تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۴:۲۵ | کد خبر : 3354

او به زودی طلایی میشود

احمد تقی‌زاده رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان بدون حتی یک مدال طلا برای تیم ایران به پایان رسید تا ایران پس از یک دهه در کسب مدال زرین طلا در این مسابقات ناکام باشد. اما در مسابقاتی که انتظارات برآورده نشد و نتایج ضعیف قلمداد می‌شد، دختر تکواندو ایران باز هم هنرش را به رخ تکواندو […]

احمد تقی‌زاده

رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان بدون حتی یک مدال طلا برای تیم ایران به پایان رسید تا ایران پس از یک دهه در کسب مدال زرین طلا در این مسابقات ناکام باشد. اما در مسابقاتی که انتظارات برآورده نشد و نتایج ضعیف قلمداد می‌شد، دختر تکواندو ایران باز هم هنرش را به رخ تکواندو جهان کشید؛ او باز هم دست به کاری زد که برایش عادت شده و تکراری؛ دختر تکواندو ایران باز هم تاریخ‌سازی کرد مثل تمام مسابقاتی که طی چهار سال گذشته شرکت کرد و چشم‌ها را خیره و مبهوت هنر کیمیایی‌اش کرده بود. کیمیای تکواندو ایران که در دو سه سال اخیر پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته، عناوین و مدال‌هایی را برای تکواندو ایران به ارمغان آورد که پیش از این سابقه نداشته و کسب این عناوین و مدال‌ها برای نخستین بار به نام تکواندوکاری ثبت شد که با وجود کسب انبوهی از قهرمانی و افتخارات، فقط و فقط ۱۹ سال دارد.
کیمیا گرچه در کره جنوبی در رقابت‌های وزن منفی ۶۲ کیلوگرم به طلا نرسید، اما با همان مدال نقره ای که به دست آورد، باز هم تاریخ‌ساز شد تا ششمین عنوان و مدال تاریخ‌ساز خود را کسب کند. بله، همچنان تاخت و تازهای او ادامه دارد؛ حالا اوست که در تکواندو ایران یکه‌تازی می‌کند و رکوردها را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارد. با وجود سن کمی که دارد (کیمیا چند روز دیگر ۱۹ سالگی خود را جشن خواهد گرفت)، کوهی از مدال‌های رنگارنگ را در مسابقات مختلف جهانی و المپیک در رده‌های سنی مختلف به دست آورده است. شاید تنها افسوس کیمیای تکواندو ایران این باشد که چرا مسئولین برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون به بهانه نرسیدن به سن قانونی (۱۷ سال) اجازه حضور در این رقابت‌ها را به تکواندوکار نابغه ایرانی ندادند؛ که اگر چنین می‌شد، تعداد مدال‌های دختر تکواندو ایران بیش از این بود.
کیمیا علیزاده تکواندوکار ۱۹ ساله ایرانی تا کنون شش مدال تاریخ‌ساز را برای کشورمان به دست آورده و نام خود را برای همیشه در تاریخ تکواندو این سرزمین ثبت کرده است. پر بیراه نیست که بگوئیم کیمیا با کیمیاگری، آسمان ورزش ایران را کیمیایی کرد. اگر نگاهی به مدال‌های تاریخ‌ساز این تکواندوکار جوان و نابغه بیندازیم، ارزش و اهمیت کار او را بیش از پیش درک خواهیم کرد. این‌ها سیاهه‌ای از مدال‌های کیمیای تکواندو ایران است که برای نخستین بار در تاریخ ورزش بانوان ایران به دست آمده؛ اولین مدال دختران در قهرمانی نوجوانان جهان (۲۰۱۴ چین تایپه)؛ اولین مدال دختران در المپیک تابستانی جوانان (۲۰۱۴ نانجینگ)؛ کسب نخستین مدال تاریخ تکواندو ایران در مسابقات قهرمانی جهان با به دست آوردن مدال برنز (۲۰۱۵ روسیه)؛ کسب مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان (۲۰۱۵ چلیابینسک)؛ (و مهم‌ترین و باارزش‌ترین مدال کیمیا) نخستین مدال تاریخ ورزش ایران در رقابت‌های المپیک با کسب مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو.
و آن‌چه که کیمیا در کره جنوبی برای ورزش ایران رقم زد و ششمین مدال تاریخ‌ساز خود را به دست آورد، نخستین حضور یک بانوی تکواندوکار در فینال رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان بود؛ البته شکست کیمیا برابر حریف ساحل عاجی کمی از شیرینی و لذت این موفقیت کم کرد، اما بدون شک ارزش آن را به هیچ وجه خدشه دار نمی‌کند.
بله، کیمیا در کره جنوبی باخت و تاریخ‌ساز شد؛ و این ویژگی اسطوره تکواندوی بانوان ایران است که با وجود سن اندکی که دارد، هم‌چنان تاریخ را در سیطره خود دارد. دختر تکواندوی ایران لقبی است که کیمیای تکواندو آن را دوست دارد، اما خود او هم لقب کیمیا را بیشتر باور خواهد داشت چون عادت ساختن این همه غیرممکن، فقط کیمیاگری می‌خواهد و کیمیا؛ و او کیمیایی است که تکواندوی ایران برای همیشه به وجودش می‌بالد.
معلوم نیست که اگر کیمیا بخواهد همین‌طور به تاخت و تاز ادامه دهد و مدال‌ها را یکی پس از دیگری درو کند، تعداد مدال‌هایش به چه عددی خواهند رسید؛ اما مهم این است که در ورزش ایران کاری کرد که برای همیشه در تاریخ ماندگار باشد. بدون شک تاریخ و ورزش ایران در آینده به نیکی از او یاد خواهند کرد؛ از کیمیایی که نخستین بانوی مدال‌آور زن در حوزه‌های مختلف تکواندو بوده، و البته روز به روز انگیزه و انرژی بیشتری برای چنگ زدن بر عناوین قهرمانی دارد. شاید بهترین توصیف از کیمیا علیزاده را مربی او مهرو کمرانی، پس از اولین مبارزه در المپیک ریو داشت که گفت کیمیا اگر خودش بخواهد، همیشه برنده است.
روند عملکرد ورزش تکواندو در این چند سال، به ویژه در المپیک ۲۰۱۶ و رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۷ کره جنوبی، رو به افول بود، اما کیمیا به همان اندازه پر از انگیزه بود و سرشار از فعل خواستن برای رسیدن به قله‌هایی که برای ورزش بانوان در حد غیرممکن توصیف می‌شد. اما کیمیا کاری کرد که دیگر کسب مدال در رقابت‌های جهانی و المپیک برای دختران و بانوان رویایی تلقی نشود؛ گرچه هنوز هم رسیدن بهه افتخارات کیمیا یا سایر رزمی کاران برجسته در سطح دنیا سخت و دشوار است و همتی والا را می‌طلبد، اما دیگر غیرممکن نیست. و این همان کاری است که کیمیا علیزاده انجام داد تا به همه بگوید چگونه می‌توان از ناممکن، ممکن ساخت و این عزم و اراده اوست که می‌تواند قله‌های محال موفقیت را به زانو در می‌آورد و خرد می‌کند. او به زودی در رده بزرگسال طلایی می‌شود و این را خودش بهتر از همه می‌داند!

شماره ۷۱۲

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظرات شما

  1. […] – توسط admin هفته نامه چلچراغ – احمد تقی‌زاده: رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان […]

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟