تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۷:۴۴ | کد خبر : 1073

اتفاقات خوبی در راه است

تجربه‌ای از برگزاری باشگاه‌های کتابخوانی در شهرهای مختلف کشور مینا حدادیان یافته ها نشان می دهد که کتابخانه ها باعث رشد کتابخوانی در کشور نشده اند. آمار سرانه مطالعه ، تیراژ کتابها، میزان خرید کتاب و… هر سال مسیولین و متولیان حوزه کتاب صدای ناله خود را در این باره به گوش مردم می رسانند. […]

تجربه‌ای از برگزاری باشگاه‌های کتابخوانی در شهرهای مختلف کشور

مینا حدادیان

یافته ها نشان می دهد که کتابخانه ها باعث رشد کتابخوانی در کشور نشده اند. آمار سرانه مطالعه ، تیراژ کتابها، میزان خرید کتاب و…
هر سال مسیولین و متولیان حوزه کتاب صدای ناله خود را در این باره به گوش مردم می رسانند. هر سال سیاست ها و برنامه های صدا و سیما در حوزه کتاب نقد می شود اما تغییری در این حوزه مشاهده نمی شود.
آیا ایجاد انگیزه برای مطالعه وظیفه دولت است؟
برنامه ریزان حوزه کتابخوانی در وزارت ارشاد امسال به این نتیجه رسیده اند که دولت باید به افراد و گروه هایی که انگیزه برای مطالعه دارند کمک کند اما تصدی گری نکند.
راه اندازی باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان ایده ای بود که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد در این راستا ارایه شد.
در این طرح پانزده شهر اعلام آمادگی کردند که باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان را در شهرهای خودشان راه اندازی کنند.
روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی رو به مردم اعلام کردند هرکسی که به دوازده کودک و نوجوان دسترسی دارد می تواند یک باشگاه کتابخوانی داشته باشد. باشگاه باید در سایتی ثبت نام شود و پس از ثبت نام به کودکان و نوجوانان عضو باشگاه تخفیف های پنجاه درصدی کتاب داده می شود.
اعضای باشگاه جلسات گفتگوی کتاب خواهند داشت و به کتاب مورد علاقه شان امتیاز می دهند. برای نویسنده نامه می نویسند و با موبایل هایشان در یک دقیقه کتاب را معرفی می کنند.
باشگاه در شهرستان ها با هم شبکه ای تشکیل خواهند داد.
بر اساس کیفیت و حجم فعالیت هر باشگاه، پایتخت کتاب ایران مشخص خواهد شد.
برای آشنایی مربیان سایر شهرها با ادبیات کودک و چگونگی راه اندازی باشگاه ها نویسندگان، پژوهشگران و مروجان کتاب به شهرها سفر کردند.
من( مینا حدادیان) به همراه دوستان دیگری به گنبد کاووس، شیراز و شهر کرد رفتم.
سفری به بهانه کتاب و پر از تجربه.
در سفرهای ما بده و بستان و تبادل تجربه وجود داشت. دستورالعمل باشگاه ها نوشته شده بود اما بوم و فرهنگ منطقه رنگ دیگری به آن می داد.
حالا همه متتطر تشکیل باشگاه ها هستیم.
در برخی شهرها باشگاه ها به سرعت جذب عضو داشته اند.
اتفاقات خوبی در راه است.

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟