تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۶:۰۰ | کد خبر : 3246

قتل در کمیته مرکزی

نوشته مانوئل باثکث مونتابلان ترجمه کاوه میرعباسی نشر نیلوفر قادر پگاهی احتمالا خوانندگان رمان کارآگاهی حالا دیگر اسم سری کتاب‌های دایره هفتم را شنیده‌اند. سری کتاب‌های کارآگاهی نشر نیلوفر که از ابتدا با استراتژی انتخاب نمونه‌های متفاوتی از رمان کارآگاهی آغاز به کار کرد و این سیاست را تا کنون نیز ادامه داده است. دبیر […]

نوشته مانوئل باثکث مونتابلان
ترجمه کاوه میرعباسی
نشر نیلوفر
قادر پگاهی
احتمالا خوانندگان رمان کارآگاهی حالا دیگر اسم سری کتاب‌های دایره هفتم را شنیده‌اند. سری کتاب‌های کارآگاهی نشر نیلوفر که از ابتدا با استراتژی انتخاب نمونه‌های متفاوتی از رمان کارآگاهی آغاز به کار کرد و این سیاست را تا کنون نیز ادامه داده است. دبیر این سری تلاش کرده است بدون توجه به نام‌های مطرح رمان پلیسی آثاری را انتخاب کند که نه‌تنها تاکنون خوانده نشده‌اند، بلکه حتی نمونه‌ای مشابه آن نیز ترجمه نشده باشد. این سیاست البته گاه به قیمت کم‌وبیش قربانی شدن جذابیت داستانی است و طبعا از دست دادن مخاطب انبوه.
یکی از این نمونه‌ها «قتل در کمیته مرکزی» است. داستانی در تلاقی رمان کارآگاهی و رمان سیاسی. در دوران پس از سقوط دیکتاتوری فرانکو یکی از احزاب چپ‌گرا جمع شده‌اند تا میتینگی برگزار کنند، اما در میانه مراسم برق سالن قطع می‌شود و پس از وصل شدن برق مشاهده می‌کنند که رئیس حزب به قتل رسیده است. سازمان رسمی پلیس کارآگاهی را برای بررسی پرونده انتخاب می‌کند که پیش‌تر کارگزار دولت فرانکو بوده است و اعضای حزب نمی‌توانند به او اعتماد کنند و به این خاطر کارآگاهی خصوصی استخدام می‌کنند که پیش از این کمونیست بوده است.
شخصیت کارآگاه که نسبت به آرمان‌هایشان به‌شدت بی‌اعتنا و ناباور شده است، بار اصلی داستان را به دوش می‌کشد و علاوه بر حل معما، محتوای سیاسی متفاوت آن را هم تامین می‌کند.
تعیین این‌که مخاطبان رمان پلیسی قرار است بیشتر از کتاب لذت ببرند یا علاقه‌مندان به تاریخ سیاسی اسپانیا، چندان ساده نیست. بااین‌حال تجربه‌ای متفاوت در ژانری است که برای مدت‌ها به انعطاف‌ناپذیری متهم بوده است.

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟