تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۱۵:۵۹ | کد خبر : 7013

از پی‌گیری و جلسه تا تحریم و رفع تحریم بوفه

گزارشی از برگزاری یک مزایده جنجالی در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران مازیار درخشانی متاسفانه همه چیز برای مسئولین دانشگاه شده است پول. همه چیز را مثل اسکناس می‌بینند. دانشجو برایشان دقیقا مساوی است با اسکناس. از هر راهی برای درآوردن پول استفاده می‌کنند، بعد هم می‌گویند برای تامین بودجه مجبور می‌شویم. من نمی‌دانم این […]

گزارشی از برگزاری یک مزایده جنجالی در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

مازیار درخشانی

متاسفانه همه چیز برای مسئولین دانشگاه شده است پول. همه چیز را مثل اسکناس می‌بینند. دانشجو برایشان دقیقا مساوی است با اسکناس. از هر راهی برای درآوردن پول استفاده می‌کنند، بعد هم می‌گویند برای تامین بودجه مجبور می‌شویم. من نمی‌دانم این بودجه‌ای که هر سال می‌گویند بودجه دانشگاه تهران، دقیقا کجا می‌رود؟! مثلا همین بوفه دانشکده‌ها. می‌گویند در مزایده قیمت تعیین‌ شده. اصلا چرا گذاشتید مزایده؟ مگر پیمان‌کار قبلی چه مشکلی داشت؛ هم مقبول دانشجو بود، هم کیفیت و قیمتش خوب بود. گذاشتید مزایده، چون پول بیشتری می‌خواستید. شما حتی املت را هم یک اسکناس سبز می‌بینید که کناره‌هایش ربی شده است. بعد یک نفر جوگیر می‌شود یک عدد زیادی می‌گوید، شما هم عشق می‌کنید. آن شخص برنده می‌شود. بعد یک کم فکر می‌کند و می‌گوید ببخشید از دهانم پرید. و شما عشاق پول می‌گویید: «نه نه نه، اصلا نمی‌شه، حرفیه که زدی، باید بدی.» بعد آن جوگیر برای این‌که بتواند اجاره‌اش را پرداخت کند، مجبور می‌شود قیمتش را صد برابر کند. کی ضرر می‌کند؟ مسلما شما مسئولین عزیز نه؛ دانشجوی بیچاره.
مطالبی که در ادامه می‌خوانید، گزارش‌هایی است از جلسات پی‌درپی و پی‌گیری‌های شورای صنفی با مدیران و معاونین دانشگاه در رابطه با بوفه جدید پردیس هنر‌های زیبا.
هر سال طبق قانون برای اجاره‌ بوفه‌های دانشگاه مزایده برگزار می‌‌شود که این مزایده را نه دانشکده‌ها، بلکه دانشگاه برگزار می‌‌کند و روند آن به این شکل است که یک کارشناس بوفه‌ها را قیمت‌گذاری می‌‌کند و آن قیمت تبدیل به حداقل قیمت مزایده می‌شود و هر فرد شرکت‌کننده در مزایده که بالاترین قیمت را پیشنهاد بدهد، آن بوفه را در مزایده برنده می‌شود. پیمان‌کاران شرکت‌کننده در این مزایده‌ها باید سابقه و تخصصی در این زمینه داشته باشند و سابقه‌ی آن‌ها بررسی شود. اما به نظر می‌رسد در بسیاری از موارد از جمله همین مورد، این بررسی سابقه صورت نگرفته و صرفا تعهد پیمان‌کار به پرداخت مبلغ بالاتر برای دانشگاه کافی و راضی‌کننده بوده است. به هر شکل قیمت پیشنهادی از سوی پیمان‌کار جدید بوفه‌ هنر نسبت به اجاره‌ای که پیمان‌کار قبلی پرداخت می‌کرده، رشدی بیشتر از ۷۰ درصد داشته و این‌ پیمان‌کار جدید با فاصله‌ زیاد و قابل ‌توجهی نسبت به پیشنهاد پیمان‌کار قبلی در مزایده برنده شده است.
۲۲ مهر
جلسه‌ با دکتر طاهری
(مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه)
در جلسه‌ای که داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم و به روند برگزاری این مزایده‌ها معترض شدیم. دبیر شورای صنفی در این جلسه اعلام کرد که فرد برنده‌ مزایده برای این‌که هم مبلغ اجاره‌‌ بوفه را کسب کند و هم سود خالص داشته باشد، چاره‌ای جز بالا بردن قیمت اقلام نخواهد داشت و این پول از جیب دانشجو تامین خواهد شد، ضمن این‌که رفته‌رفته از کیفیت محصولات بوفه کاسته خواهد شد. هم‌چنین به‌ علت عدم آشنایی و اطمینان دانشجوها به بوفه‌ جدید، قطعا درآمد بوفه دچار افت خواهد شد و این بوفه نمی‌تواند اجاره‌ موعود را پرداخت کند، مگر با افزایش قیمت‌ها و کاهش کیفیت. دکتر طاهری در این جلسه قول دادند که این مشکلات پیش نخواهد آمد، چون امور دانشجویی دانشگاه لیست قیمتی را به بوفه‌ها داده و آن‌ها فقط اجازه دارند اجناس خود را طبق قیمت‌های درج‌شده در آن لیست بفروشند و فروش با قیمت‌هایی بیشتر از آن، غیرقانونی است.
در این لیست مثلا قیمت چای ۷۰۰ تومان اعلام شده، اما در روزهای اولِ فعالیت بوفه زیر نظر پیمان‌کار جدید، شاهد فروش چای با قیمت ۳ هزار تومان بودیم! یعنی ۳۲۸ درصد افزایش قیمت نسبت به لیست اعلام‌شده! این افزایش بی‌رویه‌ قیمت خیلی سریع با اعتراض دانشجوها مواجه شد و بعد از این اعتراض‌ها چای با قیمت ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد که البته هنوز هم حدود دو برابر قیمت مصوب است و هیچ مسئولی با این گران‌فروشی برخوردی نمی‌کند. این گران‌فروشی که کاری غیرقانونی و غیراخلاقی است، تنها نمونه کوچکی از معضلی است که برخلاف قول آقای طاهری، گریبان بوفه‌ هنرها را گرفته است.

۲۸ مهر
جلسه‌ با دکتر پرچمی
(معاونت فرهنگی پردیس هنرهای زیبا)
در این جلسه شورای صنفی ضمن ابراز نگرانی درباره‌ افزایش قیمت و کاهش کیفیت بوفه، اعتراض خود به روند برگزاری این مزایده را دوباره اعلام کرد. دکتر پرچمی این مزایده و تعویض پیمان‌کار بوفه را تمام‌شده اعلام کردند و در خصوص نگرانی‌های شورای صنفی، ایجاد مشکلات و تعطیلی احتمالی بوفه را اجتناب‌ناپذیر و بخشی از زندگی دانستند! وقتی می‌گویند «بخشی از زندگی است» دقیقا یعنی چه؟ یعنی این‌که ما کاری از دستمان ساخته نیست و نمی‌توانیم کاری کنیم، بخشی از زندگی است و باید قبولش کنیم. مگر بلایای طبیعی است که دست شما نبوده و می‌گویید بخشی از زندگی است؟ بی‌درایتی خود را تقصیر زندگی نیندازید.

۳۰ مهر
جلسه‌ با دکتر حیدری (رئیس پردیس هنرهای زیبا) و مهندس علیاری (مدیر مالی پردیس)
بعد از مطرح شدن صحبت‌ها در این جلسه و ابراز نگرانی شورای صنفی در خصوص ناآشنا بودن پیمان‌کار به گرداندن بوفه و پیش‌بینی ضرردهی، دکتر حیدری قول پی‌گیری به شورای صنفی دادند و قرار شد جلسه‌ای با دکتر حبیبا داشته باشند تا پیمان‌کار قبلی (آقای حسنوند) بوفه را تحویل ندهند و قراردادشان با افزایش اجاره‌ معقولی تمدید شود. طبق گزارش دکتر حیدری، دکتر حبیبا این پیشنهاد را قبول نکرده‌اند و اعلام کرده‌اند که به‌ هم ‌زدن مزایده مشکل قانونی دارد و شخص برنده‌ مزایده می‌تواند از دانشگاه شکایت کند. به این ترتیب، قرار شد مهندس علیاری با پیمان‌کار جدید صحبت کنند تا ایشان انصراف بدهند. اما گویا به دلایلی قبول نکرده‌اند. درنتیجه دکتر حیدری اعلام کردند که پیمان‌کار جدید قرار است به مدت دو ماه به شکل آزمایشی کار کند و در صورت راضی‌کننده نبودن وضعیت بوفه، قراردادشان فسخ خواهد شد.
شورای صنفی برای چندمین بار نگرانی خود را نسبت به کاهش کیفیت غذا، افزایش قیمت‌ها و پایین ‌آمدن تنوع غذاها و تعطیلی احتمالی بوفه اعلام کرد. دکتر حیدری در پاسخ به این نگرانی‌ها، نداشتن چاره در این وضعیت و آزمایشی کار کردن پیمان‌کار جدید را دوباره مطرح کردند و قرار شد در جلسات بعدی باز هم در این‌باره صحبت شود.
حالا کمتر از دو هفته از فعالیت بوفه زیر نظر پیمان‌کار جدید گذشته، اما شاهد افزایش قیمت‌ها، افت کیفیت و کم شدن تنوع غذاها و از همه بدتر، رفتار نامناسب کارکنان این بوفه هستیم. اتفاقات رخ‌داده، دقیقا طبق پیش‌بینی شورای صنفی در مسیر مخالف صحبت‌های دکتر طاهری بوده و دکتر حیدری هم اعلام می‌کنند که این مسائل فراتر از حیطه‌ اختیارات و توانایی‌های ایشان به عنوان رئیس پردیس است و هر کاری که توانسته‌اند، انجام داده‌اند تا این ماجرا به سرانجام خوبی برسد.
به‌علاوه در همان جلسه‌ ۲۲ مهر شورای صنفی از دکتر طاهری خواست که برای مزایده‌های بعدی اعضای شورای صنفی در مزایده حضور داشته باشند (نه فقط به عنوان تماشاگر) و در جریان این مزایده‌ها اجازه داده نشود که قیمت پیشنهادی از حد توان بازدهی بوفه بیشتر شود، که ایشان قول پی‌گیری این موضوع را دادند.

بوفه تحریم می‌شود
اطلاع داشتن از مشکلات مطرح‌شده و چشم‌پوشی از واکنش درست و سریع، کاری است که شورای صنفی قادر به انجام آن نیست. با توجه به تمامی موضوعات مطرح‌شده در این گزارش و احترام به خواسته‌های به‌حقِ دانشجویان برای برخورداری از اصل ۴۳ قانون اساسی و ماده ۱۱ منشور حقوق دانشجویی، شورای صنفی به نوبه‌ خود بوفه‌ هنرها را تحریم کرد و از تمام دانشجویان خواهش کرد که تا اطلاع ثانوی و حل شدن تمامی این مشکلات، از بوفه‌ هنرها خرید نکنند.

گزارش جلسه‌ دوشنبه، ۲۰ آبان ماه ۹۸ با حضور آقای طاهری، پیمان‌کار بوفه، دبیر شورای صنفی هنرهای زیبا و دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران در ارتباط با مشکلات بوفه‌ هنرها:

  1. مغایرت لیست قیمت بوفه‌ هنرها با لیست اعلام‌شده توسط امور دانشجویی دانشگاه:‌
    در این مورد پیمان‌کار بوفه اذعان کرد که این لیست قیمت در زمان مزایده در اختیار ما قرار داده نشده و به ما گفته بودند می‌توانیم قیمت‌های پارسال را با ۱۵ درصد افزایش داشته باشیم. در این رابطه دبیر شورای صنفی هنرها اعلام کرد که بر این اساس باز هم لیست فعلی بوفه گران‌تر از چیزی است که باید باشد. قرار شد شورای صنفی هنرها‌ لیست قیمت سال گذشته را با ۱۵ درصد افزایش به بوفه پیشنهاد دهد و به توافق برسند.
  2. فروش اجناس تاریخ گذشته در بوفه‌ هنرها:
    در این مورد پیمان‌کار بوفه اذعان کرد که این اجناس را از پیمان‌کار قبلی خریداری کرده و پس از فهمیدن این موضوع فروش این اجناس را متوقف کرده است و این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد.
  3. بحث پیرامون کیفیت و تنوع غذاهای بوفه هم‌چنان ادامه دارد و در گزارش‌های آینده شرح این پی‌گیری‌ها اعلام‌ خواهد شد.
  4. روز گذشته بوفه برای آب‌جوش (بدون خرید چای یا لیوان) هم مبلغی را از دانشجویان دریافت کرده بود که با پی‌گیری‌های شورای صنفی این روند متوقف شده و از این به بعد هم برای آبجوش نباید مبلغی گرفته شود.
    شورای صنفی هنرها در راستای احترام به خواسته‌های به‌حقِ دانشجویان برای برخورداری از اصل ۴۳ قانون اساسی و ماده ۱۱ منشور حقوق دانشجویی، به نوبه‌ خود تحریم بوفه‌ هنرها را تا زمان رفع تمام مشکلات و توافق کامل بر سر قیمت‌ها ادامه می‌دهد و از تمام دانشجویان این خواهش را دارد که تا اطلاع ثانوی و حل شدن تمامی این مشکلات، از بوفه‌ هنرها خرید نکنند.

رفع تحریم بوفه‌ پردیس
هنرهای زیبا در روز شنبه، ۲۵ آبان ۹۷
پس از برگزاری جلسه‌های متمادی با معاونت امور دانشجویی و صحبت‌ با پیمان‌کار‌ بوفه، شورای صنفی هنرهای زیبا لیست قیمت مورد نظر خود را به بوفه تحویل داد و پیمان‌کار بوفه موظف شد تا ضمن نصب این قیمت‌ها، از این به بعد اقلام را تنها طبق این قیمت‌ها به فروش برساند.
هم‌چنین پیمان‌کار بوفه موظف شد از این به بعد تنوع و کیفیت غذاهای بوفه را افزایش دهد. با این تفاصیل تحریم بوفه‌ هنرهای زیبا از طرف شورای صنفی رفع شد و دانشجویان می‌توانند از این به بعد از این بوفه خرید کنند. لازم است از تمامی دانشجویانی که ضمن احترام به شأن دانشجویی، در این تحریم با شورای صنفی همراه شدند، تشکر کنیم.

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟