تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۳:۲۸ | کد خبر : 309

ارجاع دانشجویان به کمیته انضباطی بخاطر نقد علمی اساتید

امین رمضانی (دبیر شورای صنفی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران) با اشاره به مشکلات عدیده صنفی و رفاهی موجود مدعی شد: دانشجویان در حالی با مشکلات غذا، اینترنت و خوابگاه مواجه هستند که در طی سال‌های گذشته در راستای طرح توسعه این دانشگاه، بیش از ۵۰درصد از زمین‌های بین خیابان کارگر تا وصال […]

امین رمضانی (دبیر شورای صنفی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران) با اشاره به مشکلات عدیده صنفی و رفاهی موجود مدعی شد: دانشجویان در حالی با مشکلات غذا، اینترنت و خوابگاه مواجه هستند که در طی سال‌های گذشته در راستای طرح توسعه این دانشگاه، بیش از ۵۰درصد از زمین‌های بین خیابان کارگر تا وصال شیرازی و از خیابان انقلاب تا بلوار کشاورز خریداری شده است و بخشی دیگر در حال خرید است. دانشگاه تهران بعد از آستان قدس رضوی دارای بیشترین موقوفات است، حامیان و خیرین توانمندی دارد و اصلا دانشگاهِ بی‌پولی نیست.
آیا فرزندان مسئولان دانشگاه حاضرند یک ماه در این خوابگاه‌ها بمانند؟!
این عضو شورای صنفی با اشاره به اینکه با وضعیت خوابگاه‌ها، احتمالا مسئولان دانشگاه حاضر نمی‌شوند، فرزندانشان در این خوابگاه‌ها بمانند، گفت: کلیت فضا به این صورت است که همه فکر می‌کنند؛ دانشگاه از نداری رنج می‌برد، اما به نظر نمی‌آید؛ اینطور باشد، مساله برنامه‌ریزی و مدیریت دانشگاه است.
رمضانی با تاکید بر لزوم شفافیت مالی دانشگاه‌ها و ارائه گزارش سالیانه درباره چگونگی هزینه‌کرد اعتبارات افزود: در برابر پول بیت‌المال، وظیفه هر نهادی شفافیت‌سازی است. مگر اصلاح و آبادانی کشور نباید از دانشگاه‌ها شروع شود؟ در اولین قدم دانشگاه باید به عنوان نهاد نخبگان جامعه، هر ساله گزارش مالی بدهد و در چنین شرایطی مشخص می‌شود که چه اعتباری کجا هزینه می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند به الگویی برای مدیریت منابع مالی کشور تبدیل شوند.
این فعال صنفی دانشگاه تهران با بیان این مطلب که همه به ظاهر می‌گویند؛ شورای صنفی، عرصه تعامل دانشجو با دانشگاه است، اما در عمل آن چیزی که باید اتفاق بیفتد، رخ نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله‌ای که در مقابل پیشنهادهای صنفی از سوی مسئولان مطرح می‌شود؛ کمبود منابع است. شورای صنفی برای عملکرد بهتر، نیاز به اطلاعات مکفی دارد تا بتواند به مسئولان در اداره دانشگاه کمک کند؛ نمی‌شود؛ مسئولان از شورا مشورت بگیرند، در حالی که اعضا ندانند؛ برنامه‌ریزی و اولویت‌های دانشگاه کدام است و اعتبارات کجا و چگونه خرج می‌شود؟
رمضانی در ادامه با بیان اینکه “دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران” رکورد شکایت‌های طرح شده در کمیته انضباطی و دادگاه‌ها را دارد، مدعی شد: در دو سه سال گذشته بین استاد و دانشجو و حتی بین استادان بیشترین شکایت‌ها از این دانشکده به بیرون کشیده شده است و این موضوع نشان می‌دهد که مدیران ما و متاسفانه حتی برخی از استادان درک روشنی از فعالیت‌های صنفی ندارند و حقوق صنفی دانشجو را نمی‌شناسند. ما شاهد هستیم دانشجویان بابت انتقاد از کیفیت آموزشی به کمیته انضباطی می‌روند و یا استاد در بیرون از دانشگاه در دادسرا شکایت می‌کند که نشان دهنده این است؛ مسئولان حقوق صنفی را نمی‌شناسند و نمی‌تواند جلوی ماجرا را بگیرند. باید بر روی این موضوع کار شود و مسئولان حقوق صنفی دانشجویان را بار دیگر برای خود یادآوری کنند.
جذب افرادی بدون کیفیت علمی و آموزشی لازم در هیات علمی
وی درباره مشکلات صنفی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران افزود: با وجود این که ۲ سال از بازگشایی شورای صنفی دانشکده می‌گذرد، اما این تشکل هنوز دفتر ندارد.
عضو شورای صنفی دانشگاه تهران با بیان اینکه در سال‌های گذشته در گروه‌های آموزشی مختلف افرادی به عنوان هیات علمی جذب شدند و یا در حال جذب هستند که از کیفیت علمی و آموزشی لازم برخوردار نیستند، مدعی شد: در حال حاضر اساتیدی در این دانشکده هستند که دانشجویان با آنها درس بر نمی‌دارند. از سوی دیگر شاهد این هستیم که دانشجویان بابت نقد عملکرد علمی استاد و یا جمع کردن نامه که محتویات آن این بوده که فلان استاد واجد کیفیت لازم نیست، به کمیته انضباطی می‌رود تا جواب پس دهد.
وی ادامه داد: وقتی درک مسایل صنفی و آشنایی با قوانین صنفی وجود نداشته باشد؛ عجیب نیست که کار فعالان صنفی به کمیته‌های انضباطی بکشد. یکی از مسایل جالب دانشگاه تهران این است که معاون فرهنگی دانشگاه رییس کمیته انضباطی است، در صورتی که براساس قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون دانشجویی هر دانشگاه باید رییس کمیته انضباطی باشد و اصلا معلوم نیست، این قانون چرا در دانشگاه تهران رعایت نمی‌شود؟ تصور می‌کنم اگر معاونت فرهنگی به وظیفه ذاتی خود که فرهنگ‌سازی است، برسد و کاری مانند تعامل یا حتی برخورد با دانشجویان را به معاونت دانشجویی بسپارد، هم قانون به درستی اجرا شده است و هم نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت.
.
ایلنا

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟