تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۱۸:۵۶ | کد خبر : 5651

این هشت فیلم را از دست ندهید!

ما لیستی برای شما تهیه کردیم که توصیه می‌کنیم تماشای این فیلم‌ها را هم در اولویتتان قرار دهید.

جزئیات دقیق از حال و هوای مهم‌ترین آثار سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

فرنوش ارس‌خانی

معمولا سینما رفتن در ایام جشنواره یکی از دغدغه‌های مهم علاقه‌مندان به سینما به‌حساب می‌آید. گاه این دغدغه به خاطر پیدا نکردن بلیت و صف‌های طویل، به آرزو هم تبدیل شده (البته منظورم قدیم و ندیم‌هاست!) نمی‌دانم دهه هفتادی‌ها و بچه‌های نسل جدید چقدر از نحوه بلیت تهیه کردن جوان‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ و اتفاقاتی که در صف‌های طویل مردمی برایشان می‌افتاد، مطلع هستند، اما برای امثال بنده، جشنواره رفتن واقعا یک دغدغه و گاه یک آرزوی دست‌نیافتنی بود! شدت سونامی جشنواره در آن زمان به شکلی بود که برخی از مخاطبان سرکش برای تماشای فیلم‌های جشنواره، خصوصا فیلم‌هایی که هدیه تهرانی و ابوالفضل پورعرب در آن‌ها حضور داشتند، چاقوکشی و تهدید هم می‌کردند! بله! نسل سومی‌ها، خاطرات تلخ و شیرین زیادی از ایام جشنواره دارند که شاید نسل چهارمی‌ها که خیلی راحت می‌توانند بلیت‌هایشان را از طریق اینترنت، غیرحضوری و بدون دردسر تهیه کنند، هیچ‌گاه آن‌ها را تجربه نکرده باشند. همه این‌ها را به شما گفتم تا به این برسم که شوق جشنواره رفتن هنوز هم برای خیلی‌ها مثل همان ایام است. خیلی‌ها چند روز مانده به آغاز جشنواره، دو دوتا چهارتا می‌کنند برای این‌که ببینند کدام‌یک از فیلم‌ها واقعا ارزش سینما رفتن و بلیت تهیه کردن دارند. با این‌که جشنواره سی‌وهفتم طبق گفته دبیر و اعضای هیئت انتخاب، یکی از متفاوت‌ترین جشنواره‌های فجر در سال‌های اخیر است و تقریبا اغلب فیلم‌ها به لحاظ تنوع ژانر و بازیگران، ارزش دیدن دارند، اما ما لیستی برای شما تهیه کردیم که توصیه می‌کنیم تماشای این فیلم‌ها را هم در اولویتتان قرار دهید.

متری شیش و نیم

(سودای سیمرغ)
نویسنده و کارگردان: سعید روستایی
بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، هومن کیایی، مرجان قمری، مازیار سیدی، مهدی حسینی‌نیا، علی باقری، پیمان شریعتی و با حضور فرهاد اصلانی
خلاصه داستان: در بزنگاه روزهای سخت، اعتیاد و مواد مخدر هم گریبان زندگی مردم این شهر را رها نمی‌کند.
چرا باید این فیلم را دید؟
خیلی‌ها منتظرند ببینند دومین ساخته بلند سعید روستایی، که فیلم اولش مورد تقدیر بسیاری از منتقدان و جشنواره‌های داخلی قرار گرفت، چقدر در حد و اندازه «ابد و یک روز» است و می‌تواند جواب‌گوی تقدیر و تشویق‌ها باشد. البته انتظارات در مورد عملکرد فیلم‌سازی سعید روستایی در دومین فیلمش، تنها به همین نکته بسنده نمی‌کند، چون همان‌طور که سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده متری شیش و نیم) به «چلچراغ» می‌گوید، این فیلم حدود ۱۴ ماه زمان در مرحله پیش‌تولید و تولید سپری کرده و یکی از سخت‌ترین و پرخرج‌ترین پروژه‌های جشنواره‌ امسال است؛ حتی پیمان یزدانیان، آهنگ‌ساز این فیلم، که سابقه همکاری با فیلم‌سازهای برجسته‌ای همانند اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، کمال تبریزی و… را دارد، در گفت‌وگویی اظهار کرده که این فیلم به‌ قدری شگفت‌انگیز است که پیشنهادهای دیگر داخلی و خارجی را رد کرده تا بتواند تمام تمرکزش را روی ساخت موسیقی این فیلم بگذارد. با توجه به این اظهارات، پربی‌راه نیست اگر انتظار این را داشته باشیم که دومین ساخته بلند سعید روستایی یک سر و گردن از دیگر آثار جشنواره امسال بالاتر یا حداقل فیلم متفاوت و باکیفیت‌تری نسبت به «ابد و یک روز» باشد. «متری شیش و نیم» به لحاظ مضمون، همانند «ابد و یک روز» به موضوع اعتیاد و بحران‌های خانوادگی می‌پردازد، اما چیزی که این فیلم را از ساخته قبلی فیلم‌سازش متمایز می‌کند، نگاه خاص و البته ارائه گزارش‌های تازه‌ و دقیق‌تر نسبت به موضوع اعتیاد و مواد مخدر است. البته در توضیحات بیشتر این فیلم، تاکید شده «متری شیش و نیم» علاوه بر این‌که مضمونی اجتماعی دارد، یک فیلم حادثه‌ای هم هست، بنابراین باید با یک فیلم اکشن و مهیج هم طرف باشیم. این فیلم یک لوکیشن اصلی دارد که سرمایه‌گذارش، محمدصادق رنج‌کشان در گفت‌وگویی اظهار کرده حدود ۷ میلیارد برای ساخت آن هزینه کرده است!

متری شیش و نیم - جشنواره فیلم فجر
متری شیش و نیم – جشنواره فیلم فجر

طلا

(سودای سیمرغ)
نویسنده و کارگردان: پرویز شهبازی
بازیگران: نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین‌العابدین، مهرداد صدیقیان، احترام برومند
خلاصه داستان: راهی برای پول‌دار شدن، خسته از نگاه تحقیرآمیز دوروبری‌ها، احساس تباهی از کار کردن برای دیگران؛ این‌ها دلایلی است که سه نفر را به هم وصل کرده تا یک کاروکاسبی راه بیندازند.
چرا باید این فیلم را دید؟
پرویز شهبازی در فیلم قبلی خود «مالاریا»، اگرچه سعی داشت در سکانس‌هایی به مخاطب تلنگر بزند و او را به یاد فیلم موفق کارنامه‌اش یعنی «نفس عمیق» بیندازد، اما درنهایت به انتظاری که مخاطبان و منتقدان از او داشتند، نتوانست دست پیدا کند. او که پس از ساخت «مالاریا» درگیر فیلمنامه «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدر عاملی (یکی از فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال) بود، اوایل سال ۹۷ به همراه رامبد جوان و محمد شایسته تصمیم به ساخت فیلمی با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران گرفت. اسم‌هایی که از لیست بازیگران و تصاویر فیلم منتشر شد، تقریبا این تصور را در اذهان به وجود آورد که شهبازی این‌بار سلیقه‌اش را تا حدودی در فیلم‌سازی تغییر داده و از انتخاب بازیگران تازه‌کار و ناشناخته برای فیلمش فاصله گرفته است. نگار جواهریان، هومن سیدی و طناز طباطبایی سه بازیگر اصلی این فیلم هستند که هریک در «طلا» نقش‌های متفاوتی نسبت به آثار قبلی خود ایفا کرده‌اند. «طلا» چندان از آثار قبلی شهبازی دور نیست و همانند آثار قبلی او به معضلات و بحران‌های مهم نسل جوان می‌پردازد. این‌گونه که از خلاصه چند خطی فیلم برمی‌آید، «طلا» از جمله فیلم‌های مهم جشنواره امسال است که محوریتش فقط و فقط مختص جوان‌ها هستند.

طلا - جشنواره فیلم فجر
طلا – جشنواره فیلم فجر

سرخ‌پوست

(سودای سیمرغ)
نویسنده و کارگردان: نیما جاویدی
بازیگران: نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، آتیلا پسیانی، مانی حقیقی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی
خلاصه داستان: سال ۱۳۴۷، یک زندان قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاهِ در حال ‌توسعه‌ شهر در حال تخلیه است. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان، به همراه مامورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدیدند…
چرا باید این فیلم را دید؟
نیما جاویدی که فیلم‌سازی را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز کرده، پس از ساخت اولین فیلم بلندش،«ملبورن»، به همان اندازه که از سوی جشنواره‌های خارجی مورد تقدیر و تشویق قرار گرفت، در سینمای ایران مورد انتقاد قرار گرفت و به پیروی از فرمول و سبکِ فرهادی متهم شد! او در دوره‌ای این فیلم را ساخت که اغلب فیلم‌سازهای جوان علاقه‌مندی خاصی نسبت به سبک فرهادی پیدا کرده بودند و خواسته یا ناخواسته، کپی‌برداری از الگوهای موفق این فیلم‌ساز در آثارشان دیده می‌شد. پنج سال بعد از این اتفاق، نیما جاویدی به سراغ نوشتن فیلمنامه «سرخ‌پوست» رفت و روایت آن را در دهه ۴۰، فضایی متفاوت نسبت به اثر قبلی‌اش، طراحی کرد. پیش‌تولید «سرخ‌پوست» از اواخر سال گذشته با حضور بازیگران و عوامل مطرح و حرفه‌ای سینما و تئاتر آغاز شد و فیلم‌برداری طی دو ماه فیلم‌برداری در مناطق مختلف تهران به پایان رسید. جاویدی که علاقه‌مندی خاصی به ساخت فیلم‌های معمایی دارد، در صحبت کوتاهش با «چلچراغ» تاکید می‌کند که ژانر فیلم جدیدش هم معمایی است. «سرخ‌پوست» یکی دیگر از آثار پرخرج و پربازیگر جشنواره امسال است و سرمایه‌گذارش هم همان آقای رنج‌کشان است که تقریبا وظیفه‌ سرمایه‌گذاری نیمی از آثار جشنواره سی‌وهفتم را به عهده دارد!

سرخپوست - جشنواره فیلم فجر
سرخپوست – جشنواره فیلم فجر

ناگهان درخت

(سودای سیمرغ)
نویسنده و کارگردان: صفی یزدانیان
بازیگران: پیمان معادی، مهناز افشار، مهراب قاسم‌خانی، شقایق دهقان، سیامک صفری، پانته‌آ پناهی‌ها، لیلی فرهادپور، زهره عباسی و…
خلاصه داستان: قصه این فیلم در سه دوره تاریخی روایت می‌شود. فرهاد زندگی خود را از کودکی تا ۵۰ سالگی برای روان‌کاو تعریف می‌کند.
چرا باید این فیلم را دید؟
«ناگهان درخت» سومین تجربه کارگردانی صفی یزدانیان پس از فیلم‌های «سیمای زنی در دوردست» و در «دنیای تو ساعت چند است؟» به ‌حساب می‌آید. یزدانیان در تجربه‌های قبلی خود نشان داده که علاقه‌مندی خاصی به ساخت فیلم‌های عاشقانه و رمانتیک دارد و در فیلم آخرش ثابت کرد که شناخت و ادراک عمیقی نسبت به این نوع ژانر در سینما دارد. «ناگهان درخت» که به تهیه‌کنندگی پیمان معادی ساخته ‌شده، به نظر می‌رسد فیلم پخته‌تر و کامل‌تری نسبت به «در دنیای تو ساعت چند است؟» باشد. این فیلم یک درام اجتماعی و روان‌کاوی است که از منظر روان‌شناسی به قصه‌ زندگی شخصیت اصلی فیلم، فرهاد، با بازی پیمان معادی، می‌پردازد. «ناگهان درخت» ترکیب بازیگران جذابی دارد و کنار هم قرار گرفتن پیمان معادی و مهناز افشار و هم‌چنین مهراب قاسم‌خانی (که برای اولین بار است بازیگری را به‌شکل جدی تجربه می‌کند) به همراه همسرش، خودبه‌خود برای مخاطب جذابیت ایجاد می‌کند. «ناگهان درخت» می‌تواند از جمله فیلم‌های جشنواره امسال باشد که حال مخاطب را پس از تماشای فیلم، به خاطر فضای دل‌نشینش، خوب کند؛ درست مثل همان حسی که پس از تماشای «بمب؛ یک عاشقانه» یا «در دنیای تو ساعت چند است؟» پیدا کرده بود.

ناگهان درخت - جشنواره فیلم فجر
ناگهان درخت – جشنواره فیلم فجر

سمفونی نهم

(سودای سیمرغ)
نویسندگان: محمدرضا هنرمند و حامد افضلی
کارگردان: محمدرضا هنرمند
بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، مهرداد صدیقیان، پژمان بازغی، علیرضا کمالی، هدی زین العابدین، مارین ون هولک
خلاصه داستان: شاید عاشق شدن آخرین فرصت هرکسی برای آدم بودن است. شما هم موافقید؟
چرا باید این فیلم را دید؟
به ‌احتمال ‌زیاد، مهم‌ترین تیتری که در ارتباط با این فیلم خوانده‌اید، این بوده: «بازگشت محمدرضا هنرمند پس از ۱۷ سال دوری از سینما»؛ همین یک گزاره کافی است شما را کنجکاو به دیدن اثری از کارگردان فیلم‌های خوش‌ساخت، ماندگار و خاطره‌انگیزی همچون «دزد عروسک‌ها»، «مرد عوضی»، «مومیایی ۳» و… بکند. هنرمند خودش در ارتباط با تازه‌ترین فیلمش گفته در «سمفونی نهم» به دنبال دغدغه‌هایی بوده که سال‌ها زمان برده تا آن‌ها را به تصویر بکشد. او این فیلم را به همراه حامد افضلی، نویسنده سریال «از یادها رفته» و سریال «الف ویژه» که قرار است توسط کمال تبریزی برای تلویزیون ساخته شود، نوشته است. «سمفونی نهم» یک فیلم کاملا سورئال و معمایی است و داستانی فانتزی – مفهومی – عاشقانه را در گذرگاهی تاریخی روایت می‌کند.
این فیلم یکی دیگر از پروژه‌های سنگین جشنواره امسال است که تولید آن حدود یک سال در لوکیشن‌های مختلف به طول انجامیده است. در «سمفونی نهم» با تعدد نقش‌ها و لوکیشن‌ها و جهش‌های تاریخی جذابی روبه‌رو خواهید بود. هم‌چنین برای اولین بار در سینما نقش کوروش هخامنشی را خواهید دید.

سمفونی نهم - جشنواره فیلم فجر
سمفونی نهم – جشنواره فیلم فجر

قصر شیرین

(سودای سیمرغ)
نویسندگان: محسن قرایی، محمد داودی
کارگردان: رضا میرکریمی
بازیگران: حامد بهداد، محمد عسگری، ژیلا شاهی، اکبر آئین، آزاده نوبهار، محمد اشکان‌فر، یونا تدین، نیوشا علی‌پور
خلاصه داستان: جلال مرادی ۴۲ ساله طی تصادفی خانواده را به قتل می‌رساند، اما تصادف در دادگاه غیرعمد شناخته می‌شود. او پس از گذراندن دوران زندان، همسر و فرزندانش را ترک کرده و به شهری دیگر می‌رود. پس از دو سال به شهرش بازمی‌گردد، زیرا زنش دچار مرگ مغزی شده است.
چرا باید این فیلم را دید؟
رضا میرکریمی تسلط خاصی در ساخت فیلم‌های معناگرا دارد و تقریبا توجه به این موضوع را در اغلب فیلم‌هایش حفظ کرده است. او هم‌چنین علاقه‌ خاصی به فیلم‌های شخصیت‌محور دارد و این قاعده را در «زیر نور ماه»، «خیلی دور خیلی نزدیک» و «به همین سادگی»‌ بیشتر رعایت کرده است. می‌توان گفت «قصر شیرین» نیز در ادامه همان جنس نگاه و فیلم‌سازی است که میرکریمی بیشتر با آن شناخته ‌شده است. او برای نقش اصلی فیلمش یعنی همان شخصیت درون‌گرا، تنها و منزوی اغلب فیلم‌های مهمش که به نظر می‌رسد «قصر شیرین» هم از آن مستثنا نیست، به سراغ حامد بهداد رفته است و طبق شنیده‌ها، بهداد نقش بسیار پرافت‌وخیز و درون‌گرایی را بازی کرده و احتمال سیمرغ گرفتنش برای این نقش بالاست. «قصر شیرین» فیلمی جاده‌ای است که حدود سه ماه در شهر یاسوج فیلم‌برداری شده است.

قصر شیرین - جشنواره فیلم فجر
قصر شیرین – جشنواره فیلم فجر

مسخره‌باز

(سودای سیمرغ و نگاه نو)
نویسنده و کارگردان: همایون غنی‌زاده
بازیگران: صابر ابر، بابک حمیدیان، علی نصیریان، رضا کیانیان، هدیه تهرانی
خلاصه داستان: دانش شیفته سینما و عاشق هما، هنرپیشه محبوب شهر، است. کاظم خان شیفته «کازابلانکا» و جواز کسبش است. شاپور شیفته تن ماهی و مصفای ممنوع‌التصویر ‌است. شهر پر از گدا شده و منتظر زلزله قریب‌الوقوعی است. هرچند وقت یک‌ بار هم جنازه زنی با سر تراشیده کنار ساحل پیدا می‌شود. به قول بازپرس کیانی: اوضاع خیته!
چرا باید این فیلم را دید؟
«مسخره‌باز» همان‌طور که از اسم و خلاصه داستان چند خطی‌اش پیداست، روایت چندگانه‌ای را در طول فیلم طی می‌کند و شاید همین روایت‌ها تنها نقطه اتصال شخصیت‌های فیلم است. همایون غنی‌زاده که در اغلب نمایش‌هایش، سبک‌های خاص و متفاوتی را تجربه کرده است، به نظر می‌رسد این رویه را در اولین فیلم خود هم ادامه داده است. او البته برای اولین تجربه فیلم‌سازی‌اش، دست روی فیلمنامه کاملاً سختی گذاشته است و شاید روایت‌ها و فضای مدرن و متفاوت فیلم تا حدودی برای مخاطب عام سنگین باشد. یکی از نکات مهم این فیلم حضور علی مصفا در مقام تهیه‌کننده و بهمن فرمان‌آرا به عنوان مشاور کارگردان است. «مسخره‌باز» و با حضور بازیگرانی از نسل‌های متفاوت سینما ساخته شده (کنار هم قرار گرفتن هدیه تهرانی، صابر ابر، علی نصیریان و رضا کیانیان قطعا جذاب و تماشایی خواهد بود.) پیش‌بینی می‌شود علی نصیریان و رضا کیانیان به دلیل نقش‌های متفاوتی که در این فیلم ایفا کرده‌اند، شانس نامزد شدن در بخش بازیگری نقش اول و مکمل مرد را داشته باشند.

مسخره‌باز - جشنواره فیلم فجر
مسخره‌باز – جشنواره فیلم فجر

جان‌دار

(نگاه نو)
کارگردانان: حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری
نویسندگان: حسین امیری دوماری، محمد داودی، پدرام پورامیری
بازیگران: فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، جواد عزتی، علی شادمان، باران کوثری، گیتی قاسمی، احمد قزوینی، مسعود کرامتی، محمدعلی محمدی
خلاصه داستان: به خدا اگه یه بار دیگه بگین شام چی شد، غذا چیه، همین وسط خودم رو دار می‌زنم که غذاخوردن یادتون بره. بابا از گشنگی نمردین که؟
چرا باید این فیلم را دید؟
زمانی که اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ اعلام شد، بسیاری از رسانه‌ها از این فیلم به‌ عنوان غایب بزرگ و پدیده جشنواره امسال یاد کردند. «جان‌دار» ساخته مشترک دو جوان فیلم‌ساز است که پیش‌ از این تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه را در سینما داشته‌اند. حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری که به ‌صورت مشترک فیلمنامه «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی را هم نوشته‌اند، در تجربه فیلم‌سازی کوتاه نشان داده‌اند که علاقه‌ خاصی به ساخت فیلم‌های اجتماعی خانوادگی دارند و این موضوع در اولین ساخته بلند سینمایی‌شان هم دیده می‌شود. «جان‌دار» فیلم مهیج و پربازیگری است و قطعا یکی از اتفاق‌های مهم فیلم هم می‌تواند بازی خوب و باورپذیر بازیگرانش، خصوصا فاطمه معتمدآریا و جواد عزتی، باشد.

جان‌دار - جشنواره فیلم فجر
جان‌دار – جشنواره فیلم فجر

منبع چلچراغ ۷۵۱

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟