تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۷:۲۰ | کد خبر : 3436

جایی برای دخترها نیست

گپی با نازنین عظیمی، دختر کایت بوردینگ‌سوار در کیش الهام یزدی‌ها شاید کمتر کسی کایت بوردینگ را به‌عنوان یک ورزش حرفه‌ای و حتی المپیکی در ایران بشناسد و شاید کمتر کسانی هم که از این ورزش مطلع هستند، نمی‌دانند در این ورزش نوپا دختران هم فعالیت می‌کنند. فعالیت در رشته‌ای که هم مسابقات جهانی دارد […]

گپی با نازنین عظیمی، دختر کایت بوردینگ‌سوار در کیش

الهام یزدی‌ها

شاید کمتر کسی کایت بوردینگ را به‌عنوان یک ورزش حرفه‌ای و حتی المپیکی در ایران بشناسد و شاید کمتر کسانی هم که از این ورزش مطلع هستند، نمی‌دانند در این ورزش نوپا دختران هم فعالیت می‌کنند. فعالیت در رشته‌ای که هم مسابقات جهانی دارد و هم به بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ وارد شده اما با این‌که حدود ۱۵ سال است به ایران آمده، سه سال هم نمی‌شود که جای خود را بین جوانان باز کرده است.
ورزش کایت بوردینگ از سال ۱۹۹۰ در دنیا شکل گرفته که تلفیقی از ورزش‌های پاراگلایدر و اسکی روی آب است. این ورزش دارای فدراسیون جهانی مستقلی به نام IKA است که زیر نظر فدراسیون جهانی قایق‌رانی و ورزش‌های بادبانی و بادی فعالیت می‌کند و در حال حاضر نزدیک به یک و نیم میلیون ورزشکار حرفه‌ای دارد. ایران هم از سال ۹۵ عضو فدراسیون جهانی کایت بوردینگ شده است. کایت بوردینگ ورزشی است که ورزشکارانش با یک تخته اسکیت خاص و یک کایت در وزش باد به پرواز درمى‌آیند و در سطح آب حرکات نمایشى و پرش روى امواج را انجام می‌دهند.
نازنین عظیمی یکی از همین ورزشکاران است که حدود دو سالی است به‌طور حرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کند و شاید جزو انگشت‌شمار دخترانی است که به این ورزش مفرح و هیجان‌انگیز روی آورده‌اند. او که در کیش زندگی می‌کند، در کنار مربی‌گری غواصی، زمانی که شرایط انجام کایت بوردینگ باشد، دل به دریا می‌زند و با باد همراه می‌شود.
او که از دوران کودکی ورزش را با اسکیت آغاز کرده، حالا ۲۹ ساله است و در این سال‌ها غواصی، بدن‌سازی، اسب‌سواری، تی.آر. ایکس و کایت بوردینگ را تجربه کرده و در این سال‌ها فعالیت ورزشی خود در این رشته‌ها را رها نکرده و حتی به جز کایت بوردینگ، در سایر رشته‌ها درجه مربی‌گری گرفته و شاگرادان خود را تربیت می‌کند.
نازنین عظیمی تحصیل‌کرده رشته گرافیک است، اما تنها چند سال مرتبط به تحصیلاتش فعالیت کرده است. او ازجمله کسانی است که دنیایشان بدون هیجان و تجربیات جدید بی‌معناست. به همین دلیل بعد از سال‌ها فعالیت در رشته‌های مختلف ورزشی حالا هم کایت بوردینگ را می‌شناسد و هم به شکل حرفه‌ای در این رشته فعالیت می‌کند.
کایت بوردینگ المپیکی در ایران ناشناخته است

اینستاگرام
این ورزشکار درباره رشته تخصصی خود می‌گوید: با این‌که کایت بوردینگ به‌تازگی وارد المپیک شده، اما هنوز در ایران ناشناخته است و تنها نگاه تفریحی به آن می‌شود. حتی خیلی‌ها فکر می‌کنند ما موج‌سواری می‌کنیم، درحالی‌که سواحل کیش موجی ندارد که بخواهیم موج‌سوار باشیم. البته کسانی که با این رشته آشنا هستند، از کایت بوردینگ استقبال خوبی کرده‌اند و دختران هم روزبه‌روز بیشتر به این رشته ورزشی علاقه‌مند می‌شوند.
نازنین عظیمی اگرچه خود به‌عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای این رشته را آغاز کرده و از طریق یک دوست با آن آشنا شده، درباره ورودش به این رشته می‌گوید: به‌خاطر روحیه‌ای که دارم، همیشه می‌خواهم با ورزش‌های مختلف آشنا شوم، به همین دلیل سال‌ها قبل یکی از دوستانم که این روحیه من را می‌شناخت، کایت بوردینگ را به من معرفی کرد، اما متاسفانه در آن زمان به دلیل کارم و زمانی که برای غواصی می‌گذاشتم، فرصت کافی نداشتم تا این ورزش را آغاز کنم، تا این که حدود دو سال پیش تصمیم گرفتم این رشته ورزشی را تجربه کنم و به همین دلیل کایت بوردینگ را آموزش دیدم و حالا حدود یک سال و نیم است که به صورت حرفه‌ای به این ورزش می‌پردازم.

مردان در کایت بوردینگ در حال پیشرفت هستند، اما زنان…
او تمرکز روی کایت را یکی از اصلی‌ترین نکات برای یادگیری این ورزش می‌داند و می‌گوید: کایت بوردینگ آن‌قدرها که به نظر می‌رسد، ورزش دشواری نیست و تمام دختران می‌توانند این رشته را یاد بگیرند. همه چیز بستگی به پشتکار، علاقه و البته هوش دارد تا بتوانند نیروی باد را با حرکت کایت هماهنگ کنند.
کایت بوردینگ را می‌توان یک ورزش گران‌قیمت نام برد و این یکی از دلایلی است که انجام آن برای هرکس به این آسانی‌ها نیست. «زمانی که این ورزش را آغاز کردم، تنها یک چتر داشتم و چون قبل از آن شاغل بودم، به همین دلیل با پس‌اندازی که داشتم، مشکلی برای خرید لوازم برایم پیش نیامد. البته افراد می‌توانند در دوران آموزش با وسایل اجاره‌ای این ورزش را یاد بگیرند، اما برای انجام آن باید وسایل خود را داشته باشید و گران بودن این وسایل کمی کار را سخت می‌کند.»
عظیمی تاکنون در هیچ مسابقه رسمی شرکت نکرده، چون مسابقه رسمی برای زنان در ایران وجود ندارد. او می‌گوید: به دلیل این که انجام کایت بوردینگ نیازمند باد است، نمی‌توان در هر زمانی آن را انجام داد. ما حتی گاهی یک ماه صبر می‌کنیم تا باد موردنظر بیاید و بتوانیم به آب بزنیم. البته برخی‌ها برای انجام این ورزش سفر می‌کنند و در هر منطقه‌ای که باد باشد، کایت بوردینگ انجام می‌دهند، اما من به‌خاطر این‌که شاگرد دارم، وقت آزادی برای سفر ندارم.
این دختر کایت‌سوار معتقد است که اگر دختران بخواهند، می‌توانند کایت بوردینگ را همچون مردان انجام دهند، اما در حال حاضر فضایی برای پیشرفت دختران در این رشته وجود ندارد و غیر از او شاید یکی دو زن دیگر این رشته را به شکل حرفه‌ای انجام می‌دهند. او می‌گوید: خوش‌بختانه فضا برای پیشرفت مردان در این رشته بهتر از گذشته است و با توجه به این‌که کایت بوردینگ یک رشته المپیکی است، آن‌ها می‌توانند در این رشته سرمایه‌گذاری کنند، اما نمی‌دانم زنان هم می‌توانند در کایت بوردینگ همچون مردان پیشرفت کنند یا نه؟

بسیاری از دختران استقبال می‌کنند، اما می‌ترسند
او یکی از اصلی‌ترین مشکلات این رشته را شناخته نبودن کایت بوردینگ می‌داند و ادامه می‌دهد: متاسفانه شناخت کافی درباره این ورزش وجود ندارد. به‌طور مثال وقتی در دریا باد وجود دارد، دریابانی اعلام می‌کند که وضعیت دریا مناسب نیست و کسی اجازه ندارد به دریا برود، درحالی‌که این ورزش در همان شرایط بادی قابل انجام است، اما چون یک رشته شناخته‌شده نیست، به این آسانی‌ها اجازه حضور در دریا را به ما نمی‌دهند و هر چقدر توضیح می‌دهیم که باید شرایط دریا بادی باشد، باز هم قبول نمی‌کنند. اما با تمام این مشکلات واقعا دوست دارم این رشته را ادامه دهم.
نازنین عظیمی نگاه دختران به این ورزش را علاقه‌مند، اما محتاط توصیف می‌کند. دوستان بسیاری بودند که وقتی فهمیدند من این ورزش را آغاز کرده‌ام، با هیجان می‌گفتند نازنین تو برو و اگر موفق شدی و در دریا نیفتادی، ما هم می‌آییم. یعنی بسیاری از دختران از رشته‌های هیجان‌انگیز استقبال می‌کنند، اما یک نوع ترس هم در آن‌ها وجود دارد و حتی فکر می‌کنند شاید این رشته‌ها بیشتر مردانه است، اما بارها پیش آمده که وقتی من را دیده‌اند، با انگیزه پی‌گیر می‌شوند تا این رشته را آموزش ببینند.

ورزش زنان مشکلات خودش را دارد
او به‌عنوان دختری که سال‌ها در رشته‌های مختلف فعالیت داشته، از مشکلات زنان در ورزش می‌گوید: به‌هرحال ورزش زنان مشکلات خودش را دارد. گاهی برای جامعه سخت است که بپذیرد دختری ورزش‌های ناشناخته‌ای را انجام می‌دهد. البته در حال حاضر حمایت از ورزش زنان بهتر از گذشته است. روزگاری ما برای غواصی کردن یا اسکیت هم با مشکل روبه‌رو بودیم، اما فضا بهتر از گذشته است، بااین‌حال من هیچ‌وقت رشته‌های ورزشی خود را رها نکردم و حتی سعی کردم آن‌ها به شکل هم‌زمان انجام دهم.
او می‌گوید هرچند دلیل اصلی این‌که چرا هم‌زمان چند رشته ورزشی را انجام می‌دهد، به جز ماجراجویی و هیجان این رشته‌ها دلیل دیگری ندارد، معتقد است: این‌که چند رشته ورزشی را به صورت هم‌زمان انجام می‌دهم، برایم نه‌تنها سخت نیست، بلکه دیگر بخشی از زندگی‌ام شده و احساس سختی به من نمی‌دهد، مانند رانندگی که در ابتدا به نظر سخت می‌آید، اما بعد از چندوقت دیگر متوجه نمی‌شوی چطور و چه زمان در حال رانندگی هستی و چگونه به خانه‌ات می‌رسی.
مسیر ورزشی نازنین عظیمی هنوز ادامه دارد و او به دنبال فرصتی است تا بیش از پیش به رشته کایت بوردینگ بپردازد. نازنین به فکر آموزش‌های تخصصی‌تری است تا حرفه‌ای‌تر از گذشته این ورزش را ادامه دهد و حتی برنامه دارد که برای گذراندن آموزش‌های لازم به تایلند سفر کند. او امیدوار است که با حمایت از این رشته، کایت بوردینگ بین مردم مورد استقبال قرار گیرد و حتی دختران بیشتری با این رشته هیجان‌انگیز آشنا شوند.

شماره ۷۱۳

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟