تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۸/۲۶ - ۰۸:۱۴ | کد خبر : 1386

محصول مشترک قم و ازمیر

سعید نجاتی و تحصین ایسبلین از تولید مشترک فیلم کوتاه «باران آهسته می‌بارد» می‌گویند کامبیز حضرتی سینمای ایران در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از توافق هسته‌ای به دنبال ساخت و تولید مشترک با کشورهای مختلف بود تا بتواند در زمینه دیپلماسی فرهنگی اقدامات موثری انجام دهد. در حال حاضر فیلم‌های سینمایی ما که با […]

سعید نجاتی و تحصین ایسبلین از تولید مشترک فیلم کوتاه «باران آهسته می‌بارد» می‌گویند

کامبیز حضرتی

سینمای ایران در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از توافق هسته‌ای به دنبال ساخت و تولید مشترک با کشورهای مختلف بود تا بتواند در زمینه دیپلماسی فرهنگی اقدامات موثری انجام دهد. در حال حاضر فیلم‌های سینمایی ما که با همکاری سایر کشورها ساخته شده‌اند، از انگشتان یک دست هم فراتر نمی‌روند و هنوز که هنوز است، رنگ پرده نقره‌ای را به خود ندیده‌اند. در این شرایط به‌سادگی قابل تصور نیست که فیلم کوتاه بتواند در این عرصه پیش‌قدم شود و موفقیت‌هایی را کسب کند.
به‌تازگی فیلم کوتاه «باران آهسته می‌بارد» به کارگردانی سعید نجاتی، فیلمساز قمی با حمایت شهرداری ازمیر در ترکیه ساخته شد. این همکاری از آن‌جا شروع شد که شهرداری شهر ازمیر طی برنامه‌ای از پنج فیلم‌ساز از پنج کشور ایران، فلسطین، جمهوری چک، یونان و ترکیه با هدف ترسیم قیام مردم شهر ازمیر با فرماندهی مصطفی بورکلوجه دعوت به عمل آورد تا با دیدگاه خودشان فیلم‌های کوتاهی از ابعاد مختلف این قیام تولید کنند. فیلم «باران آهسته می‌بارد» به‌عنوان بهترین فیلم در ورک‌شاپ بورکلوجه انتخاب شد و پس از آن در دیگر نقاط کشور ترکیه به نمایش درآمد. فیلمی که قرار است در سی‌وسومین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآید و تحصین ایسبلین مجری طرح فیلم در نمایش آن در تهران حاضر شود.
«باران آهسته می‌بارد» داستان ساده‌ای دارد. داستان فیلم درباره یک مدیر بدسرشت و یک معلم خوب است. در این داستان معلمی وجود دارد که می‌خواهد بچه‌ها را با تفکرات مدرن آشنا کند و در ضمن تدریس به دانش‌آموزان روستایی نکات مختلفی از تاریخ ترکیه و قیام مصطفی بورکلوجه می‌گوید. مدیر مدرسه که از این اتفاق ناراضی است، مدام با مرکز در ارتباط است تا معلم را از مدرسه اخراج کنند. بچه‎ها نیز مخالف مدیرشان هستند و تلاش می‌کنند معلمشان را نگه دارند.
کارکردن با بچه‌ها، روایت‌پردازی ساده در یک لوکیشن غریبه و تجربه فیلم‌سازی با زبان بیگانه از این فیلم تجربه متفاوتی می‌سازد. فیلمی که باید بتواند توجه مخاطب داخلی و خارجی را به خود جلب کند. هرچند که تولید مشترک قم و ازمیر پدیده‌ای قابل توجه در نوع خود است و بیش از هر چیز توانایی فیلم کوتاه را در یافتن سوژه‌های جهانی و تولیدات مشترک نشان می‌دهد.

img_8751

پرده اول: نوشتن فیلمنامه بین هوا و زمین
سعید نجاتی تولید فیلم کوتاه «باران آهسته می‌بارد» را تجربه‌ای سخت اما ارزشمند می‌داند و در این رابطه می‌گوید: قرار بود شهرداری ازمیر فیلم‌هایی را به مناسبت قیام تاریخی شیخ بدرالدین و همین‌طور شاگردش مصطفی بورکلوجه بسازد. آن‌ها دوماه پیش از اجرای مراسم به سفارت‌های ایران، فلسطین، یونان و کوزوو ای‌میل زده و از فیلم‌سازان برای تولید فیلم دعوت کرده بودند. متاسفانه خیلی دیر این خبر توسط رایزن فرهنگی به ما اطلاع داده شد. در این ورک‌شاپ از فیلم‌سازان دعوت شده بود که به ازمیر بیایند و فیلم تولید کنند. تاکید آن‌ها در این ورک‌شاپ به موضوع قیام علیه ظلم و ستم و آزادی‌خواهی بود. هزینه ساخت آثار را آن‌ها برعهده داشتند، اما قرار این بود که فیلم‌سازها با نگاه خودشان در این موضوع فیلم بسازند. من رزومه خودم را فرستادم و تایید شد. با فرید فرخنده‌کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز درباره این همکاری مشترک مشورت کردم و او نیز از این همکاری استقبال کرد.
من به همراه علیرضا رواده به‌عنوان نویسنده و دستیار و مجید نجاتی صدابردار فیلم به ازمیر رفتیم. توی هواپیما طرح فیلمنامه را نوشتیم. به‌ناچار و برای این‌که وقت کافی در اختیار نداشتیم، باید فیلمنامه‌ای آشنا می‌نوشتیم. برای همین تلاش کردیم بیشتر روی کارگردانی تمرکز کنیم تا این‌که بخواهیم ایده بکری ارائه بدهیم. به‌هرحال لوکیشن ما یک کشور غریب بود و اصلا نمی‌دانستیم با چه شرایطی مواجه می‌شویم.
ما از ازمیر به بخش کارابورون و روستای بزکوی رفتیم و آن‌جا را به‌عنوان لوکیشن انتخاب کردیم. روز اولی که رسیدیم، ۱۵ بازیگر انتخاب کردیم. معلم ما امره ‌آی یک بازیگر تئاتر بود. عایشه آیگن بازیگردان ما خیلی زحمت کشید و به کیفیت کار کمک کرد، چون من زبان ترکی نمی‌دانستم و بچه‌ها هم طبعا زبان انگلیسی نمی‌دانستند. هرچه می‌خواستم به او می‌گفتم و او آن را به‌خوبی انجام می‌داد. البته معاون شهردار ازمیر نیز همراه پروژه بود و عین صندلی‌هایی را که در دهه۸۰ در مدارس ترکیه رایج بود، پیدا کردند و سر فیلم‌برداری آوردند.
داستان فیلم مربوط به سال ۱۹۸۰ است. شانس من این بود که نویسنده فیلمنامه تاریخ ترکیه را خوب می‌دانست. بنا داشتیم به‌خاطر مناسبات سیاسی‌مان روایت امروزی نداشته باشیم. به‌طور معمول هر ۲۰ سال یک کودتا در ترکیه شکل گرفته است. من پیش از فیلم‌برداری فیلم‌های نوری بیگله‌جیلان را دیده بودم و متوجه شدم شرایط تاریخی ترکیه به‌شدت عوض شده است و نسبت به ۱۹۶۰ این قابلیت را نداریم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم ۲۰ سال جلوتر بیاییم و ۱۹۸۰ را انتخاب کنیم. مجری طرح تمام این پروژه تحصین ایسبلین است و تهیه‌کننده ما شهرداری ازمیر است. عوامل فیلم ما هم از شاگردان ایسبلین بودند. «باران آهسته می‌بارد» به‌عنوان بهترین فیلم ورک‌شاپ مصطفی بورکلوجه انتخاب شد و ظاهرا قرار است پک فیلم‌های این ورک‌شاپ در نقاط مختلف ترکیه به نمایش درآید.

میان‌پرده: تجربه‌ای شیرین با فیلمی به‌شدت ترکی
نجاتی ادامه می‌دهد: من فکر می‌کنم تولید مشترک یک تجربه عالی است و امیدوارم انجمن سینمای جوانان ایران به این کار بپردازد. چراکه فیلم کوتاه خیلی هزینه‌بر نیست و به‌راحتی می‌تواند این همکاری‌ها ادامه پیدا کند. حتی فیلم‌سازان می‌توانند بخشی از هزینه را به‌شخصه به‌عهده بگیرند.
من نمی‌‎خواهم به شیوه رایج اغراق کنم و بگویم چه مدت در اختتامیه فیلم در ترکیه برای فیلم من دست زدند و تشویق کردند، اما در زمان دریافت جایزه بدون اغراق از ابتدا تا انتها به من تبریک می‌گفتند و از این‌که یک فیلم ترکی ساخته بودم، تشکر می‌کردند. این فیلم به‌شدت یک فیلم ترکی است. فیلم ترکی مثل فیلمفارسی می‌تواند نوعی سبک باشد که ارزش هنری خیلی والایی ندارد، اما برای من ساخت فیلم ترکی نقطه قوت است، چون مردم یک کشور داشتند کار من را به شیوه فیلم‌سازی خودشان تایید می‌کردند و این نشان می‌دهد که فیلم برای مردم آن‌جا ملموس بود.»

پرده دوم: افزایش ارتباطات بیشتر، افزایش تولیدات سینمایی بیشتر
تحصین ایسبلین تهیه کننده و مدیر کمپانی پارادکس است و بیش از ۲۰ سال است که در زمینه فیلم‌سازی و مستند فعالیت می‌کند. «فهم بورکلوجه» آخرین ساخته اوست. با او قبل از ورود به ایران درباره ورک‌شاپ مصطفی بورکلوجه، فرهنگ ازمیر و همکاری مشترک از طریق تلگرام گفت‌وگو کردیم. او درباره ورک‌شاپ بورکلوجه به ما توضیح داد: ازمیر سومین شهر پرتردد ترکیه است و اجتماعات مختلف با ادیان مختلف در آن‌جا در کنار هم زندگی کرده‌اند. در سال‌های گذشته سینما در آن‌جا رشد زیادی داشته است. البته استانبول مهم‌ترین شهر سینمایی ترکیه است، اما اخیرا تیم‌های استانبولی شروع به ساخت فیلم در ازمیر کرده‌اند. از طرف دیگر پنج دانشگاه در ازمیر وجود دارد که سینما تدریس می‌شود. ما در ازمیر به جای برگزاری جشنواره ورک‌شاپ برگزار کرده‌ایم، چون این شهر زادگاه مصطفی بورکلوجه است. هدف ما این است که توجه کشورهای مختلف را به بورکلوجه جلب کنیم.
در ابتدا فکر می‌کردیم همکاری با ایرانی‌ها آسان است، چون ایرانیان زیادی در ترکیه وجود دارند. ما از این طریق به نتیجه نرسیدیم. بعد از آن از طریق رایزن فرهنگی ایران در آنکارا توانستیم به سعید نجاتی دست پیدا کنیم. به اعتقاد من او کارگردان خوبی است و تیم ایرانی هم از تیم‌های فیلم‌سازی دیگر بهتر بود. «باران آهسته می‌بارد» فیلمی بود که به طریق مناسبی تضادهای بورکلوجه را به شیوه‌ای عملی نشان می‌داد.
برای تولید سینمایی مشترک ما باید انجمن‌ها و مراکز فیلم‌سازی ایران را بشناسیم. بعد از آن است که باید جلساتی را برگزار کرده و کارهایی را در دستور کار قرار دهیم تا بدانیم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. به نظر من تنها راه تولید مشترک افزایش ارتباط مشترک است.
سینمای ایران در دنیا شناخته‌شده است، اما بیش از آن نیاز است که تجهیزات و ارتباطات بین‌المللی این سینما با دنیا به‌روز شود. ما در کشورمان نیاز داریم با مشارکت اروپایی‌ها دفاتری در ترکیه داشته باشیم تا ما فیلم‌سازان به آن‌جا بپیوندیم.

%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%aa%db%8c2

پرده آخر
سال گذشته و در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بود که پیت رایو، تهیه‌کننده نیوزلندی، در کارگاه تولید مشترک خواستار همکاری مشترک با ایرانیان شد و اعتقاد داشت توان همکاری مشترک در سینمای ایران وجود دارد. او در آن کارگاه، تولید مشترک را راه سینمای ایران برای جهانی شدن دانست و در همین رابطه اعلام کرد: منظور از تولید مشترک، تولیدی است که بیش از یک گروه در مسائل تولید و مالی آن درگیر باشند. با این‌که نیوزلند کشور کوچکی است و در آن سمت دنیا واقع شده، اما تجربیاتی در این زمینه دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد. تولید مشترک می‌تواند راهی برای ساخت فیلم‌هایی باشد که نیاز به بودجه‌های بیشتری دارند. برای مثال کشوری مانند ایران تولیدات داخلی خودش را دارد، اما با تولید مشترک برای مخاطب جهانی فیلم می‌سازد.
در جشنواره جهانی امسال نیز حجت‌اله ایوبی، رئیس سازمان، اعلام کرد که تولید مشترک اولویت سینمای ایران در سال ۹۵ است و در فیلم مشترک نیز اولویت ما کشورهای همسایه و هم‌فرهنگ ما هستند. اما متاسفانه باوجود این اولویت هنوز اتفاقات چندانی در این حوزه نیفتاده است. شاید در این میان فیلم کوتاه بتواند راهی را باز کند که هم اولویت سینمایی امسال مورد توجه بیشتری قرار گیرد و هم همکاری مشترک با کشورهای همسایه شیوه درست و نظام‌مندی به خود بگیرد.

شماره ۶۸۵

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظرات شما

  1. 13, فروردین, 1396 23:38

    The detrimental impact sleep apnea has on the lives of countless sufferers is a very serious matter. Fortunately, with a bit of knowledge and research, it is possible for just about anyone to learn effective techniques for managing the condition. Review the ideas below for some useful information about battling sleep apnea successfully.

    You really need to do your best to lose weight if you have sleep apnea. Those who have sleep apnea typically have a neck circumference of 17 inches or more. This excess weight around the throat causes the airway to collapse more easily during sleep. Reducing your weight by even ten pounds can have a beneficial impact on your sleep apnea.

    If you have sleep apnea, try sleeping on your side. If you are a back or stomach sleeper, gravity is working against you all night. Your airway is much more likely to collapse if you are facing straight up or down. Sleeping on your side instead makes it much easier for your body to maintain your airway as you sleep.

    Do not take sleeping pills if you suffer from sleep apnea. These pills are not recommended if you suffer from this condition because they relax the muscles of your throat. Skipping them can actually help you get a better night of sleep because your apnea symptoms are not aggravated.

    Sleep apnea can benefit from a good diet that results in your losing weight. Normally people are quite surprised to learn that unhealthy eating is a major source of their sleep apnea. It’s been proven that poor diets can contribute to the severity of sleep apnea.

    To help diagnose your sleep apnea, your doctor may ask you to keep a sleep log. This log is where you’ll keep track of how much you sleep during the night, and other symptoms you may experience. Your partner can let you know if you snore too loudly, jerk your limbs, or stop breathing. Your doctor will then be able to tell if you suffer from sleep apnea.

    The first thing to do when you think you are dealing with sleep apnea is to discover if it is really apnea or just advanced snoring. If you have a loved one sleeping with you, this can be done alone at home, but if not you may need to visit a sleep clinic.

    Avoid any type of drugs or alcohol if you are experiencing any type of sleep apnea. Drugs and alcohol will slow down your respiratory system, and that is known to be one of the causes of sleep apnea. If you are struggling with this issue, try to get some professional help to overcome these addictions.

    If you are a trucker who has sleep apnea, take precautions to stay safe on the road. First of all, get yourself properly diagnosed and treated. If your doctor prescribes a CPAP, use it. They are small and easily portable and can run on battery power if necessary. Try to stay fit and get regular sleep to keep your condition under control.

    Throughout history, sleep apnea has been one of the most frustrating, often dangerous conditions from which a person can suffer. Anyone wishing to alleviate their sleep apnea symptoms must first acquire complete comprehension of the condition’s causes and possible treatments. Keep the material from this article nearby, and you will have a useful reference to help you navigate the sea of potential solutions.

    viagrasansordonnancefr.com

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟