تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۲/۱۹ - ۰۵:۲۱ | کد خبر : 2860

این نام‌ها را به خاطر بسپارید

پرونده ویژه برای ستارگان آینده آسمان فوتبال جهان سهیل اسماعیل پورگنجی با سفر به موزه تاریخ و مرور ادوار مختلف جام‌های جهانی درمی‌یابیم که مردم برای ظهور پدیده‌ای که آن‌ها را سر ذوق بیاورد، چهار سال انتظار می‌کشیدند تا جام جهانی را به چشم ببینند تا شاید جادوگری دیگر از برزیل، تئاتری دل‌چسب با توپ […]

پرونده ویژه برای ستارگان آینده آسمان فوتبال جهان

سهیل اسماعیل پورگنجی

با سفر به موزه تاریخ و مرور ادوار مختلف جام‌های جهانی درمی‌یابیم که مردم برای ظهور پدیده‌ای که آن‌ها را سر ذوق بیاورد، چهار سال انتظار می‌کشیدند تا جام جهانی را به چشم ببینند تا شاید جادوگری دیگر از برزیل، تئاتری دل‌چسب با توپ در مستطیل سبز به نمایش گذارد. در این بین برخی مانند ستاره دنباله‌دار هر چند سال به یک‌باره در آسمان فوتبال دیده می‌شدند. با پیشرفت تکنولوژی و بهبود شرایط اجتماعی، فوتبال و جنس بازیکنان آن نیز پیشرفت کرد و مسابقات فوتبال در سطح گسترده‌تر و امکانات بیشتر و تعداد تیم‌های بیشتر برگزار می‌شد. در دهه‌های دور، شاهد حضور بازیکنانی بودیم که در ترجمه فوتبالی، پا به سن گذاشته بودند و کمتر شاهد حضور بازیکن جوان و کم‌سن‌وسال در مسابقات فوتبال بودیم. از جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین ایده انتخاب بهترین بازیکن جوان مسابقات، اجرایی شد و در کنار سایر جوایز فردی، جایزه بهترین بازیکن جوان جام نیز به فرد برگزیده اهدا می‌شد. پس از آن دوره، دریچه‌ای روی محبوب‌ترین ورزش روی کره زمین باز شد. اتفاق خوشایندی که از قدرت انگیزشی بالایی برخوردار بود، از این جهت که برای شناخته شدن و فرصت حضور در تیم‌های فوتبال صاحب‌نام و هم‌بازی شدن با ستارگان، نیرویی مضاعف به بازیکنان کم‌سن‌وسال ترزیق می‌کرد. نوجوانانی که برای رسیدن به آرزوهای خود، تقدیر را به دست توپ سپردند و در پی آن دویدند.
چشم‌هایمان را ببندیم و به یاد آوریم پدیده‌های نوظهوری را که با وجود سن پایین و تجربه کم، در محاصره بزرگان و نام‌داران مستطیل سبز، یک شبه ره چندساله را طی کردند. دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۹۸ فرانسه، مسابقه بین دو تیم انگلستان و آرژانتین، فرار مایکل اوون ۱۸ ساله، همچون غزالی که جسورانه به سوی قلمروی شکارچیان می‌تازد و توپ را به تور دروازه آلبی سلسته می‌کوباند. ۱۷ اکتبر ۲۰۰۲، از سری رقابت‌های لیگ برتر انگلستان، مسابقه بین دو تیم آرسنال و اورتون، بازیکنی گام بر چمن استادیوم هایبری لندن نهاد که عنوان جوان‌ترین گل‌زن تاریخ لیگ برتر انگلستان را به نام خود، جاودان ساخت. وین رونی، پنج روز قبل از تولد ۱۷ سالگی‌اش، در دقایق تلف‌شده بازی، با شلیکی از پشت محوطه جریمه، دروازه دیوید سیمن، دروازه‌بان ملی‌پوش آرسنال، را گشود و ضمن خاتمه دادن به رکورد ۳۰ بازی بدون شکست آرسنال، به جوان‌ترین گل‌زن تاریخ لیگ برتر نیز مبدل گشت. نوجوان آن روزها، امروز کاپیتان تیم ملی انگلستان و رکورددار بیشترین گل زده ملی در تاریخ انگلستان است. در ۱۵ سال گذشته، پدیده‌های جوانی به دنیای فوتبال گام نهادند که اکنون در زمره باتجربه‌ها و ستارگان مستطیل سبز به حساب می‌آیند، نوجوانان دیروز با تلاش و انگیزه جوانی، به مطرح‌ترین باشگاه‌های دنیا پیوستند و برخی هم توپ طلا را صاحب شدند؛ سسک فابرگاس، لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، لوکاس پودولسکی، تئو والکات، توماس مولر، رابین فان پرسی… اکنون که تقویم را ورق می‌زنیم، نزدیک به یک سال به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باقی‌مانده، با بررسی پنج لیگ معتبر فوتبال اروپا (انگلستان، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه) با ۱۱ پدیده‌ای که در این فصل، تحسین‌برانگیز و فراتر از انتظار عمل کردند، آشنا می‌شویم؛ پدیده‌هایی که بی‌تردید، جام جهانی پیش رو صحنه نمایش آن‌هاست.

عثمان دمبله
کریستیانو رونالدوی جدید!
متولد: ۱۵ می ۱۹۹۷ (۱۹ ساله)
باشگاه: بورسیا دورتموند
تیم ملی: فرانسه
جوان ۱۸ ساله فرانسوی که در تیم رن در لوشامپیونه نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. پدیده‌ای که تیری‌هانری، مهاجم گل‌زن و سابق تیم ملی فرانسه، آرسنال و بارسلونا در مورد او گفته بود: روزی در فهرست سه نفره توپ طلا قرار خواهد گرفت! وینگر سرعتی، که در زمین بسیار چابک و سر حال و پا به توپ، در طول مسابقه موقعیت‌های زیادی برای تیم خلق می‌کند. یکی دو فصل اخیر مورد توجه بارسلونا نیز قرار گرفت، اما راه استادیوم وست فالن را در پیش گرفت و پیراهن زرد و مشکی دورتموند را بر تن کرد. او در مصاحبه‌ای گفته بود: من پدیده نیستم، فقط سعی دارم نشان بدهم که چه کارهایی از دستم برمی‌آید و در زمین خوش بگذرانم! دورتموند بسیار خوش شانس بود که توانست پدیده فرانسوی را از چنگ غول‌های فوتبال مانند: چلسی، منچستر سیتی، بایرن مونیخ و بارسلونا بیرون بکشد. وجه تمایز جوان ۱۹ ساله دورتموند از سایرین، استارت‌های برق‌آسا و تغییر جهت‌های ناگهانی همراه با توپ است. عثمان نخستین بار در سال ۲۰۱۵ برای تیم ملی فرانسه به میدان رفت. پا عوض کردن، تکنیک، سرعت و خلق موقعیت‌های زیاد عثمان دمبله، یادآور آغازین روزهای کریستیانو رونالدو در مسیر موفقیت و شهرت است.

مارکوس راشفورد
بچه مدرسه‌ای که پدیده شد!
متولد: ۳۱ اکتبر ۱۹۹۷ (۱۹ ساله)
باشگاه: منچستر یونایتد
تیم ملی: انگلستان
مرحله انتخابی لیگ اروپا فصل ۲۰۱۶، دیدار دو تیم منچستر یونایتد و میتیلند، مصدومیت آنتونی مارسیال قبل از شروع بازی موجب تغییر ترکیب از سوی لوییس فن خال شد و نوجوانی در ترکیب قرار گرفت که حتی طرفداران منچستر هم نام او را بلد نبودند. دو گل مارکوس راشفورد در نیمه دوم، رکوردی جاودان برای او به ثبت رساند. او صاحب عنوان جوان‌ترین گل‌زن رقابت‌های اروپایی شد؛ عنوانی که تا پیش از آن، سال‌های طولانی در اختیار شیطان سرخی دیگر، نابغه اهل بلفاست ایرلند شمالی تیم منچستر، جورج بست بود. بچه مدرسه‌ای درست مانند یک دانشجوی کارکشته که پایان‌نامه خود را در چند دقیقه معرفی می‌کند تا برود سراغ اصل ماجرا، با گل‌زنی در اولین بازی اروپایی نام خود را برای همیشه در اذهان کسانی که تا قبل از این بازی نمی‌دانستند که تیمشان چنین بازیکنی با این نام دارد، حَک کرد تا در آینده‌ای نزدیک برود سراغ اصل ماجرا! چند روز بعد از آن شب فراموش‌نشدنی در اروپا، در رقابتی حساس در لیگ برتر انگلستان، راشفورد مانند یک گل‌زن پا به سن گذاشته، جسارتی به خرج داد که همه را انگشت به دهان گذاشت. در دیدار مقابل آرسنال، یک گل زد و یک پاس گل داد! اولین بازی ملی مارکوس راشفورد و رکوردی که پس از ۷۸ سال شکسته شد، ۲۷ می ۲۰۱۶، هنوز سه دقیقه از ورودش به زمین نگذشته بود که دروازه تیم ملی استرالیا را گشود تا اولین گل ملی خود را به ثبت برساند. حضور مارکوس راشفورد و آنتونی مارسیال، دو مهاجم سیه‌چرده، جوان و گل‌زن در خط حمله منچستر یونایتد، برای هواداران تداعی‌کننده روزهای خوش اواخر دهه ۹۰ و زوج آتشین و بی‌رحم خط حمله منچستر آلکس فرگوسن است. دو مهاجم سیه‌چرده و گل‌زن؛ اَندی کول و دوایت یورک.

کیلیان امباپه
متولد: ۲۰ دسامبر ۱۹۹۸ (۱۸ ساله)
باشگاه: موناکو
تیم ملی: فرانسه
شگفت‌انگیزان موناکو، با هدایت لئوناردو ژاردیم، با حضور در جمع چهار تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا و با ارائه نمایش‌های تحسین‌برانگیز، نگاه‌ها را به سوی ورزشگاه لویی دوم دوختند. ترکیبی جوان و هماهنگ و بُمبی با قدرت تخریبی بالا با چاشنی انگیزه. مروارید گران‌بهایی که این فصل از اعماق اقیانوس فوتبال کشف شد، جادوگر سفید و قرمز‌ها، کیلیان امباپه است. جوان سرپنجه و سربالا و سرعتی، با قدرت حفظ توپ بالا و نبوغ ذاتی و چهارچوب‌شناس قهّار. کیلیان امباپه را با تیری هانری، مهاجم افسانه‌ای آرسنال و تیم ملی فرانسه مقایسه می‌کنند. وقتی که جیان لوییجی بوفون، اسطوره فوتبال ایتالیا، برای یکصد و هشتمین بار درون دروازه تیم پارما در قامت سنگربان ایفای نقش می‌کرد، کیلیان امباپه همان روز به دنیا آمد! پدر او اهل کشور کامرون و از مربیان فوتبال است. جوان اول فوتبال فرانسه، تنها با ۱۸ سال سن، در رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان (۱۷/۲۰۱۶) غوغایی به پا کرد و بزرگان اروپا را برای به خدمت گرفتن او به جان هم انداخت. گران‌ترین نقل و انتقال تاریخ، اتفاق قریب‌الوقوعی که با پی‌گیری‌های باشگاه رئال مادرید اسپانیا در به خدمت گرفتن کیلیان امباپه، شاید در فصل تابستان شاهد رخداد آن باشیم. پیش‌تر، امباپه تصویری از خود با پیراهن شماره ۱۰ چلسی منتشر کرده بود که از علاقه پدیده جوان به حضور در جمع آبی‌پوشان پرده برداشت. هم‌چنین مادریدی‌ها رقبای قوی‌پنجه‌ای ازجمله بارسلونا، چلسی و منچسترسیتی را سَد راه خود می‌بینند. در هر صورت قرار گرفتن جوان ۱۸ ساله در رادار باشگاه‌های بزرگ دنیا، فقط و فقط یک معنی دارد «تبدیل شدن یک پدیده به ستاره».

جیان لوییجی دوناروما
سوپر جیجیو!
متولد: ۲۵ فوریه ۱۹۹۹ (۱۸ ساله)
باشگاه: میلان
تیم ملی: ایتالیا
«من او را به هر تیمی که دروازه‌بان نیاز داشته باشد، توصیه می‌کنم، دوناروما فوق‌العاده است، تحت تاثیر عملکرد او قرار گرفتم.» این اظهارنظر جیان لوییجی بوفون، دروازه‌بان افسانه‌ای چند نسل و اسطوره فوتبال ایتالیا و باشگاه یوونتوس، درخصوص پدیده نوظهور فوتبال سرزمین چکمه و باشگاه میلان، جیان لوییجی دوناروماست. این روزها اغلب به‌خاطر تشابه اسمی و هم‌چنین عملکرد فوق‌العاده در سن پایین، او را با بوفون مقایسه می‌کنند، اما خود جی جی دوناروما با ابراز رضایت از این موضوع و احترام به بوفون، الگوی خود را مانوئل نویر معرفی می‌کند و امیدوار است به سنگربانی موفق و با اعتمادبه‌نفس مانند مانوئل نویر تبدیل شود. دوناروما پس از سال ۱۹۱۱ به بعد، جوان‌ترین بازیکنی است که به تیم ملی ایتالیا دعوت شده. با وجود این‌که دوناروما، بارها در مصاحبه‌های خود گفته به پوشیدن پیراهن میلان افتخار می‌کنم و می‌خواهم سال‌های طولانی برای روسونری سنگربانی کنم، ولی تیم‌های بزرگ و در صدر آن‌ها یوونتوس، درصدد به خدمت گرفتن نوجوان ۱۸ ساله و آینده‌دار فوتبال ایتالیاست، تا جایگزینی مناسب برای بوفون در چهارچوب دروازه بیانکونری برگزیده باشد. در این بین طبق معمول ردپای رئال و بارسا دیده می‌شود و آن‌ها نیز علاقه‌مند به جذب دوناروما هستند. هرچند مسئولان میلان به هواداران خود اطمینان دادند که تمام هدفشان حفظ دوناروما در سن سیرو است. پدیده‌ای که در فصل ۱۶/۲۰۱۵ در دیدار مقابل ساسولو به اعتماد سینیشا میهایلوویچ در ترکیب اصلی و درون دروازه میلان قرار گرفت، با ۱۶ سال و هشت ماه عنوان جوان‌ترین دروازه‌بانی را که در تاریخ سری آ به میدان رفته، از آن خود کرد. رکوردی که تا قبل از آن در اختیار جیان لوییجی بوفون با ۱۷ سال سن در ترکیب تیم پارما بود. خیلی زود انتظار‌ها از دوناروما بالا رفت. اکنون تنها با ۱۸ سال سن تجربه ۵۰ بازی در سری آ را در کارنامه دارد.

دله اَلی
لمپارد جدید!
متولد: ۱۱ آوریل ۱۹۹۶ (۲۱ ساله)
باشگاه: تاتنهام
تیم ملی: انگلستان
پدیده این روز‌های فوتبال انگلستان، حاصل اعتماد مائوریتسیو پوچتینو، سرمربی تاتنهام هاتسپر است. اطرافیان و دوستانش دله الی را به‌عنوان طرفدار پَروپاقرص لیورپول می‌شناسند و هم‌چنین دله الی، استیون جرارد اسطوره باشگاه لیورپول را الگوی خود معرفی کرده. جوانی که برخی از نزدیکان او تلاش زیادی کردند تا او را راضی کنند تا تابعیت کشور نیجریه را بپذیرد و برای آن کشور توپ بزند. اما دست تقدیر سرنوشتی دیگر برای او رقم زد و اکنون فوتبال‌دوستان انگلیسی، به‌عنوان یکی از ستاره‌های تیم ملی انگلستان حساب ویژه‌ای روی او باز کرده‌اند. مسئولان تیم منچسترسیتی، از مشتری‌های سمج این بازیکن هستند. و حتی با وعده شکستن رکورد انتقال پوگبا به منچستر یونایتد، قصد به خدمت گرفتن الی را دارند. اما مالکان تاتنهام درصدد تمدید قرارداد بلندمدت و نگه داشتن جوان خوش‌آتیه انگلیسی در وایت‌هارت لین هستند. بعید است که باشگاه تاتنهام که با نبوغ پدیده جوان و تلاش سایر بازیکنانش این فصل در زمره مدعیان قهرمانی لیگ برتر جزیره قرار گرفته، به‌راحتی دله الی را از دست بدهد. اما آن طرف سکه باشگاه رئال مادرید که همواره تعامل خوبی با طرف لندنی یعنی باشگاه تاتنهام داشته و حداقل در این چند فصل اخیر دو انتقال بزرگ ما بین دو تیم این موضوع کاملا ملموس بوده (لوکا مودریچ، گرت بیل)، به‌شدت خواهان به خدمت گرفتن ستاره جوان تاتنهام است؛ اتفاقی که دور از ذهن نیست. دیدن دله الی با پیراهن رئال مادرید.

امره مور
مسی ترکیه!
متولد: ۲۴ ژولای ۱۹۹۷ (۱۹ ساله)
باشگاه: بورسیا دورتموند
تیم ملی: ترکیه
نوجوان دورگه، از پدری ترکیه‌ای و مادری اهل مقدونیه. حضور تاثیرگذار امره مور در تیم نورشیلند دانمارک و تکنیک چشم‌نواز و دریبل‌های زیبای او موجب گشت تا در رده‌های مختلف سنی، پیراهن تیم ملی دانمارک را در ۲۲ بازی بر تن کند. امره از دوراهی دانمارک و ترکیه، تصمیم گرفت برای سرزمین پدری، برای قرمزهای متعصب، تحت هدایت فاتح تریم، بازی و پیراهن تیم ملی ترکیه را بر تن کند. قدرت کنترل توپ و سبک بازی سرعتی و دریبل‌زنی و هوش بالایی که دارد، باعث شده تا آینده‌ای بسیار درخشان برای او پیش‌بینی کنند. بورسیا دورتموند آلمان، تیمی که در این سال‌ها به اعتماد و استفاده از جوانان، زبانزد فوتبال‌دوستان است، در سال ۲۰۱۶ با جذب این نوجوان ترک‌تبار، معامله‌ای دو سر برد را به سرانجام رسانید؛ دورتموند می‌تواند از غنای تکنیکی امره بهره جوید و در سوی مقابل امره می‌تواند با توجه به شرایطی که باشگاه دورتموند دارد و فرصت بیشتری در اختیار جوانان قرار می‌گیرد، نبوغ خود را به رخ اروپایی‌ها بکشد! امره در پاسخ به این سوال که چه آرزوی فوتبالی برای آینده دارد، گفت: دورتموند یکی از بهترین تیم‌های دنیاست. دوست دارم اگر روزی دورتموند را ترک کردم، به‌عنوان یک ستاره بروم. آرزویم این است که روزی پیراهن رئال مادرید را بپوشم. فوتبال بخشی از زندگی مردم ترکیه است. خیلی زود، امره مور، به فوتبالیست محبوب هواداران پرشور تیم ملی ترکیه تبدیل شده. آینده از آن اوست، منتظر امره مور باشید!

رناتو سانچز
ادگار داویدس پرتغال!
متولد: ۱۸ اوت ۱۹۹۷ (۱۹ ساله)
باشگاه: بایرن مونیخ
تیم ملی: پرتغال
«بی‌نظیر است که بخش زیادی از زمین را در سلطه خود دارد.» این بخشی از اظهار نظر پپ گواردیولا، مربی وقت بایرن مونیخ، پس از تقابل مقابل بنفیکا در لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۱۶/۲۰۱۵ است. پدیده‌ای جسور که در کودکی فوتبال خود را از آکادمی باشگاه بنفیکا آغاز کرد. جنگندگی، خستگی‌ناپذیری و قدرت شوت‌زنی باعث شد که در ترکیب تیم بزرگ بنفیکا جایی ثابت پیدا کند و از ارکان اصلی عقاب‌های لیسبون لقب گیرد. نمایش‌های تحسین‌برانگیز او در بنفیکا باعث شد تا به‌عنوان بهترین بازیکن جوان قرن ۲۱ باشگاه بنفیکا انتخاب شود. جنگندگی این جوان سیه‌چرده با آن موهای بافته‌شده، چشم باواریایی‌ها را گرفت و سرانجام رناتو سانچژ در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۶ در سن ۱۸ سالگی پیراهن یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های دنیا را بر تن کرد و به عضویت تیم بایرن مونیخ در آمد.
با وجود این‌که بسیاری او را به جهت سبک بازی و تشابه ظاهری با ادگار داویدس، هافبک جنگنده و اسبق تیم هلند و تیم یوونتوس قیاس می‌کنند، اما رناتو الگوی فوتبالی خود را رونالدینهو معرفی کرده. او نخستین پرتغالی تاریخ بایرن مونیخ نیز هست. بازیکنی که مدعی شده به‌خاطر پیوستن به بایرن پیشنهاد تیم منچستر یونایتد را رد کرده است.
عملکرد فوق‌العاده رناتو سانچژ در این دو سه فصل اخیر که توام بود با قهرمانی تیم ملی پرتغال در یورو ۲۰۱۶، موجب شد تا جایزه پسر طلایی سال ۲۰۱۶ به او اختصاص یابد؛ عنوانی که از آرای ۳۰ نفر از بهترین خبرنگاران ورزشی اروپا انتخاب می‌شود.

کینگزلی کومان
جوان ۲۰ ساله‌ای که در سه باشگاه بزرگ اروپا بازی کرده!
متولد: ۱۳ ژوئن ۱۹۹۶ (۲۰ ساله)
باشگاه: بایرن مونیخ
تیم ملی: فرانسه
استعداد و ذکاوت او درون زمین، قدرت کنترل توپ بالا، قد بلند و تَرکه‌ای، نگاه بسیاری از متخصصان فوتبال و هم‌چنین تیم‌های بزرگ اروپا را به سوی او کشانده. نوجوانی که در آکادمی فوتبال باشگاه پاریس سنت ژرمن شکوفا شد. نخستین بار زمانی که تنها ۱۶ سال سن بیشتر نداشت برای پاریسی‌ها به میدان رفت که رکورد جوان‌ترین بازیکن تاریخ لیگ فوتبال فرانسه (لوشامپیونه) را از آن خود کرد. عملکرد درخشان پدیده نوجوان در ترکیب پاریسی‌ها او را در تیر رس باشگاه‌های بزرگ اروپا قرارداد و درنهایت در تابستان ۲۰۱۴ یوونتوس موفق به جذب ستاره فرانسوی شد. در ژانویه ۲۰۱۵ در جام حذفی ایتالیا مقابل تیم ورونا، کینگزلی کومان تکنیک خود را به رخ کشید و نخستین گل خود برای یووه را به ثمر رساند. کومان، سرنوشت فرانسوی‌های تاریخ یوونتوس و علاقه به این موضوع را موجب انتقال به این باشگاه بیان کرده است. بزرگانی نظیر زیدان، دشام، پلاتینی، ترزه گه.۳۰ آگوست ۲۰۱۵ باشگاه بایرن مونیخ به صورت قرضی با کومان قراردادی دو ساله امضا کرد و او به جمع باواریایی‌ها پیوست. پپ گواردیولا مربی اسبق بایرن مونیخ درخصوص این ستاره جوان گفته بود که مهارت دریبل کومان کم‌نظیر است. پس از رفتن گواردیولا از آلیانز آرنا و روی کار آمدن کارلو آنچلوتی ظاهرا کینگزلی کومان فرصت بیشتری برای عرض اندام خواهد داشت. زیرا هر دو خاطرات خوبی از هم دارند. کارلو آنچلوتی همان مربی است که در سن ۱۶ سالگی با کومان اعتماد و او را در ترکیب پاریس بازی داد. کومان، آنچلوتی را مربی بزرگ و انسانی فوق‌العاده تعریف کرده. ستاره جوان در سال ۲۰۱۵ نخستین بازی ملی خود را برای تیم ملی فرانسه در برابر آلمان انجام داد و اکنون مدیران بایرن درصدد عقد قراردادی بلند مدت با کومان هستند و ظاهرا قصد بازگرداندن او به یوونتوس را ندارند.
هرچند که کومان، در ماه‌های اخیر بدلیل مصدومیت از میادین دور است.

کریستین پولیسیچ
متولد: ۱۸ سپتامبر ۱۹۹۸ (۱۸ ساله)
باشگاه: بورسیا دورتموند
تیم ملی: آمریکا
پدیده نوجوان تیم ملی آمریکا، در دیدار افتتاحیه جام یکصد سالگی کوپا آمریکا سال ۲۰۱۶ در دیدار مقابل کلمبیا گام به زمین نهاد و با ۱۷ سال سن، عنوان جوانترین بازیکن تاریخ کوپا آمریکا را به نام خود ثبت کرد. ستاره آینده دار دورتموند، نظر بزرگان اروپا را به خود جلب کرده و اذعان داشته که شاید روزی به لیگ برتر انگلستان برود. لیورپول و یورگن کلوپ بشدت پی‌گیر وضعیت او بوده و خواستار انتقال پولیسیچ به آنفیلد بودند که در هفته‌های اخیر، خبر تمدید دو ساله قرارداد پولیسیچ با دورتموند رسانه‌ای شد، تا ببینیم در آینده، مقصد بعدی کریستین چه تیمی خواهد بود و یا اصلا او استادیوم وست فالن را ترک خواهد کرد یا همچنان در کندوی زنبور‌ها می‌ماند! کارشناسان، به آینده پسر اهل پنسیلوانیا خوش بین هستند. توماس توخل، سرمربی تیم بورسیا دورتموند، پدیده تیم خود را، بخش جدا ناپذیر تیم می‌داند. نوجوانی که به تازگی وارد ۱۸ سالگی شده در رادار تیم‌های بزرگی چون بارسلونا، بایرن مونیخ، منچستر سیتی نیز قرار گرفته بود. کریستین پولیسیچ‌هافبکی غیرقابل پیش‌بینی با خصوصیات سرعتی و تکنیکی و قدرت کنترل حفظ توپ به‌شمار می‌رود. فرصتی خوبی که این فصل نصیب تیم دورتموند شد و استفاده هم‌زمان از سه پدیده نو ظهور فوتبال (امره مور، عثمان دمبله، کریستین پولیسیچ) در ترکیب تیم، قطعا می‌تواند این تیم را طی فصل‌های آتی در شرایط خوبی قرار دهد. اکنون با معرفی ۱۱ پدیده و استعداد برتر حال حاضر فوتبال، باید منتظر آینده درخشان و جذاب برای محبوب‌ترین رخداد روی کُره زمین باشیم. وقتی که پله، مروارید سیاه برزیل، از فوتبال خداحافظی کرد خیلی‌ها گفتند فوتبال تمام شد که زیکو، مروارید سفید بار دیگر هیجان را به فوتبال تزریق کرد و اندکی بعد دیه گو آرماندو مارادونا، از آسمان فوتبال ظهور کرد. با خداحافظی دُن دیه گو از فوتبال، خیلی‌ها با فوتبال خداحافظی کردند که رونالدینهو، فوتبال را معنی کرد، پایان کار رونالدینهو، آغاز کار لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بود. اکنون که مسی و رونالدو به روزهای پایانی فوتبال خود نزدیک می‌شوند، پدیده‌هایی شکوفا شدند تا ما به آینده فوتبال خوش بین و از دیدن آن لذت ببریم. با کشف پدیده‌هایی مانند: کیلیان امباپه، عثمان دمبله، آنتونی مارسیال، کینگزلی کومان در کنار سایر ستاره‌های جوان فرانسه مانند: آنتونی گریزمان (اتلتیکو مادرید)، انگولو کانته (چلسی)، رافائل واران (رئال مادرید)، ساموئل اومتیتی (بارسلونا)، پائول پوگبا (منچستر یونایتد) بی تردید تیم ملی فرانسه در دو جام جهانی پیش رو (۲۰۱۸ و ۲۰۲۲) بی تردید یکی از مدعیان فتح جام جهانی است.. رویایی که شاید پس از قهرمانی در جام جهانی ۹۸ و نایب قهرمانی در جام جهانی ۲۰۰۶، با این پدیده‌های جوان برای آن‌ها، نزدیک‌تر از همیشه به نظر می‌آید.

شماره ۷۰۵

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟