تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۴/۰۶ - ۲۰:۳۸ | کد خبر : 3294

کابل یا پاریس؛ چه فرقی می‌کند!

تاریخ به روایت «فراتروریسم» شیماطاهری ، محمدمخبری حمله تروریستی داعش به پارلمانی‌ترین حکومت منطقه خاورمیانه آن‌قدر برایمان شوکه‌کننده بود که تا نیروهای نظامی مستقرشده در اطراف بهارستان را به چشم نمی‌دیدیم، باور نمی‌کردیم که داعش این‌جاست، در قلب تهران. ایران در کمترین زمان ممکن به ترند کاربران توییتر تبدیل شد. یکی از دلایل ترند شدن […]

تاریخ به روایت «فراتروریسم»

شیماطاهری ، محمدمخبری

حمله تروریستی داعش به پارلمانی‌ترین حکومت منطقه خاورمیانه آن‌قدر برایمان شوکه‌کننده بود که تا نیروهای نظامی مستقرشده در اطراف بهارستان را به چشم نمی‌دیدیم، باور نمی‌کردیم که داعش این‌جاست، در قلب تهران. ایران در کمترین زمان ممکن به ترند کاربران توییتر تبدیل شد. یکی از دلایل ترند شدن ایران وقوع حادثه‌ای تروریستی در کشوری است که از زمان پیدایش داعش با کمترین تهدید امنیتی مواجه شده است. شاید حوادث تهران از آخرین قطعه‌های پازلی باشد که داعش در حال چیدنش بوده است؛ اما پایان تروریسم و گروه‌های تروریستی نیست. حمله مردان ماشین‌سوار و چاقو به دست در اروپا، حملات مسلحانه طالبان در افغانستان و بمب‌گذاری‌ها در عراق نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی در حال افزایش‌اند. باید باور کنیم که تبعات تروریسم در زندگی همه‌مان جا خوش کرده است. روزی از پاریس و روزی از استکهلم خبر می‌رسد که صد‌ها نفر در اثر حملات تروریستی جان باخته‌اند. بماند که ما برای کشته‌شدگان پاریس اشک بیشتری ریخته‌ایم تا برای تلفات انسانی در کابل؛ اما در این شماره به سراغ حملات تروریستی رفته‌ایم که مرورشان یادآور چیزی فراتر از تروریسم است. حالا چه فرقی می‌کند که کار داعش باشد یا طالبان.

٧ ژوئن ٢٠١٧، چهارشنبه ١٧ خرداد ٩۶
تهران بعد از یک دهه مورد هجوم حملات تروریستی قرار گرفت. تروریست‌ها با حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی(ره) توانستند نخستین حمله موفق داعش در ایران را پس از سال‌ها رقم بزنند. این حملات از ساعت ۱۰:۳۰ در مجلس شورای اسلامی و ساعت ۱۰:۴۰ در حرم مطهر آغاز شد. شمار قربانیان حمله تروریستی در تهران به ١٧ نفر رسید و ۵٢ نفر مجروح شدند. مهاجمان تهران پنج نفر بودند، که دو نفر با جلیقه انتحاری، یک نفر با نارنجک و دو نفر به وسیله نیروهای امنیتی کشته شدند.
٣ ژوئن ٢٠١٧، شنبه ١٣ خرداد ١٣٩۶
تروریست‌ها ساعت ۲۱:۵۸ با زیر گرفتن عابران به وسیله یک کامیونت روی لاندن بریج لندن حمله خود را آغاز کردند. این حمله در لاندن بریج تمام نشد، تروریست‌ها به بارو مارکت رفتند و با چاقو به یک پلیس ترافیک و مشتریان یک رستوران در منطقه واوکس‌هال حمله کردند. پلیس لندن اعلام کرد در این حادثه هفت نفر کشته و ۴٨ نفر زخمی شدند. سه نفر تروریست این حادثه نیز با گلوله پلیس کشته شدند و داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

۳۱ مه ۲۰۱۷، چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
در منطقه دیپلمات‌نشین کابل، در نزدیکی سفارت آلمان و ارگ ریاست جمهوری افغانستان، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده، ۶۰ کشته و ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت. مقامات امنیتی افغانستان اعلام کرده‌اند که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. شاید اگر چنین حادثه‌ای در فرانسه یا کشوری مدرن‌تر از افغانستان روی داده بود، مجری سی‌ان‌ان برای اعلامش چیزی بیشتر از ۴٠ ثانیه وقت می‌گذاشت و افراد بیشتری عکس‌های پروفایل خود را تغییر می‌دادند.
۲۲ مه ۲۰۱۷، دوشنبه یکم خرداد ماه ۱۳۹۶
یک عامل انتحاری خود را هم‌زمان با برگزاری یک کنسرت در منچستر آرنا منفجر کرد. در این حمله ۲۲ نفر از جوانان ۱۷ تا ۲۳ ساله کشته شدند. سالن سرپوشیده معروف به «منچستر آرنا» ظرفیتی حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تن دارد و یکی از محل‌های معروف برگزاری کنسرت موسیقی است. حاضران در کنسرت شب حمله اکثرا نوجوانان و جوانانی بودند که بسیاری از آن‌ها از شهرهای مختلف به منچستر آمده بودند. داعش مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفت. راشد الجنید، نویسنده سوری، پس از این اتفاق توییت کرد که: «اینان دشمن حیات بشری‌اند، اسلام فقط بهانه‌ای در دستانشان است.» وگرنه جوانان منچستر هرگز تهدیدی برای اسلام و داعش نبوده‌اند، نهایت خشونت آنان در بازی با رقیبشان لیورپول بروز می‌کند که بی‌شک از این پس به‌سختی در کنار هم جمع خواهند شد؛ حتی برای دیدن بازی‌های منچستر.

۱۳ می ۲۰۱۷، شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶
بزرگ‌ترین حمله داعش در موصل خنثی شد. داعش در این حمله با ۲۰ خودروی بمب‌گذاری‌شده و عناصر پیاده مسلح و هواپیماهای گشتی بدون سرنشین به غرب موصل حمله کردند. ۱۰ خودرو از خودروهای بمب‌گذاری‌شده قبل از رسیدن به هدف، منفجر شده و بقیه نیروهای مهاجم را ناچار به عقب‌نشینی کردند.

۲۲ آوریل ۲۰۱۷، شنبه دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶
۱۰ تروریست که لباس نظامیان افغانستان را به تن داشتند، با حمله به یک پایگاه نظامی در مزار شریف ۵۰ سرباز افغان را کشتند. عده‌ای از این سربازان در مسجد جامع مشغول خواندن نماز و عده‌ای در رستوران پایگاه حضور داشتند. گروه تروریستی طالبان در بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت. رئیس جمهوری افغانستان از این حمله به‌عنوان مرگ‌بارترین حمله تروریستی طالبان به پادگان ارتش افغانستان، یاد کرد. بیش از ٩۴ درصد از افرادی که به دست داعش کشته شده‌اند، سنی بوده‌اند و چنین جنایتی مسئله‌ای کم‌سابقه است. این در شرایطی است که داعش شیعیان را دشمن اصلی خود می‌داند. داعش در این سال‌ها حتی به کودکان هم رحم نکرده است و با قاچاق اعضای بدن کودکان روی تمام جنایت‌کاران تاریخ را سفید کرده است.

۷ آوریل ۲۰۱۷، شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
فردی با ربودن یک کامیون به عابران اطراف یک مرکز خرید در استکهلم یورش برد. در این حمله چهار تن کشته شدند. این حمله در یکی از خیابان‌های اصلی که محل گذر عابران پیاده بود، اتفاق افتاد و علاوه بر این قربانیان ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. عامل این حمله رحمت عقیلف ۳۹ ساله و ازبک ‌تبار بود که سوءسابقه‌‌ای نداشت و پدر چهار فرزند بود. او از حامیان گروه تروریستی داعش بود، اما در این گروه عضویت نداشت. رحمت از طریق یکی از فعالان توییتری داعش جذب این گروه تروریستی شده بود. بیشترین حامیان داعش در توییتر از کشورهای عربستان، سوریه، آمریکا و حتی انگلستان هستند و این یعنی تروریسم دیگر حد و مرز ندارد، حتی پدر چهار فرزند بودن نیز مانع از پیوستن به چنین گروه‌هایی نمی‌شود. باید باور کنیم که تروریسم از هیچ‌کس دور نیست.

۲۲ مارس ۲۰۱۷، چهارشنبه دوم فروردین ۱۳۹۶
راننده دیگری با ماشین کرایه‌ای خود به عابران اطراف محل ساختمان بریتانیا در وست‌مینستر لندن حمله کرد و چهار تن را به کام مرگ کشاند، اما کارش این‌جا تمام نشد و کمی بعد با چاقویی به یک افسر پلیس حمله کرد و او را نیز کشت. در این حمله ۴۰ تن زخمی شدند. داعش، یک روز بعد در سایت خود، اعماق، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. ابزار تروریست‌ها پس از ورود داعش به کشور‌های جهان تغییرات جالبی کرده است، تا آن‌جا که ۶٠ درصد حملات تروریستی به واسطه ابزار‌های روزمره و مصرفی مردم صورت گرفته است و سلاح گرم در جایگاهی پایین‌تر دیده می‌شود و همین مسئله سبب ایجاد رعب و وحشت در جامعه می‌شود. از کجا معلوم که ماشینی که آن دست خیابان پشت چراغ ایستاده، پس از سبز شدن چراغ به زندگی عابران پایان ندهد؟

۱۹ دسامبر ۲۰۱۶، دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵
در آستانه کریسمس، راننده یک کامیون به بازاری در برلین حمله کرد و ۱۲ نفر را به قتل رساند و ۶۰ نفر دیگر را زخمی کرد. انیس عامری، پناه‌جوی تونسی که درخواست پناهندگی‌ او رد شده و با کامیونی به جمعیتی در بازار برلین یورش برده بود، اعلام کرد که به صورت مستقیم برای انجام این حمله از گروهی منتسب به داعش دستور گرفته است. شاید می‌بایست به اروپا در زمینه سخت‌گیری‌های فراوان در پذیرش پناه‌جویان حق داد، البته سیاست‌های حمایتی برخی از کشور‌های اروپایی از گروه‌های تروریستی در گذشته، حالا طنابی شده است که گلوی ریسندگان خود را خفه می‌کند. در این بین اما سرنوشت پناه‌جویان حقیقی که از جنگ و ناامنی رنج برده‌اند، چه می‌شود؟

۱۱ ژوییه ۲۰۱۶، دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵
راننده کامیون دیگری هم‌زمان با جشن روز باستیل فرانسه، در سواحل شهر نیس دست به حمله‌ای مرگ‌بار زد که طی آن جان ۸۶ تن را گرفت. عامل مهاجم فردی ۳۱ ساله ساکن نیس با اصلیت تونسی بود که ارتباطاتی با گروه تروریستی داعش داشت. داعش یک روز بعد مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. وزیر اقتصاد فرانسه پس از حملات تروریستی در این کشور عنوان کرد که این حملات علاوه بر کاهش شدید شاخص‌های بورس، صنعت گردشگری این کشور را به حدی دچار خسارت کرد که از عنوان آمار آن معذور است. اشتغال بیش از ۴٠ درصد از مردم فرانسه وابسته به صنعت گردشگری آن است و تروریسم با همه ارکان زندگی مردم بازی می‌کند.

۲۲ مارس ۲۰۱۶، سه‌شنبه سوم فروردین ۱۳۹۵
عوامل انتحاری سه انفجار در بروکسل، پایتخت بلژیک، انجام دادند که دو انفجار آن در فرودگاه بروکسل و دیگری در ایستگاه مترو رخ داد. در این حملات ۳۲ تن کشته و صدها تن زخمی شدند. عوامل این حمله ارتباطات نزدیکی با گروهی داشتند که پیش از این در پاریس دست به حملاتی زده بودند. ابراهیم البکراوی و نجیم عشراوی به‌عنوان دو تن از عاملان انفجارهای انتحاری در فرودگاه بروکسل معرفی شدند. داعش مسئولیت این حملات را نیز بر عهده گرفت.

۱۳ نوامبر ۲۰۱۵، جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴
افراط‌گرایان داعشی به چندین نقطه در پاریس حمله کردند. تیرباران‌های دسته‌جمعی و بمب‌گذاری‌های انتحاری در مناطق مختلف شهر پاریس فرانسه منجر به کشته شدن ۱۳۰ و مصدومیت ۳۶۸ تن شد. در حملات تروریستی در نزدیکی ورزشگاه استادو فرانس در سن‌دنی در شمال پاریس، و ایل‌دو فرانس حداقل سه انفجار جداگانه و شش تیراندازی در محدوده پاریس گزارش شد، و یک گروگان‌گیری در تئاتر بتکلان نیز صورت گرفت. شاید حوادث تروریستی پاریس چیزی شبیه به زنگ بیدار باش تلفن‌های همراه بود که پیش از این بار‌ها در سوریه و عراق به جهانیان و به ویژه حامیان تروریست در اروپا هشدار داده بود، اما این‌بار در قلب تپنده اروپا به صدا درآمد. البته صد حیف که ساکنان اروپا دیرتر از آن‌چه باید، از خواب بیدار شدند.

شماره۷۱۰

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟