تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۹/۱۷ - ۰۶:۵۲ | کد خبر : 1526

الهام هستم یک هافبک توپ پخش کن

گفت‌وگو با زننده زیباترین گل فوتبال بانوان علی سرافراز ورزش فوتبال ما را به یاد تیم‌های بزرگ فوتبال در رده‌های ملی و باشگاهی در سراسر جهان می‌اندازد. توجه بیش از حد به این ورزش و رسانه‌ای شدن آن‌ها و گمنام بودن ورزش بانوان، سوالی است که همواره ذهن همه ورزش‌دوستان را معطوف خودش کرده است. […]

گفت‌وگو با زننده زیباترین گل فوتبال بانوان

علی سرافراز

ورزش فوتبال ما را به یاد تیم‌های بزرگ فوتبال در رده‌های ملی و باشگاهی در سراسر جهان می‌اندازد. توجه بیش از حد به این ورزش و رسانه‌ای شدن آن‌ها و گمنام بودن ورزش بانوان، سوالی است که همواره ذهن همه ورزش‌دوستان را معطوف خودش کرده است. شاید خیلی از علاقه‌مندان به فوتبال هم از درخشش بانوان فوتبالیست ایرانی خبر نداشته باشند و دلیل این مسئله تنها رسانه‌ها هستند که اولویت اصلی خودشان را فوتبال آقایان قرار دادند. در این هفته چلچراغ با الهام فرهمند، بازیکن تیم فوتبال بانوان آینده‌سازان اصفهان، گفت‌وگو کرده است؛ بازیکنی که گل زیبایی را در رقابت‌های لیگ به ثمر رساند و حتی در برنامه ۹۰ جزو زیباترین گل‌های ماه به نظرسنجی گذاشته شد. الهام فرهمند البته امسال خوش‌شانس هم بود. چراکه تیمش، یعنی آینده‌سازان، به دلیل مشکلات مالی نمی‌خواست در لیگ شرکت کند، اما درنهایت مدیرعامل باشگاه توانست تا حدودی تامین بودجه کند و تیم در لیگ برتر بماند.

الهام فرهمند، تو متولد چه سالی هستی؟ البته مثل عادل فردوسی‌پور می‌پرسم که سن واقعی‌ات را بگویی…
در فوتبال بانوان مثل آقایان صغر سنی نداریم. من متولد ۷۲ هستم. در شهرستان فلاورجان به دنیا آمده‌ام و در حال حاضر ساکن اصفهان هستم.
چطور با فوتبال آشنا شدی؟
حسی در من بود که از این ورزش خوشم می‌آمد. هم نگاه می‌کردم و تعقیب می‌کردم و هم این‌که دوست داشتم خودم در زمین باشم. من پنج سال است که فوتبال بازی می‌کنم و البته از ۱۰ سالگی فوتسال بازی می‌کردم، اما ۱۸ سالگی رو به فوتبال چمنی آوردم.
پدر و مادرت در این‌باره مشکلی نداشتند؟
نه، اتفاقا مشوقم هم بودند. این را هم بگویم که چون در گذشته با خانواده به سالن‌های ورزشی می‌رفتیم و فوتسال را در آن سالن‌ها بازی می‌کردیم، این امر باعث علاقه‌مند شدن من به فوتسال و فوتبال شد و با شرکت در کلاس‌های آموزشی فوتسال این ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم و خوشبختانه با زمانی مقارن شد که به فوتبال بانوان اهمیت دادند.
ظاهرا دانشجوی تربیت بدنی هم هستی…
بله، دانشجوی تربیت بدنی هستم و همین باعث می‌شود رشته‌های دیگری را بشناسم و مجبورم که یاد بگیرم و بازی کنم.
اولین گلت در فوتبال چمنی را به یاد داری؟
بله، دقیقا به یاد دارم. ۱۸ ساله بودم که در مسابقات دسته یک کشور مقابل تیم اراک اولین گل را با ضربه پنالتی زدم.
اولین مربی که درواقع استعدادت را کشف کرد که بود و آیا فکر می‌کردی به جایگاه فعلی برسی که مثلا گلت جزو گل‌های برتر برنامه ۹۰ شود؟
خانم زینب شریفی بود که با اردوهای استعدادیابی آموزش و پرورش در شهرستان فلاورجان استعداد مرا کشف کرد. هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم گلم در بین گل‌های برتر دو ماهه اخیر قرار بگیرد و از این موضوع بسیار خوشحال هستم.
تا به حال در فوتبال مصدوم شده‌ای؟
بله شده‌ام.
همه فکر می‌کنند دخترها کمتر از پسرها مصدوم می‌شوند…
دخترها هم مصدوم می‌شوند. خدا را شکر تا امروز مصدومیت جدی نداشتم که از فوتبال دور شوم، ولی کشیدگی رباط‌های جانبی زانویم باعث شد ۲۰ روز پایم در گچ بماند و پس از یک ماه و نیم به کمک حمایت کننده‌های زانو، بدن‌سازی و فیزیوتراپی توانستم به بازی‌ها ادامه دهم. در مصدومیت ما با آقایان هیچ فرقی نداریم. گاهی مصدومیت‌هایمان شدیدتر هم هست.
پست هافبک وسط هستی؟
بله، هافبک طراح هستم.
وظیفه سنگینی برعهده داری، پس…
بله، باید توپ پخش کنم.
درباره تیم ملی فوتبال بانوان چه نظری داری؟ چرا مثل تیم ملی فوتسال موفق نیست؟
حضور در تیم ملی برای هر ورزشکاری افتخار بزرگی است. ولی متاسفانه اردوهای تیم ملی نظم ندارد که این موضوع موجب افت بازی می‌شود، ولی درمجموع همه بازیکن‌ها استعداد خوبی دارند. در هر حال این‌که تا به حال نتوانسته‌ایم در رقابت‌های آسیایی مقام بیاوریم، این را ثابت می‌کند. البته در آسیا تیم‌های قدرتمندی مثل ژاپن و کره جنوبی و کره شمالی و چین هستند که همه ابرقدرت‌های فوتبال بانوان جهان هستند و همین کار را ما را سخت‌تر می‌کند.
از نظر امکانات هم ظاهرا مشکلاتی وجود دارد…
بله، به دلیل کمبود امکاناتی مثل لباس، تغذیه، اسکان و به‌خصوص خوابگاه بانوان که شرایط خوبی ندارد، ما عقب‌تر از رقبای آسیایی هستیم. البته نباید از این نکته گذشت که شرایط نسبت به گذشته بهتر هم شده است، اما امیدوارم با این بهبودی تیم ملی بانوان به جایگاه والاتری برسد.
خب برسیم به باشگاهت، سطح بازی تیم آینده‌سازان میهن نجف‌آباد چطور است؟
تیم‌ها خوب است، سطح بازی‌ها هم بالاست. سال گذشته نتایج قابل پیش‌بینی بود، ولی امسال حتی تیم‌های پایین جدولی در مقابل تیم‌های صدر جدول به خوبی بازی کردند و سطح مسابقات لیگ بسیار بالا بود. از هفت هفته گذشته، تیم ما ۶ برد و ۱ مساوی کسب کرده و با ۱۹ امتیاز صدرنشین لیگ هستیم.
در کدام زمین تمرین می‌کنید؟
در زمین رسالت نجف‌آباد.
سطح فوتبال بانوان اصفهان نسبت به شهر‌های دیگر چطور است؟
خب در این‌باره نمی‌دانم واقعا باید چه بگویم. تیم فوتبال آینده‌سازان میهن نجف‌آباد با داشتن بازیکنان محلی در گذشته از سطح خوبی برخوردار بود که امروز بیشتر بازیکنان تیم را بازیکنان غیرمحلی تشکیل می‌دهند که همین امر می‌تواند در آینده به تیم ضرر برساند.
یک سوال دیگر، با توجه به داشتن پوشش، شرایط بازی برایتان سخت نیست؟
در فصل تابستان به علت گرمی هوا و بازی و تمرین در فضای باز، داشتن پوشش کمی سخت است، ولی علاقه زیاد به این رشته ورزشی سختی را از من و دیگر بازیکنان دور می‌کند.
بهترین و جالب‌ترین خاطره‌ای که در فوتبال داشته‌ای، چه بوده؟
دو سال پیش، در جام حذفی که برای دومین بار در کشور برگزار می‌شد، در مقابل تیم بم با حضور ناظر‌ای اف‌سی به‌عنوان داور، تیم حریف نتیجه را دو بر یک به ما واگذار کرد که اولین گل این دیدار از رقابت‌ها را من به ثمر رساندم که برایم خاطره‌ای به‌یادماندنی شد.
ظاهرا یک بار گفته بودی که به فوتبال بانوان اصلا توجه نمی‌شود، اما به فوتبال مردان خیلی توجه می‌شود…
هزینه کلی تیم بانوان برابر با هزینه یک بازیکن مرد لیگ یک یا برتر که روی نیمکت می‌نشیند هم نیست. همین جمله من کافی است تا همه بدانند که ما چه وضعیتی داریم.
مثل این‌که تو را آندره پیرلوی فوتبال بانوان هم صدا می‌زنند…
دوستان لطف دارند. من تا الان که هفت هفته از لیگ برتر فوتبال بانوان گذشته، یک گل زدم و هشت پاس گل دادم. به دلیل تغییراتی که سرمربی در سیستم تیم به وجود آورده، در این فصل بیشتر از این‌که در کار‌های هجومی شرکت کنم، نقش تدافعی دارم، و به همین دلیل است که گل‌های زده‌ام کم است.
سوال آخر درباره انتخاب گلت در برنامه ۹۰ به‌عنوان کاندیدای بهترین گل فوتبال ایران است. چطور شد که انتخاب شدی؟
گل فصل قبل به شهرداری بم بود که درنهایت سومین گل برتر ماه، از نظر بینندگان برنامه ۹۰ انتخاب شد. من از شب قبل در جریان بودم که قرار است این گل در برنامه ۹۰ پخش شود، چون فیلمش را برای مربی تیم ما فرستاده بودند، اما واقعا فکر نمی‌کردم که گل من را در فهرست نامزدهای بهترین گل دو ماه و کنار گل‌های آقایان قرار داده باشند و وقتی نظرسنجی را دیدم، شدیدا سورپرایز شدم. جا دارد از آقای فردوسی‌پور تشکر کنم که با نگاه‌های ریزبینانه، لیگ برتر فوتبال بانوان را زیر نظر دارند. با این‌که تعداد گل‌هایم در ابن فصل بسیار کم است، ولی تلاش می‌کنم تا دوباره جزو نظرسنجی برنامه ۹۰ قرار بگیرم.

شماره ۶۸۷

خرید نسخه الکترونیک

کتابفروشی الکترونیک طاقچه

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟