تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۳:۵۸ | کد خبر : 4238

ازسازمان‌یافتگی جنایت تا سینما

پرونده‌ای به مناسبت سال‌روز تولد لاکی لوچیانو شکیب شیخی در یکی از روستاهای بسیار کوچک سیسیل، لاکی لوچیانو در همین روزها به دنیا آمد، البته ۱۲۰ سال پیش. پیش از آن‌که او را لاکی بنامند، خانواده‌اش «سالواتوره» صدایش می‌کردند. سالواتوره کوچک پس از مهاجرت به آمریکا و سفت‌تر شدن جای پایش یکی از مشهورترین سران […]

پرونده‌ای به مناسبت سال‌روز تولد لاکی لوچیانو

شکیب شیخی

در یکی از روستاهای بسیار کوچک سیسیل، لاکی لوچیانو در همین روزها به دنیا آمد، البته ۱۲۰ سال پیش. پیش از آن‌که او را لاکی بنامند، خانواده‌اش «سالواتوره» صدایش می‌کردند. سالواتوره کوچک پس از مهاجرت به آمریکا و سفت‌تر شدن جای پایش یکی از مشهورترین سران مافیای ایتالیایی در نیویورک شد. او را موسس خانواده‌های مافیایی در معنای امروزی آن در آمریکا می‌دانند. پیش از آن‌که در سال ۱۹۳۶ به ۳۰ سال زندان محکوم شود، «خانواده مافیایی جنوویز» را تحت ریاست خودش یکپارچه کرد و به رقابت، دشمنی و عمدتا همکاری با چهار خانواده مافیایی دیگر شهر نیویورک پرداخت. عملکرد و قدرت او طی سال‌های جنگ جهانی دوم باعث شد تا دولت آمریکا طی توافقی او را از زندان آزاد کند، اما به یک شرط؛ او باید آمریکا را ترک کند!
ادامه فعالیت‌ها و فراز و نشیب‌های دوران تبعید، سبب شد تا از ۱۹۵۰ و فیلم «دیپورت‌شده» اثر روبرت سیودماک گرفته تا سال ۲۰۱۰ و سریال «امپراتوری بُردواک» ساخته ترنس وینتر، لاکی لوچیانو دست‌مایه فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری چه در شکل داستانی و چه مستند شود. بنابراین به مناسبت سال‌روز تولد او شاید بد نباشد که مختصری از تاریخچه و زوایای سینمای گانگستری را مجددا مرور کنیم.

شماره ۷۲۲

 

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟