تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۱۸:۱۲ | کد خبر : 5230

عکس بفرست کارت دعوت تحویل بگیر!

همه چیز درباره مهمانی‌های بلیتی اینستاگرامی پانیز میلانی عکس پروفایلت را برای ادمین پیج می‌فرستی. چند ساعتی دل توی دلت نیست که مورد پسند واقع می‌شوی یا نه. بعد از یک روز، پیامی از طرف ادمین به دستت می‌رسد که خبر از پذیرفته شدنت در لیست مهمانان یک مهمانی خیلی خاص می‌دهد. حالا تا حضور […]

همه چیز درباره مهمانی‌های بلیتی اینستاگرامی

پانیز میلانی

عکس پروفایلت را برای ادمین پیج می‌فرستی. چند ساعتی دل توی دلت نیست که مورد پسند واقع می‌شوی یا نه. بعد از یک روز، پیامی از طرف ادمین به دستت می‌رسد که خبر از پذیرفته شدنت در لیست مهمانان یک مهمانی خیلی خاص می‌دهد. حالا تا حضور در این مهمانی فقط به اندازه خرید یک بلیت ناقابل فاصله داری!
تابه‌حال اسم مهمانی بلیتی به گوشتان خورده است؟ شما هم دعوت هستید، اما به شرط تهیه بلیت!
بله، درست خواندید. شاید عجیب به نظر برسد، اما امروزه برخلاف گذشته، نه‌تنها برای ورود به سینما و استفاده از اتوبوس باید بلیت داشته باشید، بلکه برای ورود به مهمانی‌ها هم باید پول بدهید و بلیتی در دست داشته باشید؛ البته نه هر مهمانی‌ای، مهمانی‌های آن‌چنانی! برای خرید بلیت این مهمانی‌ها باید عکس پروفایلتان را برای ادمین یک پیج یا کانال بفرستید و اگر چشم طرف را گرفتید، برای خرید بلیت یک مهمانی که هیچ‌کدام از مهمانانش را نمی‌شناسید، اقدام کنید. چه سورپرایزی از این بهتر!

دورهمی‌های دیروز، پارتی‌های امروز
مهمانی به شکلی از اجتماع چند فرد از افراد اطلاق می‌شود که افراد برای دید و بازدید و گپ و گفت و سرگرمی و… دور هم جمع می‌شوند. این قبیل اجتماع از گذشته‌های بسیار دور در بین اکثر جوامع بشری و شاید بتوان گفت حتی در بین حیوانات نیز رایج بوده است. توصیه به دید و بازدید و جمع شدن دورهم در آیین و سنت کهن ما ایرانیان نهفته است. بسیاری از رسوماتی که از گذشته به ما ارث رسیده، گویای این امر است.
ایرانیان علاقه بسیاری به مهمانی و جمع شدن افراد به دور هم برای شادی و تفریح داشتند. یکی از ویژگی‌های بارز این مهمانی‌ها، جمع شدن آشنایان و فامیل به دور هم بود. به طور کلی این افراد آشنا بودند که دعوت به مهمانی می‌شدند و افرادی که یکدیگر را می‌شناختند، به دید و بازدید هم می‌رفتند.
رفته رفته با گذشت زمان و در نتیجه بروز تغییرات اقتصادی و به تبع آن تغییرات فرهنگی و اجتماعی و جنبش‌های مختلف، اشکال اجتماعی زندگی بشر تغییر یافت. مهمانی‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبودند. اما عاملی که چون اهرمی قدرتمند سایر عوامل را به سوی هدف مورد نظر خود هدایت کرد، چیزی نبود جز رسانه‌های جمعی.
ظهور و بروز رسانه‌های جمعی قالبی نو به ارتباطات بین بشری بخشید. خیلی از قید و بندهای قدیمی از بین رفت و کم‌کم شکل قدیمی ارتباطات از خاطر مردم پاک شد، یا خیلی محدود شد. عمده ویژگی این رسانه‌ها، گسترش دایره ارتباطات بین افراد بود، طوری که دیگر مانند گذشته شما مجبور نیستید تنها با کسانی که می‌شناسید، ارتباط داشته باشید. شما با یک کلیک می‌توانید بدون دیدن فردی، با افراد مختلف از اقصی نقاط دنیا که تابه‌حال آن را ندیده‌اید، ارتباط داشته باشید. وقتی شکل‌های قدیمی ارتباطات از بین رفتند، رفتارهای نوین و امروزی و مدرن، جایگزین رفتارهای گذشته شد.
دنیای جدید ارتباطات بشر را با پنجره جدیدی آشنا کرد که طبق آن می‌توانستند با افراد غریبه هم ارتباط برقرار کنند. کم‌کم این ویژگی باعث شد افراد، ارتباط با افراد جدید را به آن دایره قدیمی و کوچک فامیل ترجیح دهند. ارتباطات با فامیل و آشنایان کم و کمتر شد و جای خود را به دورهمی و مهمانی‌هایی داد که افراد غریبه به وسیله همین رسانه‌ها با هم آشنا می‌شدند.
این زنجیره تا جایی پیش رفت که ما امروز با پدیده «مهمانی‌های بلیتی» روبه‌رو شدیم.

از اینستاگرام تا باغ‌های شهریار!
فراخوان این مهمانی‌ها در اینستاگرام و تلگرام داده می‌شود. در واقع شما با یک چرخ در اینستاگرام به مهمانی دعوت می‌شوید، اما اگر فکر می‌کنید با یک بلیت می‌توانید در این مهمانی‌ها شرکت کنید، سخت در اشتباهید. علاوه بر بلیت شما باید از قوانین مدون این مهمانی‌ها پیروی کنید و در صورت تخطی از قوانین آن، با کمال پوزش از ورود شما به مهمانی جلوگیری می‌شود.
این مهمانی‌ها که عموما در باغ‌های اطراف تهران، کرج و شهریار برگزار می‌شود، پذیرای مهمان‌هایی است که می‌خواهند دمی بدون فکر و خیال بگذرانند. البته خیلی از این مهمانی‌ها هم در خانه‌های مجلل و بعضا استخردار یا همراه با حیاط‌های بزرگ و باغ مانند در مناطق شمالی تهران نظیر فرمانیه، الهیه، ولنجک، فرشته، زعفرانیه و حتی برخی مناطق غربی مانند پونک برگزار می‌شود.
مهمانی‌های بلیتی با مهمانی‌های فامیلی کاملا متفاوت است. شما در این مهمانی‌ها با فضایی روبه‌رو می‌شوید که با سایر مهمانی‌هایی که دیدید، یک تفاوت عمده دارد و آن هم عدم حضور افراد آشنا با یکدیگر است. اکثر کسانی که در این مهمانی‌ها دور هم جمع می‌شوند، عمدتا شناختی از یکدیگر ندارند، در نتیجه شما نمی‌توانید توقع آن سطح از صمیمیت را داشته باشید، چراکه تنها وجه اشتراک شما همین اندک ساعاتی است که کنار هم جمع شده‌اید.
شاید با ظاهر این مهمانی‌ها آشنا نباشید. در این صورت باید بدانید که این مهمانی‌ها با آن چیزی که تصورش را می‌کنید، کاملا متفاوت است. این مهمانی‌ها حتی با تولد‌های دوستانه جوانان دهه هفتادی و هشتادی هم فرق دارد، چراکه علاوه بر ناآشنایی افراد با یکدیگر، هیچ چهارچوب خاصی وجود ندارد. این به معنای آن است که وقتی در یک مهمانی افراد آشنا باشند، حتی اگر فامیل هم نباشند و جمع دوستانه‌ای از دانشجویان یک دانشکده را تشکیل دهند، باز به دلیل آشنا بودن با یکدیگر و حس مسئولیتی که دارند، چهارچوبی برای خود قائل‌اند که این موضوع اوضاع را قابل کنترل‌تر می‌کند، اما وقتی افراد هیچ سنخیتی با یکدیگر نداشته باشند و حتی معلوم نیست که آیا بعد از مهمانی دوباره همان افراد را ملاقات می‌کنند یا نه، قطعا بی‌پرواتر رفتار می‌کنند.

پیر و جوان نداریم
از بحث شرکت‌کنندگانی که تابه‌حال ندیدید که بگذریم، به فضا و حس‌وحال مهمانی می‌رسیم. شاید برایتان جالب باشد که شرکت‌کنندگان این مهمانی‌ها، رده سنی خاصی ندارند. یعنی می‌توان گفت دو جور مهمانی بلیتی برگزار می‌شود. یک نوع آن مهمانی‌هایی است که عموما جوانان طالب آن هستند. این مهمانی‌ها هیجان‌انگیزتر است. پیست رقص، موزیک‌های تند، دی‌جی، نورپردازی و رقص نورهای رنگی و سریع، پذیرایی با انواع و اقسام نوشیدنی‌ها و غذا، در باغ‌های مجلل استخردار، شرایطی است که برخی جوانان را به سوی خود جذب می‌کند.
شرکت‌کنندگان محترم، با قدم گذاشتن در این مهمانی‌ها حق انتخاب دارند! می‌توانند در پیست رقص با موزیک و رقص نور خوش‌گذرانی کنند، غذا‌ها و نوشیدنی‌های متنوعی که برای پذیرایی درنظر گرفته شده‌اند، بخورند، با افراد جدید معاشرت کنند، یا اصلا از فضای جدیدی که برای اولین بار پا به آن گذاشته‌اند، استفاده کنند و از باغ و استخر و خانه مجللی که می‌بینند، لذت ببرند.
نوع دوم مهمانی‌ها مختص افراد میان‌سالی است که به تناسب سنشان دیگر مانند جوانان، طالب آن همه هیجان و سروصدا نیستند. ترجیح می‌دهند در سالن‌ها و خانه‌هایی آرام‌تر با موزیک لایت و پذیرایی درخور سنشان دور هم جمع شوند و بحث‌هایی مناسب سنشان را مطرح کنند.

خوش‌گذرانی با شاخ‌های اینستاگرام
یکی از جالب‌ترین نوع مهمانی‌ها، مهمانی‌های سلبریتی‌های اینستاگرامی است. سلبریتی‌های اینستا به معنی عمومی سلبریتی نیستند. منظور افرادی نیست که مدال ورزشی آورده‌اند، یا به جایگاه و درجه هنری، علمی و… رسیده باشند، یا به واسطه شغل خود معروف شوند. این افراد تنها با اشتراک‌گذاری چند عکس شخصی «با ظاهر و رفتاری خاص» به معروفیت رسیده‌اند. مهمانی‌هایی که این افراد در آن شرکت می‌کنند، بلیت‌هایی به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دارند و تنها یک‌سری افراد خاصی که شناخته‌شده و تایید‌شده و متناسب با فضا هستند، دعوت می‌شوند.
مکان مهمانی‌ها تا آخرین دقایق نامشخص است.

ما خاص هستیم
تمام شرکت‌کنندگان با وجود تمام تفاوت‌هایی که دارند، در یک امر مشترک‌اند؛ میل به تخلیه انرژی، آن هم نه به هر طریقی که خیلی از اعضای جامعه در پیش گرفته‌اند. شاید بتوان گفت عموم آن‌ها علاقه عجیبی به خودنمایی دارند. این علاقه طبعا به طرق مختلفی بروز و ظهور پیدا می‌کند. شاید خیلی از افراد دوست داشته باشند خود را خاص نشان دهند، بنابراین روشی متفاوت با سایر اعضای جامعه برای شادی در پیش می‌گیرند تا ضمن شادی و تفریح، بتوانند تصویری شادتر، موفق‌تر و پرمشغله‌تر نزد سایرین داشته باشند.
از بحث‌های امنیتی این‌گونه مهمانی و عدم کنترل فضا و امکان بروز هر اتفاقی که بگذریم، کم‌رنگ شدن تمایل جامعه به معاشرت واقعی و حضور در مهمانی‌هایی که افراد آشنا در آن حضور داشته باشند، یک زنگ خطر بزرگ است. حالا همه فقط می‌خواهند شاد باشند؛ به چه قیمتی؟ زیاد مهم نیست.

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟