تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۰۷:۴۶ | کد خبر : 8839

پرش به‌سوی سکو

در این صفحه قرار است از فعالیت‌های رفقای چلچراغ بنویسیم؛ آن‌هایی که روزی روزگاری در چلچراغ حضور داشتند؛ نویسنده‌ها، مترجم‌ها و هنرمندهایی که همراه ما بودند و هستند و دوستانی که این روزها عضوی از چلچراغ حساب می‌شوند. فرید دانش‌فر فاضل ترکمن به‌تازگی کتاب، یا بهتر است بگویم نمایشنامه‌ای از فاضل ترکمن به نام «زندگی […]

در این صفحه قرار است از فعالیت‌های رفقای چلچراغ بنویسیم؛ آن‌هایی که روزی روزگاری در چلچراغ حضور داشتند؛ نویسنده‌ها، مترجم‌ها و هنرمندهایی که همراه ما بودند و هستند و دوستانی که این روزها عضوی از چلچراغ حساب می‌شوند.

فرید دانش‌فر

فاضل ترکمن


به‌تازگی کتاب، یا بهتر است بگویم نمایشنامه‌ای از فاضل ترکمن به نام «زندگی یک نهنگ قبل از خودکشی» منتشر شده. اگر اشتباه نکنم، این باید اولین نمایشنامه‌ای باشد که از او چاپ می‌شود. احتمالا خودتان می‌دانید که پیش‌تر مجموعه شعر و مجموعه داستان نوشته و بابتش جایزه هم برده. می‌خواستم چند کلمه‌ای درباره اثر تازه‌اش بنویسم و تعریف کنم که چه است و چه نیست، که دیدم خودش توضیح کاملی داده. فاضل می‌گوید: «این کتاب بعد از دو سال مجوز انتشار گرفت. داستان کتاب درباره‌ نویسنده‌ای به‌نام رضا کیاست است که بحران‌ها و شکست‌های مختلفی را در زندگی تجربه کرده و دچار اضمحلال روحی و روانی شده است. کتاب در ۱۴ فصل و با زبانی تلخ و گزنده و البته طنزی سیاه به گوشه‌هایی از وضعیت خاص ادبیات و هنر در ایران می‌پردازد. آگاهانه برای راوی کتاب زبان محاوره را انتخاب کردم. روایتی بی‌پرده و بدون غل‌وغش که به روحیه‌ راوی نزدیک است. چیزی شبیه به زبان هولدن کالفید در «ناتور دشت» که عصیان‌گری‌های خاص خودش را دارد و همین در لحن روایت نیز تاثیر می‌گذارد.» فکر کنم دیگر نکته خاصی باقی نماند، جز این‌که ما بیشتر خوشحال می‌شدیم اگر این کتاب جدید فاضل با امضای خودش به دستمان می‌رسید. (البته اگر این چند خط را خود فاضل بخواند، قریب به یقین جواب می‌دهد که برو کتابم را بخر که حمایت هم کرده باشی. و بعد هم اضافه می‌کند رفیق‌های نویسنده باید ازش حمایت کنند. خلاصه این‌که ما حرفمان را پس می‌‌گیریم!) راستی، فاضل این خبر را هم داده که اگر اوضاع کرونایی خوب شود، قرار است این نمایشنامه را با کارگردانی خودش روی صحنه ببرد. من از همین حالا اعلام می‌کنم که برای حمایت از رفیقمان خودمان می‌رویم بلیت را می‌خریم و پای نمایشش می‌نشینیم و آخر هم برایش کف مرتب می‌زنیم. کتاب «زندگی یک نهنگ قبل از خودکشی» نوشته فاضل ترکمن با نقاشی علی خالق و گرافیک مرتضی آذرخیل را نشر ثالث راهی بازار کتاب کرده است.

پوریا عالمی


حالا دیگر در شناسه صفحه اینستاگرامش نوشته است: «خوشحالم که دیگر طنز سیاسی نمی‌نویسم و قصه کودک می‌نویسم.» و اگر کارهایش را دنبال کرده باشید، می‌دانید که هم‌بنیان‌گذار «آی قصه» است و مشغول نوشتن و تولید محتوا برای بچه‌ها. البته ما دلمان برای آن پوریا عالمی طنزنویس تنگ شده و می‌شود، اما از این کارهای جدیدش هم لذت می‌بریم، با این‌که مخاطبش ما نیستیم، چون آدمیزاد معمولا از هر کاری که باکیفیت و درست باشد، لذت می‌برد. پوریا در یکی از پست‌های اینستاگرامش نوشته بود: «منِ امروز که برای بچه‌ها می‌نویسد و کار می‌کند، از منِ دیروزم که برای بزرگ‌سالان می‌نوشت، به خودم نزدیک‌تر است.»

پریسا شمس


طبیعتا وقتی قرار است خبری از انتشار یک اثر هنری را بدهیم، باید در نزدیکی آن اتفاق باشیم نه انتهایش، اما چون این صفحه جدیدا به چلچراغ اضافه شده، گفتیم درست است که کمی دیر رسیدیم (که ما تمام عمر دیر رسیدیم)، اما دست‌کم پُزش را که می‌توانیم بدهیم که مجموعه «زندگی زیباست» با نویسندگی یک چلچراغی در حال پخش است. این سریال که نویسندگی‌اش با پری‌سا شمس و حامد افضلی است، تقریبا از نیمه تیرماه از شبکه دو پخش شد و حالا که شما مشغول خواندن این خط‌ها هستید، قسمت‌های پایانی‌اش روی آنتن می‌رود. البته این مجموعه دو، سه سال پیش تولید شده بود و ما هم مثل شما درست و حسابی نمی‌دانیم چرا دو سال روی هوا و توی صف پخش مانده بود. کلی بازیگر جوان هم توی این مجموعه بودند که طبیعتا دلشان می‌خواست سر موقع و در همان سال این مجموعه منتشر شود. ولی وقتی یک سال از اتمام کارشان گذشت و دیدند هنوز خبری از کارشان نیست که نیست، نامه‌ای به رئیس صداوسیما نوشتند و گفتند که آقا، بیایید تکلیف این کار ما را روشن کنید. این عزیزان در بخشی از این نامه نوشته بودند: «فیلمنامه‌ای که توسط سازمان صداوسیما تصویب می‌شود، ساخته می‌شود، اما حاصلش توسط همان سازمان بلاتکلیف می‌ماند…» ماجراهای عجیب این مجموعه به همین‌جا ختم نشد البته. قسمت اول این مجموعه در حالی روی آنتن رفت که پیش از آن هیچ خبری درباره‌اش داده نشده بود و اصلا این مجموعه در برنامه‌های اعلامی سیما در تابستان ۱۴۰۰ از سوی معاونت سیما جایی نداشت! این را هم بگویم که بعد از پخش این سریال، شهرزاد جعفری (یکی از بازیگران و هم‌چنین دختر کارگردان این مجموعه) حرف از ممیزی‌های صداوسیما زد، و حدس می‌زنید بعد چه شد؟! بله، بعد تهیه‌کننده آمد و سانسور و ممیزی سریال را به‌شدت تکذیب کرد. خواستیم یک کلمه خبر از پخش این سریال بدهیم ببینید به کجا رسیدیم!

منصور ضابطیان


اسمش با خلاقیت گره خورده و این موضوع را در نوشته‌هایش و در برنامه‌هایی که ساخته و پرداخته، دیده‌ایم. منصور ضابطیان مدتی است مجری برنامه‌ای تلویزیونی به نام «محاکات» است؛ برنامه‌ای که در هر قسمت از آن یک نفر در دو بخش ۱۰ دقیقه‌ای قصه‌ای جذاب و شنیدنی از زندگی خودش را برای داوران برنامه تعریف می‌کند. کار داوران البته امتیاز دادن نیست؛ آن‌ها این قصه واقعی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا ببینند آیا این روایت می‌تواند دست‌مایه خلق یک اثر هنری مانند رمان، سریال، یا فیلم سینمایی باشد، یا خیر. تابه‌حال بیشتر از ۵۰ قسمت از این برنامه روی آنتن شبکه دو سیما رفته و مورد توجه هم قرار گرفته است. نکته مهم درباره روایت‌های واقعی از زندگی در این برنامه، تاکید بر قصه‌گویی است؛‌ چیزی که در برنامه‌های مشابه دیگر شاهدش نبودیم. «محاکات» روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بعد از خبر ۲۲:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

چلچراغ ۸۳۰

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: فرید دانشفر

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟