تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۱۲:۴۶ | کد خبر : 7035

روکم‌کنی‌های یک پهلوان نوجوان

گفت‌وگو با رحمان عموزاد خلیلی نیلوفر شهسواریان دو بار قهرمان جهان شدن در رشته‌ کشتی آزاد کم نیست، آن هم در سنین نوجوانی. با رحمان عموزاد خلیلی گفت‌وگو می‌کنم، او با خوشحالی از کودکی‌اش می‌گوید که با اشتیاق کشتی می‌گرفته است و برادرش فرزاد و دایی‌هایش همه کشتی‌گیر هستند. ویدیویی که حریف آمریکایی با او […]

گفت‌وگو با رحمان عموزاد خلیلی

نیلوفر شهسواریان

دو بار قهرمان جهان شدن در رشته‌ کشتی آزاد کم نیست، آن هم در سنین نوجوانی. با رحمان عموزاد خلیلی گفت‌وگو می‌کنم، او با خوشحالی از کودکی‌اش می‌گوید که با اشتیاق کشتی می‌گرفته است و برادرش فرزاد و دایی‌هایش همه کشتی‌گیر هستند. ویدیویی که حریف آمریکایی با او دست نمی‌دهد و بعد رحمان ۰-۱۲ او را شکست می‌دهد، در فضای مجازی بارها دست به دست و دیده شد، اسمش را می‌گذارم روکم‌کنی‌های یک پهلوان نوجوان. رحمان چند بار در حرف‌هایش از کلمه «پهلوان» استفاده می‌کند؛ کلمه‌ای که تابه‌حال از هیچ نوجوانی نشنیده‌ام. رحمان در مسابقات کشتی نوجوانان جهان ۲۰۱۹ بلغارستان در وزن ۴۸ کیلو طلای این دوره از مسابقات را به دست آورد. قهرمانی مسابقات نوجوانان آسیا و جهان در سال ۲۰۱۸ هم از افتخارات اوست. آخرین افتخارآفرینی او به دو هفته‌ پیش برمی‌گردد که اتحادیه‌ جهانی کشتی او را کشتی‌گیر برتر جهان در رده جوانان معرفی کرد.

چه شد که کشتی آزاد کار می‌کنی؟
برادرم فرزاد و دایی‌هایم همه کشتی کار می‌کنند و من از بچگی در باشگاه خلیل‌شهر مازندران کشتی می‌گیرم. فرزاد نفر سوم نوجوانان و بزرگ‌سالان کشتی شد.
روزی چند ساعت تمرین می‌کنی؟
بستگی به مسابقات دارد. اگر مسابقه‌ای نباشد، روزی یکی دو ساعت. اگر مسابقه داشته باشیم، روزی چهار ساعت تمرین می‌کنم.
کشتی آزاد چه ویژگی‌هایی را در تو به وجود آورده؟
کشتی، چه فرنگی و چه آزاد، یک ورزش پهلوانی است که به ورزشکار اخلاق را یاد می‌دهد.
اگر اخلاق یاد می‌دهد، پس چرا ورزشکار آمریکایی با تو دست نداد؟
نمی‌دانم چرا دست نداد، اما اخلاق ورزشی بستگی به ورزشکار هم دارد. همه‌ کشتی‌گیرهای آمریکایی این‌طوری نیستند. مثلا جوردن بروز اخلاق خوبی دارد.
چطور شد که شکستش دادی؟
وقتی ۸-۰ عقب افتاده بود، دستم خون آمد. دکتر آسیب‌دیدگی را برطرف کرد. به زمین برگشتیم و بعد از یک دقیقه فن یک دست و یک پا را رویش اجرا دادم و ۱۲-۰ شکستش دادم.
بازی با کدام‌یک از رقیبانت در این رقابت که قهرمان شدی، سخت‌تر بود؟
بازیکن ازبکی قدش بلندتر بود و کمی کار را سخت کرد.
الگویت در ورزش و در زندگی چه کسی است؟
حسن یزدانی، قهرمان المپیک و ورزشکار بااخلاق ایرانی. چون منش پهلوانی دارد.
وقت‌های آزادت را چه کار می‌کنی؟
در خانه فیلم کشتی ایرانی و خارجی نگاه می‌کنم.
فرق تو با هم‌سن‌وسال‌هایت چیست و در محله‌ شما بقیه‌ نوجوانان چه کارهایی می‌کنند؟
خیلی زحمت کشیدم تا بتوانم قهرمان شوم و به این‌جا برسم. شهرستان ما قبلا روستا بود و چند سالی است که شهرستان شده است. نام محله‌ ما کشتیز خیال است. خانواده‌ها اکثرا کارگر هستند، پدر من هم کارگر است. بچه‌ها یا سر کار می‌روند، یا سرگرمی‌شان ورزش در باشگاه است.
ورزش حرفه‌ای به درس و مدرسه‌ات آسیب نزده است؟
اگر مسابقات جهانی برگزار شود، شهریور امتحان می‌دهم. حالا سال یازدهم هستم و درس‌هایم را می‌خوانم. اگر دانشگاه خواستم بروم، دوست دارم تربیت بدنی بخوانم.

نوجوانی که خوراکش کشتی است

محمد تقی‌پور، رئیس هیئت کشتی بهشهر
رحمان خواهرزاده من است. وقتی در سال ۸۲ خانه‌ کشتی خلیل‌شهر را افتتاح کردیم، رحمان تازه یک ساله بود. از همان زمان فرزاد، برادر بزرگ‌ترش، شروع به تمرین کرد. فرزاد نفر سوم نوجوانان و جوانان و بزرگ‌سالان آسیا شده است. ما خانوادگی در یک کوچه زندگی می‌کنیم و من و برادرانم همه کشتی‎‌گیر هستیم. در سال‌های ۶۷ تا ۷۵ در مازندران کشتی می‌گرفتم. کارمند دخانیات هستم، اما بقیه‌ زمانم را برای کشتی می‌گذارم. در مراسم مختلف مثل یلدا و نوروز که دور هم جمع می‌شویم، کشتی یکی از برنامه‌های ماست. دوست داریم بعد از جویبار مازندران که پایتخت کشتی ایران است، خلیل‌شهر هم پایتخت دوم کشتی شود.
خانواده‌ او از نظر اقتصادی قوی نیست و پدرش کارگر روزمزد است و به‌سختی کار می‌کند. بااین‌حال، توانسته ورزش مورد علاقه‌اش را دنبال کند و من هم سعی کردم از او پشتیبانی کنم. رحمان از نظر فیزیکی و ذهنی خوراکش کشتی است و بسیار روحیه‌ جنگندگی دارد. روی زمین بازی به دنبال دفاع نیست و می‌خواهد حمله کند. او اولین نفر وارد باشگاه می‌شود و آخرین نفر بیرون می‌آید. از چهار سالگی کشتی کار می‌کند و با اهالی بزرگ‌تر روستای هم‌جوار که بازی می‌کند، همه را شکست می‎‌دهد. یک برادر دوقلو به نام محمدعلی هم دارد، از همان بچگی مربی‌هایشان فهمیدند که رحمان با بقیه متفاوت است.
بازدیدی که از ویدیوی دست ندادن حریف آمریکایی شد، بی‌نظیر بود. دو هفته‌ پیش هم اتحادیه جهانی کشتی رحمان را کشتی‌گیر برتر جهان در رده‌ جوانان اعلام کرد. او حالا خودش را برای وزن ۵۷ کیلوی جوانان در ۲۰۲۰ آماده می‌کند.
کشور ما کمی از نظر توجه به قهرمانان ورزشی بی‌توجه است. وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون کشتی هنوز مدال‌های سال ۲۰۱۸ را نداده‌اند، که ظاهرا به دلیل تحریم‌هاست. اما مردم خلیل‌شهر استقبال خیلی خوبی از او کرده‌اند.

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظرات شما

  1. علی
    11, دی, 1398 13:54

    نام محله ش کشیرخیل است

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟