تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۲۸ - ۰۹:۳۳ | کد خبر : 514

سرگیجه در دنیای بازیهای سریالی

نگاهی به ساخته‌های هیجان‌انگیز کارخانه بازی‌سازی تلتیل نیما امامی تا به حال شده موقع نوشتن یک داستان یا ساخت یک فیلم به جای دنبال کردن ایده های خودتان، آثار دیگران را بگیریدو آنها را آنطور که میخواهید، تغییر دهید و بازگو کنید؟سالهاست که در تمامی زمینه‌های سرگرمی، هنرمندان به دنبال ایده‌های جدید و ناب هستند؛ […]

نگاهی به ساخته‌های هیجان‌انگیز کارخانه بازی‌سازی تلتیل

نیما امامی

تا به حال شده موقع نوشتن یک داستان یا ساخت یک فیلم به جای دنبال کردن ایده های خودتان، آثار دیگران را بگیریدو آنها را آنطور که میخواهید، تغییر دهید و بازگو کنید؟سالهاست که در تمامی زمینه‌های سرگرمی، هنرمندان به دنبال ایده‌های جدید و ناب هستند؛ همین اتفاق در سرزمین رویایی بازی نیز روی داده بود و استودیوها میخواستند عناوینی تازه را ارائه کنند تا اینکه استودیویی آمد و با گرفتن داستان «مردگان متحرک » و روایت خاص خودش از این دنیا توجه‌ها را جلب کردو دل بازی بازان را به چنگ آورد. استودیوی «تلتیل» آمده بودتا داستان دیگران را آن طور که میپسندید، بازگو کند و موفق شد. عرضه سریالی بازیها، ساخته‌های تلتیل را شبیه به سریال میکرد تا هرچه بیشتر بتواند با داستان و جادوی بازیهایش مارا تحت تاثیر قرار دهد.
بیشتر بازیها جوری ساخته میشوند که شما یک داستان را ازابتدا تا انتها طی میکنید و در روند آن نمیتوانید تاثیری بگذارید،البته عناوینی در سبک نقش‌آفرینی این اجازه را به بازی‌باز میدهند، ولی با عرضه اولین ساخته تلتیل معلوم شد که این بازی کوچک، داستانی وسیع را در نظر گرفته و از شما میخواهد تا با رفتار و گفتارتان آن را روایت کنید. این حرکت به قدری زیبا و هنرمندانه کار شده بود که بعضی از تلاشهای ناموفق در این زمینه را از یادها فراموش کرد. تلتیل کارش را با کامیک مردگان متحرک شروع کرد و پس از آن رفت به سمت کامیکهای «فیبل»(Fable).

تلتیل از این‌سری کامیک، بازیای بیرون کشید به نام«گرگی میان ما » که به جرئت میتوان آن را هنری‌ترین بازی تاریخ دانست. تلتیل در انتخاب سوژه‌هایش محدودیتی قائل نیست؛ اگر بخواهد، میتواند داستان و ایده یک بازی را دستمایه خود کند -داستانهایی از سرزمین مرزی- تا یک شاهکار خلق کند، یا یک سریال محبوب به نام «بازی تاج و تخت » را تبدیل به یک بازی کرده و با تزریق یک خاندان جدید به داستان اصلی و ربط دادن آن به شخصیتهای اصلی سریال تمامی مخاطبان سریال یا بازیها را میخکوب کند.

جادوی تلتیل چیست که آن را اینقدر محبوب و موفق کرده است؟

چرا وقتی تلتیل اعلام میکند میخواهند یک داستان جدید را تبدیل به بازی فوق‌العاده کنند، همه هوش از سرشان میرود؟ رمز موفقیت تلتیل در نحوه روایت داستان و شخصیتهایی است که‌به هنرمندی هرچه تمام وارد بازیهایش میکند.
تلتیل می‌آید مواد اولیه را آماده از دیگران‌ میگیرد، آنها را آنطور که دوست داردبا هم ترکیب میکند، موادی را خودش
اضافه و کم میکند و سپس با چاشنی‌ای خاص کار را تمام میکند. به همین سادگی آنها یک شاهکار خلق میکنند که قدم به قدمش بازی‌باز را دیوانه کرده و مغزش را به کار می‌اندازد تا بتواند تمامی جنبه‌های حرکاتش را بسنجد و بی‌محابا پیش برود. شما در یک قسمت لطفی درحق کسی میکنید و این لطف شما چندین قسمت بعد اثرخودش را نشان میدهد. اوج ظرافت کار تلتیل و شما اینجا خودش را تمام و کمال نشان میدهد.شاید این کار به نظر ساده بیاید، ولی تلتیل در عین اینکه به داستان اولیه پایبندمی‌ماند، اما یک موضوع جدید را خلق میکند. ساخته‌های این استودیو گرافیکی خاص دارند، بهترین داستانها و شخصیتهارا دارند، در بازیهایش شما تعیین میکنیدکه شخصیت اصلی چه بگوید و چه کند،ولی گیم پلی خاصی را مشاهده نمی‌کنید.تنها چند دکمه زنی ساده که به خاطر فضاسازی خاصی که صورت میگیرد، آنهم نفستان را میبرد.

تلتیل یک داستان را شروع میکند، آن را قسمت به قسمت عرضه کرده و مخاطبش را مدتها درگیر میکند.شخصی که بازی را شروع میکند، برای تجربه ادامه دنیاییکه دیده، یک ولع بزرگ را احساس میکند. همانطور که گفتم، بازیهای این استودیو شبیه به سریال هستند. شما قسمتها را میبینید و لذت میبریدکه ناگهان متوجه میشوید یک فصل تمام شده و باید مدتها برای دیدندوباره آن شخصیتهای دوستداشتنی صبر کنید. تلتیل استودیویی استکه توانسته به زیبایی هرچه تمامدنیای بازیها را با هنر داستان نویسی و فیلمسازی مرتبط کند. با داستان«چارلی و کارخانه شکلات سازی » آشناهستید؟ کارخانه‌ای که شکلاتهایی بسیار خوشمزه تولید میکند و همه آن را دوست دارند. رمز طعم خاص وفوق‌العاده شکلاتها در جادوی افرادی است که آنجا کار میکنند و با استفاده از آنها میتوانند چنین شکلاتهایی درست کنند. شاید بتوانیم تلتیل را به آن کارخانه تشبیه کنیم، وگرنه چگونه امکان دارد تمامی آثاری که این تیم کوچک میسازد، محشر باشند؟ این استودیو هرچه هست و کارکنانش هرکه هستند،فوق‌العاده‌اند و میتوانند کسانی را که ازبازیها انتظار یک داستان جذاب دارند،به شدت راضی کنند. اگر حتی بازی‌باز هم نیستید، پیشنهاد میکنم ساعتی از روزرا به ساخته های تلتیل اختصاص دهیدتا با دنیای جدید بازیها آشنا شوید و اوج هنر داستانسرایی را با تمام وجودحساس کنید.

ساخته هایا ستودیوی تلتیل

Untitled-1

«مردگان متحرک »
The Walking Dead
شاید اکثر شما از طریق سریال با دنیای «مردگان متحرک » آشنا باشید، اما باید بدانید که داستان اصلی این مجموعه به کامیکهابرمیگردد. سالها پیش آقای رابرت کرکمن دنیایی آخرالزمانی خلق کرد و توانست طرفداران کامیکها را با خود همراه کند. مدتی بعد با ساخته شدن سریالی اقتباس شده از این دنیا، طرفداران زامبیهای مردگان متحرک میلیونها نفر شدند تا اینکه تلتیل تصمیم گرفت بازیای بر اساس این کامیک بسازد. بازی ساخته و قسمت اول آن عرضه شد تا مخاطبان بازیها با یک استودیوی تازه نفس و خوش ذوق آشنا شوند. تلتیل در دنیای سرد و بیرحم مردگان متحرک توانست داستانی گرم را خلق کند؛ داستانی که یک مرد و دختربچه ستارگان آن بودند و رابطه پدر و فرزندی این دو غریبه همه را تحت تاثیر قرار میداد. تلتیل به شما آزادی داده بودتا بتوانید در این دنیا تصمیم بگیرید چه کسی جانش را فدای هدف اصلی گروه کند و چه کسی همراهتان باقی بماند. تلتیل شاهکارساخته بود؛ شاهکاری که باعث شد بازی اش به عنوان بهترین بازی‌سال انتخاب شود. این بازی به قدری خوب بود که تلتیل دو فصل از آن را ارائه کرد و فصل سوم آن نیز تا مدتی دیگر عرضه میشود.حال دختربچه داستان ما، «کلمنتاین» بزرگ شده و آماده است تا آینده خود و دیگران را در دستانش بگیرد وتلاش کند که دوستانش از چنگ زامبیها و دیگر گروه‌های مردمی در امان باشند. زشتی و پلیدی دنیای مردگان متحرک در اینجا نیز حضور دارد، ولی تلتیل این زشتی را با عشق ترکیب کرده ونتیجه بسیار جذاب از آب در آمده است.مدتی قبل تلتیل بازیای به همین نام عرضه کرد، ولی این‌بار به جای شخصیتهای خودش به سراغ «میشون»شخصیت سریال و کامیک مردگان متحرک، رفت تا طرفداران بتوانند با پیش زمینه داستانی این شخصیت و اتفاقاتی که برایش افتاده، بیشتر آشنا شوند. این بازی سه قسمتی و کوتاه تنها جهت راضی کردن منتظران فصل سوم مردگان متحرک عرضه شده بود،ولی توانست خلأ سریال در پیش زمینه میشون را به خوبی پر کند.

«گرگی میان ما »
The Wolf Among Us
تلتیل در دومین تلاشش بعد از موفقیتهای بی‌شمار مردگان متحرک به سراغ کامیکهای «فیبلز» رفت؛ کامیکی که شخصیتهای انیمیشنهای کودکی ما چون «دیو و دلبر ،»«سفیدبرفی » و دیگران را در دنیای امروز و بین مردمان عادی قرارداده است و مشکلات روزمره‌شان را به تصویر میکشد. در این میان گرگ داستان «شنل قرمزی » که از کرده‌های پیشین خود پشیمان است، در این دنیا و زندگی جدید کلانتر شده و سعی میکندقهرمان داستانهای قدیم را در امنیت نگه دارد. شاید این چندخط باعث شده فکر کنید با یک دنیای فانتزی روبه‌رو هستید، اگراینگونه هستید، بدانید که سخت در اشتباهید، چراکه داستانهای فیبلز یکی از جدیترین و فوقالعاده‌ترین داستانهای کامیکهاهستند. تلتیل از دنیای فیبلز بازیای بیرون کشید که به جرئت میتوان بهترین ساخته‌شان دانست؛ داستانی عمیق و فوقالعاده،شخصیتهای آشنا و محبوب و گیم پلیای جذاب و نفسگیر دراین بازی گرد هم آمدند و عنوانی ساختند قابل احترام که سالهابا مخاطبانش باقی می‌ماند. هنوز هم گاهی که بحث بازی پیش می‌آید، همه در مورد داستان و پایان گرگی میان ما ساعتها بحث میکنند و طرفدارانش بی‌صبرانه منتظرند تا دومین فصل آن راتجربه کنند.

«داستانهایی از سرزمینهای مرزی »
Tales from the Borderlands
تلتیل اینبار به سراغ داستان و دنیای یک بازی رفت تا با استفاده از آنها ساخته خودش را آماده کند؛ دنیای دیوانه و مریض سرزمینهای مرزی به کمک تلتیل آمده بود تا بعد از دو فصل غمگین مردگان متحرک و یک فصل خشمگین گرگی میان ما کمی رنگ و طنز را به ساخته هایش وارد کند. به محض شروع این بازی با سرعتی دیوانه کننده درون داستان گسترده بازی پرت می‌شوید و با شخصیتهای دوست‌داشتنی آن آشنا میشوید. دراین میان نیز موسیقی به کمک گروه کوچک بازی می‌آید و شما را عاشق آنها میکند. در داستانهایی از سرزمینهای مرزی شما بایک اسلحه ششلول کوچک و حس شوخ طبعیتان در مقابل سیل عظیمی از دشمنان قرار میگیرید و در کمال تعجب پیروز هم میشوید. (گفتم که، سرزمینهای مرزی دیوانه است!) در این بازی تلتیل برای اولین بار دو شخصیت را وارد داستان کرد تا بتوانداز دو زاویه متفاوت روایتگر وقایع بازی باشد و باید گفت در این زمینه هم کاملا موفق بود. اینبار نیز تلتیل توانست با ساخته‌اش بسیار موفق شود و طرفدارانش را بیشتر کند.

«بازی تاج و تخت »
Game of Thrones
یقینا سریال «بازی تاج و تخت » را دیدهاید و کتابهایش، یعنی«نغمه آتش و یخ (Fire and Ice of Song A)»  را هم یاخوانده یا در موردشان شنیده‌اید. درحالیکه این مجموعه در حالت صاحب دنیای سریالهای تلویزیونی است، تلتیل به سراغ این دنیا رفت و جادویش را با آن ترکیب کرد تا «بازی تاج و تخت » دردنیای بازیها نیز عنوانی فوق‌العاده و در خور نامش داشته باشد.
تلتیل به شخصیتهای سریال یک خاندان جدید به نام فارستر را اضافه و داستان را از ادامه فصل دوم سریال ادامهداد. نتیجه این کار عنوانی بود که در شش قسمت عرضه شد وعلاقه‌مندان این مجموعه را به دل دنیای وستروس برد تا بتوانندبرای بقای خود و خاندان فارستر بجنگند. فکرش را بکنید بروید به«سرزمین هفت پادشاه » و با تیریون لنیستر برای معامله‌ای به پایمیز مذاکره بنشینید، تصور کنید به «دیوار » بروید و بین نگهبان انشب با جان اسنو همکلام شوید و او را برادر خود بنامید، در نظربگیرید با کلیسی دیداری داشته باشید و در این میان اژدهایان او
وارد شوند و شما از ترس بر جایتان میخکوب شوید. به تمام مواردقبل این امکان را که مسیر داستان با انتخاب و حرفهای شماتغییر میکند، اضافی کنید تا بدانید با چه چیزی طرف هستید.هنر تلتیل همین است.

«ماینکرفت داستانی »
Minecraft: Story Mod
اینبار تلتیل یک چالش را انتخاب کرد. اینبار آنها به سراغ ایده‌ای رفتند که تنها یک دنیا بهشان میداد و شخصیت و پیش‌زمینه داستانی‌ای پشت آن نبود. تلتیلی‌ها به سراغ ماینکرفت ودنیای وسیع آن رفتند. آنها به سراغ این دنیا رفتند تا آزاد ورها از بندهای کارهای دیگرشان به پرورش داستان خود بپردازند.مخاطبان میلیونی ماینکرفت تنها به این دلیل به انجام بازی می‌پردازند که میتوانند در دنیایش به ساخت وساز هرچه دوست دارند، مشغول شوند و خلاقیتشان را در آن به نمایش بگذارند. حال خلاقیت تلتیلی‌ها به جای یک سازه بزرگ یک داستان و بازی بود که موفق هم ظاهر شده است. کسی نمیتوانست ماینکرفت راداستانی تصور کند، ولی باز تلتیل غیرممکنها را ممکن و بازی‌ای خوب را به مخاطبانش ارائه کرد.دیگر ساخته‌های تلتیل به شدت مشغول است. آنها در حال ساخت بازی‌ای اقتباس شده از «بتمن » هستند و میخواهند با داستان سرایی فوقالعاده‌شان ما را با جنبه‌های شخصیتی بروس وین آشناکنند. تمام طرفداران بتمن بی صبرانه منتظرند تا بتوانند این عنوان را تجربه کنند و ببینند اینبار استودیو داستانگو چه خواهد کرد. فصل سوم مردگان متحرک نیز در حال ساخت است، فکر دیدن دوباره کلمنتاین بسیار زیباست. فصلهای بعدی بازی تاج و تخت و گرگی میان ما نیز باید ساخته شود وعنوانها و ایده های جدیدی را نیز که به ذهن نوابغ این استودیومی‌آید، نباید فراموش کرد.
مادامی که تلتیل به ساختن شاهکارهایش ادامه دهد، ما نیز راضی هستیم و وقت و پولمان را در اختیارشان قرار میدهیم.

شماره ۶۷۲

فروشگاه الکترونیکی طاقچه

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟