تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۹/۲۰ - ۰۷:۵۲ | کد خبر : 1564

من خوبم، تو بیشعوری!

مسعود رئیسی او نویسنده‌ای است که ۲۰ سال آزگار با بی‌شعوری خود، خانواده و اطرافیانش را آزار داد. از دید او تقریبا همه افراد بی‌شعورند. اگر معتقدید که بهتر است خاویر کرمنت درمورد زندگی خودش نظر بدهد، باید بگویم بی‌شعوری یک بیماری است که اغلب افراد مبتلا، از آن بی‌اطلاع هستند و معمولا در قبال […]

مسعود رئیسی
او نویسنده‌ای است که ۲۰ سال آزگار با بی‌شعوری خود، خانواده و اطرافیانش را آزار داد. از دید او تقریبا همه افراد بی‌شعورند. اگر معتقدید که بهتر است خاویر کرمنت درمورد زندگی خودش نظر بدهد، باید بگویم بی‌شعوری یک بیماری است که اغلب افراد مبتلا، از آن بی‌اطلاع هستند و معمولا در قبال این اتهام می‌گویند: «من بی‌شعور نیستم، تو بی‌شعوری!»
کرمنت معتقد است بعضی خصوصیات مشترک بی‌شعورها از این قرار است: خودپسندی فجیع، نفرت‌انگیزی بی‌حد، خیرخواهی متکبرانه، ضمیرناخودآگاه غیرقابل نفوذ، کسب قدرت با خوار و ضعیف کردن دیگران، امتنان از صفات اصلی انسانی و سوءاستفاده بی‌رحمانه از آدم‌های ساده. اگر هنوز هم فکر می‌کنید تنها همسایه بی‌ملاحظه یا مدیر بی‌احساستان گرفتار بی‌شعوری هستند، پیشنهاد می‌کنم این کتاب را گوش کنید تا با مثال‌های ملموس خاویر کرمنت مصداق‌های بارز بی‌شعوری را در خود و اطرافتان ببینید.
این کتاب در سال ۱۹۹۰ در آمریکا منتشر شد و محمود فرجامی آن را اولین بار در سال ۱۳۹۰ به زبان فارسی ترجمه کرد. هرچند به دلیل نگرفتن مجوز چاپ آن را به‌صورت اینترنتی منتشر کرد تا بالاخره در سال ۱۳۹۴ به‌صورت چاپی در ویترین کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت. این کتاب در ایران از همان ابتدا با استقبال فراوانی مواجه شد که البته نثر روان و طنزآلود فرجامی در این محبوبیت بی‌تاثیر نبوده است.
کمترین بهره‌ای که پس از شنیدن کتاب می‌برید، این است که می‌توانید بی‌شعورها را بشناسید و از آن‌ها دوری کنید، اما شاید آن‌چه در این کتاب صوتی شنونده را بیش از یک کتاب طنز یا بیان‌گر واقعیت‌های تلخ اجتماعی با خود همراه می‌کند، نشان دادن روش برخورد با بی‌شعورها و چگونگی درمان بی‌شعوری است. خاویر کرمنت انواع و اقسام مثال‌ها از انسان‌های بی‌شعور را با ذکر جزئی‌ترین رفتارها بیان می‌کند و چون این فضا قصه‌های واقعی از زندگی خود و نزدیکانش را به همراه دارد، شیرینی دوچندانی به کتاب می‌بخشد.
نکته آخر این‌که بسیاری معتقدند این کتاب جنبه علمی ندارد و بیشتر به تخیلات خاویر کرمنت در مورد اجتماع اطرافش شباهت دارد. درهرحال اگر مایلید بدانید چرا بسیاری از کسانی که علیه این کتاب موضع گرفته‌اند، نمی‌توانند از وسوسه گوش دادن به آن رها شوند، می‌توانید این کتاب صوتی را (چه در قالب سی‌دی و چه به‌صورت آن‌لاین) از طریق وب‌سایت نوار دریافت کنید.
«هرکسی گفته هیچ بی‌شعوری در دنیا وجود ندارد، خودش هم بی‌شعور است. من سه تا بچه بی‌شعور دارم و هر روز دارم هر چهارتاشان را تحمل می‌کنم. آخر شوهرم هم بی‌شعور است.»
بخشی از کتاب صوتی «بیشعوری» نوشته خاویر کرمنت.

شماره ۶۸۸

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟