گزیدهای از پوسترهای روز جهانی کارگر
ناصر اردلان
شاید حرف گزافی نباشد اگر ادعا کنیم هنر پوسترسازی برای اول ماه مه، روز جهانی کارگر، هنوز هم با وجود تمام سالهایی که از آغاز برگزاری مراسم این روز گذشته است، هنری است متعلق به اقلیت. درحقیقت به جز پوسترهایی که در کشور شوروی طراحی شدهاند و در آنها میتوان نشانههایی از حمایت یا حتی پروپاگاندای دولتی دید، سایر پوسترهای این روز را عمدتا هنرمندانی طراحی کردهاند خارج از بدنه اصلی هنرمندان مقبول دولتی. به همین خاطر ساختار پوسترها عموما چندان فاخر و کارشده به چشم نمیآید. با توجه به هژمونی تفکر چپگرا در میان حامیان این روز طبیعی است که تنالیته حاکم بر بیشتر پوسترها رنگ قرمز باشد تا هم پرچم سرخ سوسیالیسم را به خاطر بیاورد و هم تجسمی از برانگیختگی و شور حاکم بر این روز باشد. بخش عمدهای از پوسترهای روز جهانی کارگر متاثر از دو مکتب مقبول در دو قطب سوسیالیستی جهان یعنی شوروی و آمریکای جنوبی است؛ کنستراکتیویسم روسی و نقاشی دیواری آمریکای لاتین.
مجموعه زیر تلاش کرده است تا علاوه بر تنوع جغرافیایی انتخاب پوسترها، تنوع سبکی پوسترهای روز جهانی کارگر را هم نمایش دهد.