تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۹:۰۲ | کد خبر : 1250

عروسک در تعلیق

چرا برگزاری چهاردهمین جشنواره دانشجویی تئاتر عروسکی کشور به تعلیق درآمد؟ امین مختاری جشنواره بین‌المللی دانشجویی تئاتر عروسکی، دوسالانه‌ای است که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های دانشجویی کشور، ۱۳ دوره را پشت سر گذاشته است. همواره متولی اصلی این جشنواره دانشگاه هنر بوده و بار آن بر دوش دانشجویان تئاتر این دانشگاه بوده است. بدون […]

چرا برگزاری چهاردهمین جشنواره دانشجویی تئاتر عروسکی کشور به تعلیق درآمد؟

امین مختاری

جشنواره بین‌المللی دانشجویی تئاتر عروسکی، دوسالانه‌ای است که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های دانشجویی کشور، ۱۳ دوره را پشت سر گذاشته است. همواره متولی اصلی این جشنواره دانشگاه هنر بوده و بار آن بر دوش دانشجویان تئاتر این دانشگاه بوده است. بدون در نظر گرفتن قدمت این جشنواره، شاید تئاتر عروسکی تنها جشنواره‌ای است که به معنای واقعی کلمه توانسته در دوره‌هایی به‌ صورت بین‌المللی برگزار شود. با نگاهی کوتاه به فعالیت‌های دوره‌های قبل این جشنواره و حضور بزرگان عرصه تئاتر جهان به‌سادگی می‌توان به اعتبار این جشنواره در جوامع بین‌المللی پی برد. به‌عنوان مثال چند سال قبل پیتر شومان به واسطه این جشنواره به ایران سفر کرد و اجرایی را بر صحنه برد. دوره سیزدهم جشنواره عروسکی در سال ۹۲ برگزار شد و از همان سال انتخاب دبیر دوره بعد و آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای دوره چهاردهم انجام شد. محمد تقی‌پور دبیر جشنواره شد و فراخوان جشنواره به انتشار رسید. اما سال ۹۴ به تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره، تئاتر عروسکی به تعویق افتاد و برگزاری آن به آذر ماه سال ۹۵ موکول شد. آخرین خبرهایی که از روند برگزاری این دوره به گوش می‌رسید، در رابطه با بازبینی آثار رسیده بود که تاریخ آن هم از ۲۵ تا ۲۸ مهر ماه اعلام شد بود. اما ناگهان ۱۵ مهرماه متنی از سوی شورای سیاست‌گذاری جشنواره منتشر شد. متنی که خبر از تعلیق این دوره از جشنواره می‌داد. این خبر به‌جز برای دانشجویان تئاتر عروسکی کشور، برای همه جامعه تئاتر ایران شوکه‌کننده بود و همه درباره علت این تصمیم و مقصر آن صحبت می‌کردند. حرف‌ها و اسم‌های زیادی شنیده می‌شد. در جواب همه این شایعات و نگرانی‌ها، مهدی گمار دبیر کانون نمایش دانشگاه هنر که به‌عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره عروسکی نیز فعالیت دارد، دلیل اصلی این تصمیم شورا را مسائل مالی و عدم تامین بودجه عنوان کرد.
احتمالا هرکسی که زمانی با جشنواره‌های دانشجویی سروکار داشته، می‌داند که همیشه مسئله بودجه، یکی از بزرگ‌ترین موانع دانشجویان بوده است. مانعی که باید تبدیل به آخرین دغدغه دانشجویان شود، چراکه این جشنواره‌ها بستری هستند برای فراگیری تجربه در زمینه‌های اجرایی و این مسئله فقط موجب اضطراب و تشویش دانشجویان شده و از کیفیت کار آن‌ها می‌کاهد. زمانی همه چیز فاجعه‌بار و تاسف‌آمیز می‌شود که می‌شنویم علت تعلیق چنین جشنواره‌ای، آن هم در شرف برگزاری، عدم تامین مسائل مالی بوده است. اما کشور ما چه شرایطی را برای جشنواره‌های دانشجویی مهیا می‌کند؟ در همه جشنواره‌هایی که دانشجو به‌عنوان دبیر منصوب می‌شود، ابتدا مبلغی به‌عنوان بودجه جشنواره تصویب می‌شود که حکم پشتوانه جشنواره را دارد تا به معنای واقعی کلمه، بودجه! یعنی دانشجویان بعد از آن‌که با این بودجه اختصاص‌یافته موفق به تامین نیاز‌های اولیه خود می‌شوند، به دنبال حامیان مالی می‌روند و درنهایت یا به بهترین شکل یا صرفا موفق به برگزاری جشنواره‌ها می‌شوند. اما همانند جشنواره تئاتر عروسکی مواردی هم وجود دارند که همین بودجه اندک به دست آن‌ها نمی‌رسد و جشنواره به این وضع دچار می‌شود. بعد از بارها تمدید و چانه‌زنی، قرار پرداخت اولیه دانشگاه هنر به جشنواره، پایان شهریور ماه می‌شود. یعنی کمتر از یک ماه مانده به جلسات بازبینی. اما باز هم پولی به جشنواره نمی‌رسد. تا این‌که ۱۵ مهرماه از روی ناچاری شورای سیاست‌گذاری تصمیم به تعلیق جشنواره می‌گیرند.
گمار، عضو شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در پاسخ به این سوال که آینده‌ این جشنواره را چگونه می‌بیند، به این نکته اشاره کرد که آدم‌ها عوض می‌شوند، اما همیشه جشنواره‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهند. از این‌رو برگزاری این جشنواره اولویت اصلی ما خواهد بود و به همین منظور در اولین فرصت جلسه‌ای با حضور ریاست دانشگاه برگزار خواهد شد که می‌تواند امیدبخش حل مشکلات این جشنواره باشد.
همواره توجه و حسن نیت ویژه دکتر اکرمی ریاست دانشگاه هنر، به جشنواره‌های این دانشگاه مشهود بوده است. امید این‌که برای ادامه حیات این جشنواره عروسکی کاری کنند.

شماره ۶۸۳

خرید نسخه الکترونیک مجله

کتابفروشی الکترونیک طاقچه

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟