تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۱۶:۵۴ | کد خبر : 8719

تفکر آلمانی- سیاست انگلیسی- قدرت روسی

درباره مغز متفکری به نام توماس توخلبه مناسبت قهرمانی‌اش با چلسی در لیگ قهرمانان سهیل اسماعیل‌پور گنجی هنوز ۵۰ سالش هم نشده. مربی ۴۷ ساله آلمانی که پس از تاریخ‌سازی در فرانسه و رساندن پاریس به فینال لیگ قهرمانان اروپا، با بی‌مهری از سوی مالکان قطری پاریس، در اقدامی غیرمنتظره از سِمت خود برکنار شد؛ […]

درباره مغز متفکری به نام توماس توخل
به مناسبت قهرمانی‌اش با چلسی در لیگ قهرمانان

سهیل اسماعیل‌پور گنجی

هنوز ۵۰ سالش هم نشده. مربی ۴۷ ساله آلمانی که پس از تاریخ‌سازی در فرانسه و رساندن پاریس به فینال لیگ قهرمانان اروپا، با بی‌مهری از سوی مالکان قطری پاریس، در اقدامی غیرمنتظره از سِمت خود برکنار شد؛ اقدامی که با نکوهش از سوی کارشناسان حوزه فوتبال مواجه شد و پیش‌بینی کرده بودند که قطری‌های ثروتمند و عجول پشیمان خواهند شد.
۲۹ مِی ۲۰۲۱، استادیوم دِراگائوی شهر پورتوی کشور پرتغال، فینال لیگ قهرمانان اروپا به قضاوت آنتونیو متئو لاهوز اسپانیایی. دو تیم انگلیسی چلسی و منچسترسیتی با یکدیگر پنجه در پنجه شدند. دیداری که خیلی‌ها نتیجه‌اش و حتی ژِست‌های عکس گرفتن با جام بعد از قهرمانی بازیکنان منچسترسیتی را هم پیش‌بینی کرده بودند. چرا؟ چون یک طرف ماجرا عالیجناب پپ گواردیولا بود. کمتر کسی فکر می‌کرد که چلسی بتواند منچسترسیتی را زمین‌گیر کند و مُچ نابغه علم فوتبال، گواردیولا را بخواباند. اما توماس توخل با یک جوان ۲۱ ساله به نام کای هاورتز این کار را کرد. تیم انگلیسی با استفاده از نبوغِ دشمن (آلمانی) موفق شد برای دومین بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود تا باز هم شعار ما افتخار لندن هستیم و لندن آبی است در پایتخت فوتبال، لندن طنین‌انداز شود. اگر ۴۰ سال پیش به یک انگلیسی می‌گفتند که برای موفقیت باید دست به دامن یک آلمانی بشوی، احتمالا یک گلوله حرامش می‌کردند. اما امروز یک تیم انگلیسی با سرمربی آلمانی و سه بازیکن آلمانی فاتح لیگ قهرمانان شد.

قد علم کردن دوباره چلسی


چلسی از هم پاشیده شده بود. اسطوره فرانک لمپارد میانه فصل برکنار شده بود. چلسی‌ای که حتی نامش در بین هفت تیم بالای جدول هم دیده نمی‌شد، به یک‌باره غرش کرد. شاید منچسترسیتی شانس آورد که فصل زودتر تمام شد. (شاید باید ممنون مالکانِ قطری پاریس باشد که توماس توخل را کمی دیر برکنار کردند!) چون از زمانی که توخل به جمع جزیره‌نشینان پیوست، خواب را از بزرگان جزیره گرفت و مجددا چلسی شد همان چلسی‌ای که می‌شناختیم. یک دیوار درون دروازه، مُنسجم و محکم در دفاع، طراح و خلاق در خط میانی، سریع و بی‌رحم در خط حمله. این شاهکار فردی است به نام توماس توخل. فرانک لمپارد تابستان ۲۰۱۹ جانشین مائوریتزیو ساری در چلسی شد و فصل گذشته چلسی توانست رتبه چهارم را کسب و سهمیه لیگ قهرمانان را به دست بیاورد. در پی نتایج سینوسی و ضعیف سرمربی جوان چلسی، رومن آبراموویچ، مالک روس باشگاه چلسی، مجبور به برکناری بازیکن محبوب سابق خود و سرمربی فعلی شد و در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱، توماس توخل با قراردادی ۱۸ ماهه و امکان تمدید یک سال دیگر جایگزین سوپر فرانکی شد. توماس توخل اولین آلمانی است که به عنوان سرمربی این باشگاه منصوب شده.

آمار باورنکردنی توخل در چلسی


۲۴ بازی، ۱۸ کلین شیت، ۱۶ برد، حضور در فینال جام حذفی انگلیس، قهرمانی در لیگ قهرمانان و درنهایت بازگشت به جمع چهار تیم پایانی جدول لیگ برتر جزیره فصل ۲۱/۲۰۲۰. توماس توخل روز بعد از معارفه به عنوان سرمربی شیرهای آبی لندن، در نخستین تجربه مسئولیت سرمربی‌گری چلسی در مقابل ولورهمپتون، تیم سخت‌کوش ننو اسپرینتوی پرتغالی (غول‌کشِ دو سه فصلِ اخیر لیگ جزیره) به تساوی بدون گل رسید. البته چلسیِ توخل یک آمار باورنکردنی از خود به جای گذاشت تا نشان از روزهای روشن و درخشان پیش رو باشد؛ مالکیت ۹/۷۸ درصد تصاحب توپ و ۸۲۰ پاس کامل. این بالاترین میزان مالکیت توپ از سوی یک تیم در نخستین تجربه سرمربی‌گری نخستین بازی در لیگ جزیره بود. توماس توخل اولین بازی خانگی خود در استمفوردبریج را در تاریخ ۳۱ ژانویه با پیروزی ۲ بر ۰ مقابل تیم برنلی جشن گرفت و سپس در دربی فوق‌العاده حساس لندن مقابل آقای خاص و تاتنهام، که مسابقه‌ای حیثیتی هم بود، در تاریخ چهارم فوریه به پیروزی رسید و مچ خوزه مورینیو را که هنوز هم خود را باافتخارترین و بهترین مربی تاریخ چلسی می‌داند، خواباند. در ۱۱ فوریه، توخل با پیروزی ۱-۰ خارج از خانه مقابل تیم بارنزلی، چلسی را به مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی رساند و روند شکست‌ناپذیری خود را به پنج بازی افزایش داد.
نخستین تجربه اروپایی توخل با چلسی، مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، رقابتِ بسیار سخت و دشواری بود مقابل اتلتیکو مادریدِ دیه‌گو سیمئونه. ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ در بخارست آرِنا رومانی، اولیویر ژیرو با یک ضربه آکروباتیک نخستین بُرد اروپایی را برای توخل به ارمغان آورد. بعد از خوزه مورینیو، نونو اسپرینتو، دیه‌گو سیمئونه، این‌بار نوبت کارلو آنجلوتی، پیرمرد کارکُشته ایتالیایی، بود. هشتم مارس، چلسی موفق شد با نتیجه ۲ بر۰ اورتون را از پیش رو بردارد و توخل به اولین سرمربی در تاریخ لیگ برتر تبدیل شد که در پنج دیدار نخست خانگی خود کلین‌شیت‌های متوالی را حفظ کرد. چلسی توماس توخل، بازی به بازی ترسناک و ترسناک‌تر می‌شد.
در بازی برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، ۱۷ مارس در استادیوم استفمورد بریج چلسی موفق شد با نتیجه ۲ بر۰ اتلتیکو مادرید را شکست دهد و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان شود. توخل به رکورد ۱۳ بازی بدون شکست‌ دست یافت و از این حیث در تاریخ باشگاه چلسی به نخستین سرمربی تبدیل شد که به این رکورد فوق‌العاده دست می‌یابد. این نتایج به دلیل تغییر در دفاع سه نفره بود. تیم توخل به اندازه تیم لمپارد در هر بازی شوت می‌زد ( ۱۳.۸ در مقابل ۱۳.۹)، اما موقعیت‌های کمتری ایجاد می‌کرد و موقعیت‌های منجر به گل به عدد ۱.۱ گل به طور متوسط در هر بازی رسید. درحالی‌که این عدد برای تیم لمپارد ۲.۱ گل بود. نتایج چلسی توماس توخل به قدری عالی بود که سرمربی آلمانی به عنوان بهترین مربی ماه مارس لیگ جزیره برگزیده شد.
اما در تاریخ سوم آوریل، درحالی‌که چلسی با گل دقیقه ۲۷ کریستین پولیشیچ از رقیب پیش بود، در دقیقه ۲۹ تیاگو سیلوا مدافع چلسی از زمین مسابقه اخراج و در پی این اتفاق، چلسی با نتیجه ۵ بر۲ مقابل تیم وست بروموویچ انتهای جدولی در ورزشگاه خانگی خود، استمفوردبریج شکست خورد و با این باخت غیرمنتظره رکورد ۱۴ بازی بدون شکست توماس توخل با چلسی نیز متوقف شد. در تاریخ ۲۱ مارس، چلسی موفق شد با نتیجه ۲ بر۰ تیم شفیلد یونایتد را شکست دهد و به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی صعود کند. حالا باید در مرحله بعدی به مصاف صدرنشین لیگ برتر و منچستر سیتی پپ گواردیولا می‌رفت.

اولین تقابل توماس توخل و پپ گواردیولا


۱۷ آوریل ۲۰۲۱ برابر با ۲۸ فروردین ۱۴۰۰، استادیوم ومبلی به قضاوت مایک دین در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی انگلیس، چلسی مقابل منچسترسیتی قرار گرفت. پپ گواردیولا که این فصل تیم بسیار منسجم و قدرتمند و ترسناکی داشت، در اندیشه فتح تمام جام‌های داخلی بود، به‌علاوه مهم‌ترین ماموریتش فتح لیگ قهرمانان. اما توماس توخل مُشتِ اول را بر صورت پِپ گواردیولا کوبید؛ چلسی موفق شد با تک گل دقیقه ۵۵ حکیم زیاش، هافبک تهاجمی مراکشی خود، منچسترسیتی را حذف و راهی فینال FA Cup2021 شود.
این‌بار توماس توخل، زین‌الدین زیدان را به رقابت طلبید. از مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، در بازی رفت، ۲۷ آوریل ۲۰۲۱، به دلیل بازسازی استادیوم سانتیاگو برنابئو شهر مادرید، دو تیم رئال مادرید و چلسی در استادیوم کوچک آلفردو دی استفانوی مادرید مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند که آبی‌پوشان لندن موفق شدند با یک بازی حساب‌شده با تک گل کریستین پولیشیچ با تساوی ۱-۱ به لندن برگردند. در دیدار برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپای ۲۰۲۱ مورخ پنجم ماه می در استادیوم استمفورد بریج، چلسی با دو گل تیمو ورنر و میسون مونت رئال مادرید را شکست داد و راهی فینال لیگ قهرمانان شد و این برای دومین سال متوالی بود که توماس توخل با دو تیم متفاوت راهی فینال معتبرترین رقابت فوتبال باشگاهی می‌شد.

دومین تقابل توماس توخل و پپ گواردیولا


هشتم ماه مِی ۲۰۲۱ برابر با ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، استادیوم اتحاد شهر منچستر، هفته سی‌وپنجم لیگ برتر انگلیس به قضاوت آنتونی تیلِر، شاگردان پپ گواردیولا منتظر برپایی جشن زودهنگام قهرمانی بودند. توماس توخل مُشتِ دوم را هم بر صورت گواردیولا کوبید؛ چلسی با گل‌های دقیقه ۶۳ حکیم زیاش و دقیقه ۹۲ مارکوس آلونسو با نتیجه ۲ بر۱ منچسترسیتی را در خانه‌اش شکست داد تا قهرمانی زودهنگامش به تعویق بیفتد.

نخستین فینال توماس توخل با چلسی


دیدار چلسی و لسترسیتی. تاریخ ۱۵ ماه می ۲۰۲۱، استادیوم ومبلی به قضاوت میشاییل اولیویر. این‌بار بعد از غیاب چندین ماهه تماشاگران، با رعایت پروتکل‌های

بهداشتی، ۲۰ هزار نفر تماشاگر یک مسابقه فوتبال را از نزدیک شاهد بودند. چلسی به مصاف تیم شگفتی‌ساز این فصل، لسترسیتی رفت که هدایتش را براندن راجرز، مربی سابق لیورپول، عهده‌دار بود. تیمی یک‌دست و با انگیزه. با تک گلِ دقیقه ۶۳ یوری تیِلِمانس بلژیکی روباه‌ها موفق شدند چلسی را شکست دهند. (البته این گل بسیار زیبا، چندین بار با سیستم VAR مورد بررسی قرار گرفت. بازیکنان چلسی معتقد بودند قبل از این‌که توپ به تیلمانس برسد، روی بازیکن چلسی خطا صورت گرفته است.) این نخستین قهرمانی جام حذفی تاریخ باشگاه لسترسیتی بود.

سومین تقابل توماس توخل و پپ گواردیولا
فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۱، شهر پورتو کشور پرتغال


چلسی لیگ قهرمانان اروپای فصل ۲۱/۲۰۲۰ را با فرانک لمپارد در گروه E و هم‌گروه شدن با تیم‌های سِویای اسپانیا، رِن فرانسه و کراسنودارِ روسیه آغاز کرد که با چهار برد و دو تساوی و بدون شکست به عنوان تیم صدرنشین به مرحله حذفی صعود کرد. ظاهرا تقدیر چلسی در این است که هر بار میانه فصل سرمربی‌اش تغییر می‌کند، آن‌ها قهرمان لیگ قهرمانان شوند! درست مثل فصل۱۲/۲۰۱۱ که در میانه فصل روبرتو دی مَتئو جایگزین آندره ویاش بوآش شده بود و درنهایت اولین قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان را به ارمغان آورد. این‌بار نوبت توماس توخل بود که هم حقش را از فوتبال بگیرد و هم ثابت کند از هیچ تیم و هیچ سرمربی نام‌داری نمی‌ترسد. توخل برای دومین سال متوالی بود که به همراه دو تیم متفاوت به فینال می‌رسید. رسیدن به موفقیت شاید اتفاقی باشد، اما تکرار موفقیت به هیچ عنوان اتفاقی نیست. از مرحله یک‌هشتم، چلسی با هدایت توماس توخل، سرمربی جوان آلمانی، به مصاف حریفان رفت، در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف اتلتیکو مادرید، در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف پورتو (در بازی‌ای که مهدی طارمی با ضربه‌ای آکروباتیک یکی از زیباترین گل‌های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا را وارد دروازه چلسی کرد)، در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف رئال مادرید و در فینال مقابل منچسترسیتی. این سومین تقابل توماس توخل و پپ گواردیولا بود.
نابغه اسپانیایی منچسترسیتی که از حیثِ فتح جام سومین مربی تاریخ است، ترس عجیبی از رویارویی با توماس توخل داشت، چون در دو تقابل قبلی قافیه را به سرمربی جوان آلمانی واگذار کرده بود. تاریخ ۲۹ ماه مِی ۲۰۲۱ برابر با شنبه هشتم خرداد سال ۱۴۰۰، استادیوم دراگائو شهر پورتو در کشور پرتغال به قضاوت آنتونیو مَتئو لاهوز اسپانیایی، با حضور ۱۴ هزار تماشاگر، چلسی تاریخ را از نو نوشت. توماس توخل مُشتِ سوم را محکم‌تر بر صورت گواردیولا کوبید و پپ را ناکوت کرد. کای هاوِرترز، جوان ۲۱ ساله آلمانی دقیقه ۴۲ تک گل قهرمانی شیرهای آبی لندن را به ثمر رساند تا توماس توخل هم به زمره فاتحان لیگ قهرمانان اروپا بپیوندد و منچسترسیتی هم‌چنان در حسرت جام اروپایی بماند. فینالِ لیگ قهرمانان ۲۰/۲۰۱۹، توماس توخل با پای شکسته در گَچ و عصا از کنار جام قهرمانی رَد شد و در فینالِ لیگ قهرمانان ۲۱/۲۰۲۰ کاپِ لیگ قهرمانان اروپا، با روبانِ آبی بر فرازِ دستان توماس توخل و بر قُله تخصص و نبوغش در شب دراگائو همچون ستاره دنباله‌دار می‌درخشید.
توماس توخل، مربی جوانِ اهلِ کِرومباخ ایالت باواریای آلمان، از آن دسته مربیانی است که هیچ‌وقت فوتبالیست بزرگی نبوده و در تیم محلی تی‌اس‌وی کرومباخ تحت هدایت پدرش (رادولف) توپ می‌زد و اصلا فرصت نکرده در مستطیل سبز خودی نشان دهد. در سال ۱۹۸۸ به آکادمی باشگاه آگزبورگ پیوست، اما هرگز نتوانست به تیم اصلی راه پیدا کند. توخل هم‌چنین در هشت بازی با پیراهن اشتوتگارت کیکرز در بوندسلیگای دو در فصل ۱۹۹۲ به میدان رفت. توماس بازیکنی پُرشور بود، ولی از نظر برخی از هم‌تیمی‌هایش خوب نبود (طبق صحبت هاینر شومان، سرمربی آگزبورگ). پس از مصدومیت از ناحیه زانو، در سال ۱۹۹۸ در سن ۲۵ سالگی فوتبال را کنار گذاشت و تصمیم گرفت مسیر خود را در مسیر مربی‌گری فوتبال ادامه دهد. از سال ۲۰۰۰ به مدت پنج سال هدایت تیم جوانان اشتوتگارت را برعهده گرفت و بازیکنان سرشناسی مثل ماریو گومز و هولگر بادشتوبر را تربیت کرد. با وجودِ نداشتن مدرک یوفا پِرو، در سال ۲۰۰۵ به مدت شش ماه در باشگاه کلن در کنار اریش روته مولر کسب تجربه کرد. توخل زمانی که هدایت آگزبورگ را نیز بر عهده داشت، به دلیل استفاده از بازیکنان جوان، از او به عنوان مربی با شهامت و جسور یاد می‌شد. در سال ۲۰۰۸ و زمانی که هدایت جوانان آگزبورگ را عهده‌دار بود، بازیکنی را در اختیار داشت که درست مانند خودش مجبور شد به دلیل مصدومیت فوتبال را کنار بگذارد. توماس توخل آن زمان پیش‌بینی کرده بود که این بازیکن جوان مانند او وارد عرصه مربی‌گری خواهد شد، و آن جوان نابغه امروز در دنیای مربی‌گری فوتبال، صاحب سبک نوین و سکان‌دار هدایت بزرگ‌ترین و پرافتخارترین باشگاه آلمان است، یولیان ناگلزمن.

ماینتز


در سال ۲۰۰۹ پس از سپری کردن یک دوره موفقیت‌آمیز در تیم دوم آگزبورگ، به عنوان سرمربی تیم تازه صعودکرده ماینتز در بوندسلیگا برگزیده شد. ابتدا به عنوان مربی جوانان باشگاه و پس از ۱۲ ماه با قراردادی دو ساله جانشین مردی شد که امروز فوتبال تحت ‌تاثیر سبک اوست؛ مربی‌ای که هدایت دورتموند را برعهده گرفته بود، یورگن کلوپ! با توجه به این‌که تیم تازه صعودکرده ماینتز از لحاظ مالی شرایط مناسبی نداشت، به طبع بازیکنان سطح بالایی را هم نیز نمی‌توانست در اختیار داشته باشد، ولی ماینتز روزهای بسیار خوشی را به همراه توخل تجربه کرد. مهم‌ترین دستاورد توخل در آن‌جا بقا و ثُبات و حفظ جایگاه در بوندسلیگا بود. در نخستین فصل حضور با در اختیار داشتن بازیکنان جوان و خوش‌آتیه مانند آندره شورله فصل را در جایگاه شایسته نهم به پایان رساند . فصل بعد، ماینتز با قدرت و شگفتی کار خود را آغاز کرد؛ هفت پیروزی از هفت بازی، از جمله برتری تاریخی مقابل بایرن ‌مونیخ و درنهایت فصل را با جایگاه تاریخی پنجم بوندسلیگا و صعود به مرحله سوم پلی‌آف لیگ اروپای ۱۲/۲۰۱۱ به پایان رساند. در ادامه، بازیکنانی مانند اریک چوپو موتینگ، لوریس کاریوس و شینجی اوکازاکی، مهاجم ژاپنی، نیز افتخار همکاری با توخل را داشتند که اوکازاکی در فصل ۱۵/۲۰۱۴ با به ثمر رساندن ۱۵ گل سهم به‌سزایی در به دست آوردن جایگاه هفتم بوندسلیگا را برای تیم ماینتز ایفا کرد. توماس توخل کار خود در ماینتز را با ثبت ۷۲ پیروزی، ۴۶ تساوی و ۶۴ باخت از ۱۸۲ بازی با درصد برد ۳۹.۵۶ درصد به پایان برد. در آوریل سال ۲۰۱۵ پس از این‌که دورتموند در جایگاه هفتم بوندسلیگا ۱۵/۲۰۱۴ قرار گرفت، یورگن کلوپ پس از دوران بسیار موفق و تاریخی، اعلام کرد که از باشگاه دورتموند جدا خواهد شد. لیورپول مقصد آقای معمولی بود.

دورتموند


عملکرد توماس توخل به قدری شایسته تحسین بود که در پایان فصل سال ۲۰۱۴ و پس از یک مناقشه مالی با مدیران ماینتز، باشگاه دورتموند سریعا دست به کار شد و توماس توخل را در فصل ۲۰۱۵ به عنوان سرمربی زرد و مشکی‌پوشان معرفی کرد. این دومین بار بود که توخل جانشین کلوپ می‌شد. ماحصل این اعتماد قهرمانی دورتموند در جام حذفی آلمان در فصل ۲۰۱۷ بود. اندکی بعد در ۱۹ آوریل ۲۰۱۵ باشگاه دورتموند رسما اعلام کرد که با قراردادی سه ساله، توماس توخل را به عنوان سرمربی زرد و مشکی‌پوشان برگزیده است. شرایط مالی باشگاه دورتموند به‌هیچ‌وجه با باشگاه ماینتز قابل مقایسه نبود و توخل سریعا شروع به بازسازی تیم کرد. در مرحله نخست، اجازه جدایی ۹ بازیکن را از باشگاه صادر کرد و سپس دو بازیکن باکیفیت و کارآمد، گونزلو کاسترو از لورکوزن و جولیان وایگل را از مونیخ ۱۸۶۰ خریداری کرد؛ دو بازیکنی که به شاکله اصلی ترکیب تدافعی دورتموند توخل تبدیل شدند. هم‌چنین با در اختیار داشتن شینجی کاگاوا، مهاجم زهردار ژاپنی، و هنریک میخیتاریان، هافبک خلاق ارمنستانی، توخل فصل نخست با دورتموند را بسیار قدرتمند و با ۱۱ پیروزی متوالی آغاز کرد و درنهایت با جایگاه شایسته نایب قهرمانی به پایان رساند. ضمن این‌که دورتموند به فینال جام حذفی فصل ۲۰۱۶ صعود کرد که در ضربات پنالتی به بایرن مونیخ باخت و فصل اول توخل در دورتموند بدون جام به پایان رسید، ولی عملکرد و نویدبخش روزهای درخشانی بود. هم‌چنین دورتموند در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا در دیداری دراماتیک و جذاب و سراسر هیجان و ترس و یکی از تاریخی‌ترین مسابقات تاریخ رقابت‌های اروپایی در مقابل لیورپولی شکست خورد و حذف شد که هدایتش را یورگن کلوپ بر عهده داشت.
توخل در دورتموند نیز به جوان‌گرایی خود ادامه داد و از کریستین پولیشیچ، نوجوان آمریکایی بهره بسیار گرفت تا جایی که بازیکنی که نیمکت‌نشین دوران کلوپ بود (البته بیشتر به دلیل سن بسیار کم)، در زمان توخل با ارسال بیشترین پاس و با دقت در مجموع ۸۵ درصد پاس صحیح چشم‌ها را به خود خیره کرد. گرچه باز هم تیم دورتموند توخل در پایان فصل قهرمان نشد، ولی با کسب ۷۸ امتیاز به جایگاه دوم بیشترین امتیاز کسب‌شده در تاریخ باشگاه دورتموند در ۵۲ فصل گذشته دست یافت. مَت هوملس به بایرن مونیخ، ایلکای گوندوگان به منچسترسیتی و هنریک میخیتاریان به آرسنال پیوستند. دست توخل به یک‌باره خالی شد. اما باز هم درایت و تخصص و داشته‌های فنی مربی جوان به کار او آمد و با جذب سه بازیکن با کیفیت و کارآمد سعی در تقویت ترکیب تیم کرد؛ عثمان دِمبله که ۲۰ سال هم نداشت، با سرعت انفجاری و تکنیک، مارک بارترا با قدرت حفظ توپ و کنترل میانه میدان و رافائل گوئره‌رو پس از درخشش در ترکیب تیم ملی پرتغال در رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ با قدرت دریبل‌زنی و سرعتی بالا. ترکیبی که درنهایت به ماشین گل‌زنی اهل گابُنِ نوک پیکان تهاجمی دورتموند، پییِر اِمریک اوبامیانگ ختم می‌شد؛ ۵۶ گل در ۶۳ بازی تحت هدایت توماس توخل. دیوانه‌کننده بود! تیم یک‌دست دورتموند این فصل هم به فینال جام حذفی آلمان رسید. المپیک اشتادیون برلین، جایی که توخل اولین افتخار بزرگ مربی‌گری خود را کسب کرد و هم‌چنین اولین جام باشگاه دورتموند را پس از پنج سال به دست آورد. دورتموند با گل‌های دمبله و اوبامیانگ با نتیجه ۲ بر۱ آینتراخت فرانکفورت را شکست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد.
علی‌رغم این قهرمانی ارزشمند و تحسین‌برانگیز، سه روز بعد در ۳۰ می ۲۰۱۷، اختلاف توماس توخل با مدیرعامل باشگاه هانس یواخیم واتسکه، که توماس توخل را «فردی سخت و پیچیده» توصیف کرد، علنی شد و خیلی زود این همکاری به پایان رسید و توخل از دورتموند اخراج شد. پس از این‌که واتسکه با درخواست یوفا مبنی بر برگزاری مسابقه مرحله رفت یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۱۷ مقابل موناکو موافقت کرد و اتهام حمله به اتوبوس تیم دورتموند و پرتاب نارنجک که مستقیما به جایی که مارک بارترا نشسته بود خورد و شیشه اتوبوس شکست را پذیرفت، علنا از واتسکه انتقاد کرد. هم‌چنین یکی دیگر از نارضایتی‌های توخل از واتسکه دخالت در نقل و انتقالات و مخصوصا فروش هوملس و میخیتاریان و گوندوگان بود. و از طرفی توخل خواستار جدایی رومن وایدنفلر دروازه‌بان باسابقه دورتموند و یاکوب بلاژیکوفسکی و نِوِن سوبوتیچ مدافع تیم بود که واتسکه با فروش آن‌ها مخالفت کرد. هم‌چنین توخل در فصل ۲۰۱۶ چندین بار قصد خرید عُمر توپراک را داشت که واتسکه علنا مخالفت خود را ابراز کرده بود و در سوی مقابل باشگاه دنبال جذب اولیور تورس بود. گرچه توپراک بالاخره به دورتموند پیوست، اما پس از اخراج توماس توخل! توماس توخل با ثبت ۶۸ پیروزی، ۲۳ تساوی و ۱۷ شکست در ۱۰۸ بازی، با ۶۲.۹۶ درصد بُرد مسابقات از دورتموند جدا شد.

پاریس


در ماه می ۲۰۱۸، توماس توخل با پاریس قراردادی دو ساله امضا کرد و جایگزین اونای امری شد. بعدها اعلام کرد که او پیشنهاد بایرن مونیخ را برای پیوستن به این باشگاه رد کرد. پس از این‌که مالکان قطری باشگاه متمول پاریس، طی چند فصل چندین مربی مشهور از جمله کارلو آنچلوتی و اونای اِمری را بر نیمکت پاریس نشاندند، تصمیم گرفتند این‌بار سراغ مرد آلمانی نیمکت دورتموند بروند تا آن‌ها را به بزرگ‌ترین هدفشان برساند؛ به دست آوردن جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا. اولین اقدام توماس توخل، یکی از گران‌قیمت‌ترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال بود؛ جذب دائمی کیلیان امباپه، فوق‌ ستاره و پدیده جوان و نابغه زیر ۲۰ سال و مهاجمی که به صورت قرضی در پاریس توپ می‌زد. در عوض، توخل در راستای سیاست‌های باشگاه برای رعایت قانون FairPlay مالی یوفا، اجازه خروج چند بازیکن از جمله خاویر پاستوره، بازیکن محبوب پاریسی‌ها، و هم‌چنین جوان آینده‌دار و خوش‌تکنیک پرتغالی، گونکالو گوئدس، را صادر کرد. پس از فروش چند بازیکن، در تاریخ ششم ژوییه یکی از پرسروصداترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال رقم خورد؛ جیان لوییجی بوفون، دروازه‌بان افسانه‌ای یوونتوس و تیم ملی ایتالیا، به پاریس پیوست. یک ماه بعد، با پرداخت مبلغ ۳۷ میلیون یورو، تیلو کِهرِر مدافع آلمانی تیم شالکه را به خدمت گرفت و هم‌چنین با جذب خوان برنات، دفاع چپ بایرن مونیخ و تیم ملی اسپانیا و جذب مهاجم کامرونی مورد علاقه توخل، اریک ماکسیم چوپو موتینگ، پاریس فصل نقل و انتقالات پرسروصدایی را پشت سر گذاشت.
اولین مسابقه توماس توخل بر نیمکت پاریس در تاریخ چهارم اوت، با شکست رقیب سنتی، موناکو، با نتیجه

۴ بر ۰ و قهرمانی سوپر جام فرانسه همراه شد. پاریس با توخل یکی پس از دیگری حریفان را در هم می‌کوبید. تا این‌که ۱۸ سپتامبر در رقابت‌های گروهی لیگ قهرمانان در مصاف با لیورپول باز هم یورگن کلوپ موفق شد مُچِ همتای هم‌وطن خود را با نتیجه ۳ بر ۲ بخواباند. بااین‌حال، تا ماه نوامبر، توخل رکورد بیشترین بُرد متوالی در شروع یک فصل لوشامپیونه فرانسه را جابه‌جا کرد؛ ۱۲ بازی پیروزی متوالی. این رکورد بعدا با دو پیروزی دیگر بهبود یافت و به رکورد صددرصد بُرد بازی‌های خانگی افزایش یافت. در ادامه، تیم پاریس با هدایت توخل در گروهی که لیورپول و ناپولی نیز حاضر بودند، موفق شد به عنوان تیم نخست از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا راهی مرحله حذفی مسابقات شود. در ژانویه ۲۰۱۹، توخل از نخستین تجربه حذف از یک رقابت را با پاریس تجربه کرد و در ۹ ژانویه، در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی فرانسه، به گوینگامپ باخت و حذف شد. اما ۱۰ روز بعد در رقابت‌های لیگ، انتقام سختی گرفت و با نتیجه ۹ بر ۰ گوینگامپ نگون‌بخت را تحقیر کرد. ۲۹ ژانویه، پاریس وارد بازار نقل و انتقالات زمستانی شد و با پرداخت مبلغ ۴۰ میلیون یورویی، لئاندرو پاردِس، هافبک آرژانتینی تیم زنیت روسیه، را به خدمت گرفت. با این‌حال، این نقل و انتقالات موفق به پیشرفت باشگاه در اروپا نشد و باز هم پاریس برای رسیدن به یک افتخار اروپایی ناکام ماند، چراکه پاریس در مرحله اول مرحله حذفی مقابل تیم منچستریونایتد قرار گرفت و با وجودِ برتری ۲ بر ۰ در خاک انگلیس و خانه منچستر، به طرزی باورنکردنی در خانه خود در پاریس با نتیجه ۳ بر ۱ شکست خورد و از گردونه رقابت‌ها خارج شد. پاریس در ۲۱ آوریل، شش هفته قبل از پایان فصل، قهرمانی‌اش را مسجل کرد و این نخستین قهرمانی لیگ فرانسه با توماس توخل به عنوان سرمربی پاریس بود. شش روز بعد، پاری‌سن ژرمن در فینال سوپر جام فرانسه در فصل ۲۰۱۹، پس از تساوی ۲ – ۲ در ضربات پنالتی بازی را به تیم رِن واگذار کرد. این فصل بدترین نمایش PSG از سال ۲۰۱۲ در تاریخ باشگاه ثبت شد. پس از پایان فصل، توماس توخل قرارداد خود را با پاریس یک فصل دیگر و تا پایان فصل ۲۰۲۱ تمدید کرد.

فصلی که توخل شاهکار کرد


توخل در پنجره نقل و انتقالات فصل جدید، از خرید نام‌های بزرگ صرف‌نظر کرد و در عوض با جذب آندر هررا و پابلو سارابیا، هافبک‌های سخت‌کوش اسپانیایی سعی در قدرتمندتر کردن کمربند میانی پاریس داشت. در همین حال، پاریس با بازیکنان باتجربه خود مانند بوفون و دنی آلوز خاتمه همکاری داد و با کنار گذاشتن چند بازیکن حاشیه‌ساز از جمله آدرین رابیوت، موسی دیابی، تیموتی وه آ و گرزگورز کریچوویاک سعی کرد شرایط نیمکت را آرام‌تر سازد. علاوه بر این، پاریس مدافع میانی، عبدو دیالو، را از باشگاه قبلی توخل، دورتموند، و هم‌چنین هافبک جنگنده، اِدریسا گانا گویه، را از اِورتون و دروازه‌بان کاستاریکایی و فوق‌العاده رئال مادرید، کیلور ناواس، را به خدمت گرفت و در روز آخر نقل و انتقالات، مائورو ایکاردی، مهاجم آرژانتینی تیم اینتر، را به صورت قرضی به تیم اضافه کرد. از سال ۲۰۱۲ و مالکیت قطری‌ها، این نخستین سالی بود که با خرید و فروش‌های صورت‌گرفته، باشگاه پاریس سود مالی کرده بود. سوم اوت ۲۰۱۹ با گل‌زنی امباپه و دی ماریا و برتری ۲ بر۱ پاریس مقابل رِن توماس توخل فصل را با قهرمانی سوپر جام آغاز کرد. ولی در رقابت‌های لیگ تیم رن انتقام شکست سوپر جام را گرفت و پاریس را با نتیجه ۲ بر۱ مغلوب کرد. در اولین بازی فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا برای فرانسوی‌ها، تیم پاریس شکوهمندانه و ترسناک، پرافتخار‌ترین تیم تاریخ رقابت‌های اروپایی، رئال مادرید اسپانیا، را ۳ بر۰ تحقیر کرد و خط و نشانی کشید برای سایر رقبا. کمتر از سه هفته بعد، توخل پس از کسب تساوی ۲ -۲ مقابل رئال مادرید، پاریس را به مقام اول گروه خود رساند و راهی مرحله حذفی لیگ قهرمانان شد. در ادامه روند موفق توماس توخل با پاریس این تیم رکورد ۱۹ بازی بدون شکست را به ثبت رساند و در رقابت‌های داخلی نیز تیم‌ها را بی‌رحمانه مانند مونتپلیه و سنت اتین با پنج، شش گل در هم می‌کوبید. هرچند این موفقیت‌ها در برهه‌ای از زمان با جنجال درگیری توماس توخل و کیلین امباپه، ستاره تیم، تحت الشعاع قرار گرفت و هواداران پاریس را نگران کرد.
در ۱۸ فوریه، پاریس اولین شکست خود را طی سه ماهه اخیر متحمل شد و در بازی رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل دورتموند، در استادیوم وستفالن با شاهکار ارلینگ هالند، با نتیجه ۲ بر۱ شکست خورد. کمتر از یک ماه بعد، توخل در بازی برگشت در پاریس با پیروزی ۲ بر۰ از حذف شدن گریخت و پاریس راهی مرحله بعد شد. البته دیداری که کَم حاشیه نداشت و بازیکنان پاریس با سَرکَردگی نیمار پس از پیروزی و صعود، شادی بعد از گل ارلینگ هالند، ستاره ۲۰ ساله نروژی دورتموند، را پس از گل‌زنی در بازی رفت به سبک ریلکسیشن یوگا، تمسخر کردند که مورد نکوهش رسانه‌ها قرار گرفت. بازی‌ای که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا پشت درهای بسته انجام شد و پس از آن فوتبال به کُما رفت. کرونا به جان دنیا افتاد. لیگ‌های اروپایی، رویدادها، نمایشگاه‌ها، سمینارها، دانشگاه‌ها و فرودگاه‌ها تعطیل شد. طاعون عصرِ جدید وحشتناک و ترسناک جولان می‌داد و جان می‌گرفت. لیگ‌های فوتبال یکی پس از دیگری بیانیه می‌دادند و مسابقات را به حالت تعلیق درمی‌آوردند. جام ملت‌های اروپا یک سال به تعویق افتاد، المپیک توکیوی ژاپن لغو شد و زمزمه اتمام همه رقابت‌های ورزشی تا همین جای فصل تبدیل شده بود به تیتر یک رسانه‌های فوتبال.

پاری‌سن ژرمن در دوران کرونا


پاریس در ۲۴ ژوییه به فوتبال بازگشت و پس از غلبه بر سنت اتین در فینال با نتیجه ۱ بر۰ قهرمان جام حذفی فرانسه شد. دیداری که کیلیان امباپه دچار پیچ‌خوردگی مچ پا شده بود و به همین دلیل به مدت سه هفته از میادین دور بود. این بدترین خبر ممکن برای هواداران و کادر فنی و مدیریت باشگاه پاریس بود. در ۳۱ ژوییه، پاریس در ضربات پنالتی با نتیجه ۶ بر ۵ لیون را شکست داد و در فینال جام اتحادیه فرانسه فصل۲۰۲۰ قهرمانی چهارگانه داخلی خود را تکمیل کرد. پاریس تمام تمرکزش را گذاشت روی لیگ قهرمانان که با تصمیم یوفا مقرر شد برای اولین بار با توجه به شرایط خاص همه‌گیری کرونا و با توجه به وقفه طولانی چند ماهه و تعلیق لیگ‌ها و از بین رفتن زمان و آغاز مجدد فصل جدید لیگ‌های فوتبال اروپایی و از آن طرف سریعا به پایان رسیدن لیگ‌ها و آغاز جام ملت‌های اروپا، به صورت متمرکز در یک کشور به شکل تک‌بازی انجام شود. کشور پرتغال به عنوان میزبان تیم‌ها انتخاب شد. لایپزیش، اتلتیکو مادرید، آتالانتا، پاریس، لیون، منچستر سیتی، بایرن مونیخ و بارسلونا.
بعد از ماه‌ها کِش و قوس‌های فراوان و طرح‌هایی که هر شب مطرح می‌شد و فردا صبحش تغییر می‌کرد یا تکذیب می‌شد، در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰، یوفا اعلام کرد که با توجه به بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در اروپا، در مراحل نهایی مسابقه تغییر ایجاد می‌شود؛ مرحله یک‌چهارم نهایی، نیمه‌نهایی و فینال در قالب تک حذفی از ۱۲ تا ۲۳ اوت ۲۰۲۰ در استادیوم دا لوز و استادیوم خوزه آلوالاده در لیسبون، پرتغال، پشت درهای بسته برگزار شود. پس از شروع مجدد مسابقه در اوت ۲۰۲۰، حداکثر پنج تعویض مجاز بود (در طول ۹۰ دقیقه). بااین‌حال، به هر تیم فقط سه فرصت داده شد تا تعویض انجام دهند، با امکان انجام تعویض چهارم در وقت‌های اضافی. به استثنای تعویض‌های انجام‌شده در نیمه وقت، قبل از شروع وقت اضافی و در نیمه وقت در وقت اضافی. این امر به دنبال طرح پیشنهادی از طرف فیفا و با تایید IFAB (هیئت بین‌المللی فوتبال بریتانیا) صورت گرفت.
در تاریخ ۱۲ اوت، پاریس در یک دیدار دراماتیک و کامبک رویایی و خاطره‌ساز و با دو گل دیرهنگام دقیقه ۹۰ مارکینیوش و دقیقه ۹۳ چوپو موتینگ، تیم شگفتی‌ساز آتالانتا و شاگردان گاسپرینی را در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان با نتیجه ۲ بر۱ شکست داد. این اولین حضور تیم پاریس در نیمه‌نهایی این رقابت‌ها از فصل ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵ بود. در دیدار نیمه‌نهایی، لایپزیش آلمان و پاریس فرانسه به مصاف یکدیگر رفتند. دو مربی با یک سرنوشت مشابه؛ هر دو صاحب سبک، هر دو آلمانی. درنهایت این تیم پاریس بود که با اعتمادبه‌نفس با نتیجه ۳ بر۰ لایپزیش را مغلوب کرد تا بالاخره اتفاق تاریخی به دست توماس توخل رقم بخورد. اولین فینال لیگ قهرمانان پاریس و هم‌چنین اولین فینال اروپایی پاریس از سال ۱۹۹۷.

فینال لیگ قهرمانان اروپا با پاریس


۲۳ اوت ۲۰۲۰ استادیوم دالاوژ شهر لیسبون به قضاوت دانیله اُرساتو ایتالیایی، بایرن مونیخ ترسناک هانس فلیک که همه حریفان را از دَم تیغ گذرانده بود و بارسلونای لیونل مسی را با هشت گل تحقیر و نابود کرده بود، و در طرف مقابل پاریس با ستاره‌هایی نظیر نیمار و امباپه. درنهایت چاقو دسته خودش را بُرید؛ کینزلی کومان، جوان فرانسوی و محصول آکادمی باشگاه پاریس و بازیکن سابق پاریس، با گل دقیق ۵۹ برای پنجمین بار بایرن را به جام قهرمانی اروپا رساند و دست پاریس از جام کوتاه ماند. توماس توخل با پای شکسته و در گچ با کمکِ عَصا، تیاگو سیلوا کاپیتان برزیلی تیم را در آغوش کشید و از کنار جام قهرمانی رَد شد.
پاریس در سومین پنجره نقل و انتقالاتی خود در عصر توماس توخل، تعدادی از بازیکنان از جمله تیاگو سیلوا و ادینسون کاوانی را فروخت. در همین حال، قرارداد مائورو ایکاردی را با مبلغ ۵۰ میلیون یورو دائمی کرد و به صورت قرضی الساندرو فلورنزی، دانیلو پریرا و مویز کین را به خدمت گرفت. پاریس فصل جدید را به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در حالی با باخت ۱ بر ۰ مقابل تیم تازه صعودکرده لِنس شروع کرد که ایکاردی، نیمار، امباپه، کیلور ناواس، مارکینوش، لئاندرو پاردس و آنخل دی ماریا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و آزمایش مثبت کرونا در این بازی حضور نداشتند.
پاریس در بازی دوم لیگ خود نیز با همان نتیجه در Le Classique مقابل دشمن دیرینه خود مارسی شکست خورد و این اولین باری بود که PSG در دو بازی ابتدایی لیگ از فصل ۸۵/۱۹۸۴ شکست می‌خورد. این بازی به دلیل حواشی و و رفتارهای خشونت‌آمیز و رفتارهای نژادپرستانه در زمره بازی‌های بدنام قرار گرفت. دیداری که ۱۷ کارت نشان داده شده (بیشترین کارت در یک بازی ۱Ligue در قرن ۲۱). البته تیم پاریس با درایت و تخصص توماس توخل سریعا خودش را جمع‌وجور کرد. پاریس علی‌رغم این‌که در گروه خود در لیگ قهرمانان اروپا به عنوان صدرنشین صعود کرد، به یک‌باره در تاریخ ۲۴ دسامبر اخباری منتشر شد که همه را شوکه کرد؛ اخراج توماس توخل از پاریس. آن هم درست بعد از برتری ۴ بر ۰ مقابل استراسبورگ. دوران تصدی توخل در پاری سن ژرمن با شکست روابط با مدیریت باشگاه روبه‌رو شد. او در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی اسپورت ۱ آلمان گفت که احساس می‌کند بیشتر شبیه یک سیاستمدار در ورزش است تا یک مربی. این اظهارات و هم‌چنین انتقادات قبلی او در مورد فعالیت نقل و انتقالات باشگاه، از سوی مدیر ورزشی PSG لئوناردو محکوم شد. لئوناردو گفت که توخل باید به مدیران بالادستی احترام بگذارد و این‌گونه اظهارنظرها را برای باشگاه مُضر می‌داند. توماس توخل با رکورد ۹۵ پیروزی، ۱۳ تساوی و ۱۹ شکست در ۱۲۷ بازی، با بهترین درصد پیروزی در تاریخ لیگ ۱ (۷۵.۶درصد) و بالاترین میانگین امتیازات در هر بازی (۲.۳۷) پاری سن ژرمن را ترک کرد.

چلچراغ۸۲۴

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟