تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۱/۲۱ - ۰۲:۵۷ | کد خبر : 2620

غولها به جان هم‌می‌افتند

اوج هیجان در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا امیررضا احمدی با مشخص شدن برنامه بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فوتبال‌دوستان از حالا انتظار دو هفته فوتبالیِ جذاب و پرهیجان را می‌کشند. جدال‌هایی حساس بین غول‌های اروپایی که در آن‌ها مطمئنا شاهد اتفاقات تلخ و شیرین زیادی خواهیم بود. در این مطلب قصد داریم […]

اوج هیجان در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

امیررضا احمدی

با مشخص شدن برنامه بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فوتبال‌دوستان از حالا انتظار دو هفته فوتبالیِ جذاب و پرهیجان را می‌کشند. جدال‌هایی حساس بین غول‌های اروپایی که در آن‌ها مطمئنا شاهد اتفاقات تلخ و شیرین زیادی خواهیم بود. در این مطلب قصد داریم نگاهی کوتاه بیندازیم به بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی و وضعیت تیم‌ها را بررسی کنیم.

بارسلونا – یووه؛ تداعی خاطرات برلین
کمتر کسی فکرش را می‌کرد فینال برلین به این زودی دوباره شکل گیرد. دیداری سرتاسر هیجان که می‌تواند اشک‌ها و لبخندهای فینال ۲۰۱۵ را تداعی کند و فرصتی باشد برای انتقام؛ انتقام بیانکونری از کاتالان‌ها که آخرین باری که بوفون به یک قدمی جام رسید، رویای او را پرپر کردند. عمر مربی‌گری انریکه در بارسا به روزهای پایانی خودش می‌رسد و از این جهت آبی‌اناری‌ها به دنبال رقم زدن یک بدرقه باشکوه برای او هستند؛ چه شکوهی بالاتر از فتح لیگ قهرمانان؟
در مقابل تورینی‌ها به دنبال آن هستند تا سرانجام دست بوفون را در آخرین سال‌های حضورش در فوتبال، به جام برسانند. کاتالان‌ها که پس از برد تاریخی برابر پاری‌سن‌ژرمن خون تازه‌ای در رگ‌هایشان جاری شده، با ترکیب ۳-۴-۳ جدیدی که انریکه برایشان پیاده کرده، عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و با عناصر هجومی قدرتمند می‌توانند دفاع مستحکم بانوی پیر را اذیت کنند و بوفون را هم به دردسر بیندازند. اما آلگری هم در ترکیبش تلفیقی از جوان‌ها و باتجربه‌ها را دارد که مطمئنا بازی‌های سختی را برای بارسا رقم خواهند زد. با خط حمله قوی و خط هافبکی کاملا خلاق. دو تیم تاکنون ۱۰ بار برابر یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند که سهم هر تیم چهار برد بوده و دو بازی هم با تساوی خاتمه یافته.

رئال مادرید – بایرن مونیخ؛ تقابل استاد و شاگرد
جنگ مکتب‌ها می‌تواند عنوان مناسبی برای این رقابت باشد. تقابل دو تفکر از دو نسل مختلف که روزگاری در مقام استاد و شاگرد با یکدیگر همکار بوده‌اند و حالا در مقابل هم قرار می‌گیرند. سرنوشت قهرمانی رئال در سال‌های اخیر بدجور با تیم‌های آلمانی گره خورده است. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ کهکشانی‌ها همیشه مجبور بوده‌اند برای رسیدن به جام تیم‌های آلمانی را در مراحل مختلف کنار بزنند که در بیشتر آن‌ها موفق بوده‌اند. بازگشت کروس به آلیانتس‌آرنا و البته بازگشت دوباره ژابی آلونسو به سانتیاگو برنابئو و رویارویی کارلتو با تیمی که همین دو سال پیش آن را به قله فوتبال اروپا رساند، می‌تواند دلایل خوبی باشد تا هر بیننده‌ای را ۹۰ دقیقه پای گیرنده تلویزیونی میخکوب کند. آخرین تقابل دو تیم به مرحله نیمه‌نهایی سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد که رئال با هدایت آنچلوتی با نتیجه پنج بر صفر بایرن را از گردونه خارج کرد. دو تیم تاکنون ۱۸ بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که رئال هشت بار و بایرن ۹ بار پیروز میدان بوده‌اند، یک بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده.

موناکو – دورتموند؛ تقابل مدعیان بی‌ادعا
دو تیم کاملا چراغ خاموش به این مرحله گام گذاشتند و به نظر می‌آید آمده‌اند تا شگفتی‌ساز این فصل باشند. موناکو سیتیزن‌های متمول را با جوان‌های کم‌نام‌و‌نشان به خانه فرستاد تا گواردیولا برای اولین بار در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شود و نشان دادند که رویاهای بزرگی در سر دارند. رویاهایی از جنس صعود به مراحل بالا و شاید قهرمانی که تحقق آن با نمایش‌های زیبایی که دیده‌ایم، دور از انتظار نیست. اما زنبورها هم بسیار آماده گام به میدان می‌گذارند. آن‌ها که دوباره اوج گرفته‌اند و دوباره در حال تبدیل شدن به رقیب شماره یک بایرن هستند. موناکو و دورتموند مطمئنا به چیزی جز صعود به مراحل بعدی فکر نمی‌کنند و همین می‌تواند این دیدار را دیدنی کند. تقابل دو تیم که فوتبال هجومی را به‌خوبی بلدند و تاکتیک‌های هجومی را به‌خوبی اجرا می‌کنند، قطعا جذاب خواهد بود. موناکو این فصل یکی از بهترین خطوط حمله اروپا را داشته و دورتموند هم در لیگ قهرمانان بیش از هر تیم دیگری گل زده است.

لسترسیتی – اتلتیکومادرید؛ نبرد شگفتی‌ساز جدید و شگفتی‌ساز قدیم
هر طور که فکرش را می‌کنیم، نمی‌شود این بازی را جزو بازی‌های حساس و جذاب این مرحله حساب نکرد. تقابل لسترسیتی؛ تیمی که فصل گذشته مرز باورها را در جزیره جابه‌جا کرد و بر بام فوتبال انگلیس نشست، با مردان سیمئونه که در سال‌های اخیر طیف رنگی لالیگا را از دوقطبی رئال-بارسا تغییر داده‌اند، می‌تواند از زیبایی‌های این مرحله باشد. شاید باورش سخت باشد، اما روباه‌ها تنها بازمانده تیم‌های انگلیسی در لیگ قهرمانان هستند که آمده‌اند تا شگفتی فصل قبل را این‌بار در بُعد گسترده‌تری تکرار کنند. اما روخی‌بلانکو در سه سال اخیر دو بار فینالیست این رقابت‌ها بوده و «چولو» حالا به دنبال آن است که شاید در آخرین سال حضورش در کالدرون ماموریت ناتمامش در اروپا را به اتمام برساند. دو تیم به بازی تدافعی با حداقلِ مالکیت توپ معروف هستند و خط دفاع مستحکمی هم دارند که می‌تواند از جذابیت‌های بازی بکاهد. شاید بتوان این دیدار را جدالِ ضدحملات نامید.

شماره ۷۰۱

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟