموعه با بهره‌گیری از نویسنده‌های شناخته‌شده در عرصه طنز، قصه روتینی را دنبال می‌کند که شخصیت اصلی آن یک عمارت قدیمی و کهنه است. هرچند قضاوت درباره این مجموعه ۶۰ قسمتی کمی زود است، اما یکی از ویژگی‌های قابل توجه آن، بازی‌های یکدست و متفاوت بازیگرانش است. بازی پژمان جمشیدی که تقریبا بار اصلی طنز سریال به‌عهده اوست و هم‌چنین حسن زارعی و گوهر خیراندیش و علی شادمان یکی از نکات جذاب و تماشایی این مجموعه است.

مرز خوشبختی
شوخی با روحانیون، سوژه جدید تلویزیون
سریال «مرز خوشبختی» در نظرسنجی یکی از روزنامه‌های معتبر سینمایی به‌عنوان پرمخاطب‌ترین مجموعه نوروزی نام گرفت. این مجموعه البته ضعف‌های بسیاری در شخصیت‌پردازی‌ها و هم‌چنین بازی‌ها داشت. شاید ایجاد نوعی تعلیق در فیلمنامه این سریال که البته در مجموعه‌های دیگر کمتر وجود داشت، باعث تمایل بیشتر مخاطب برای تماشای این سریال بود. یکی از نکات قابل توجه این سریال، حضور یک شخصیت روحانی و دوستی او با دو سارق سریال بود. این سریال به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده که اغلب سریال‌هایش پربیننده بوده، با بازی پورسرخ و امیرحسین آرمان و مهدی سلوکی از شبکه دو سیما پخش شد.

علی البدل
سقوط پایتختی‌ها
«علی البدل» در ظاهر نسخه تلویزیونی «ایران برگر» بود. دو بازیگر اصلی‌اش (محسن تنابنده و احمد مهرانفر) در «ایران برگر» هم بازی داشتند و قصه آن نیز به اختلافات قبیله‌ای دو خان یک روستا اختصاص داشت. محسن تنابنده، نویسنده این مجموعه با خلق جزئیات بیشتر و شاخ و برگ دادن به خط اصلی داستان، سعی داشت فضای متفاوت تری را نسبت به «ایران برگر» ایجاد کند. اما «علی البدل» به دلیل دکوپاژ نه‌چندان جذاب و قصه غیر امروزی هیچ نوع کششی در مخاطب برای تماشای این مجموعه ایجاد نمی‌کرد. این مجموعه یکی از پربازیگرترین مجموعه‌های تلویزیونی چند سال اخیر بود که اگر تنابنده با اندکی خلاقیت و تمرکز بیشتر فیلمنامه آن را می‌نوشت، می‌توانست ناجی تلویزیون باشد. اما این مجموعه سقوط آزادی بود برای گروه و تیم سازنده سریال موفق «پایتخت».

شماره ۷۰۱

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟