تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۰۷:۳۰ | کد خبر : 1837

بنزین سبز در باک استقلال

منصوریان به دنبال پاک‌سازی تیمش چیا فوادی دیر فهمید. می‌شد زودتر بفهمد، اما بالاخره فهمید. استقلال تهران، تیمی که مثلا اول فصل جوان شده بود، اما در طول ۱۴ هفته لیگ برتر با بازیکنان مسنش بازی می‌کرد. اما منصوریان ریسک کرد. ریسکی که با آن در استقلال ابقا شد. نام سیدحسین حسینی از همان لحظه‌ای […]

منصوریان به دنبال پاک‌سازی تیمش

چیا فوادی

دیر فهمید. می‌شد زودتر بفهمد، اما بالاخره فهمید. استقلال تهران، تیمی که مثلا اول فصل جوان شده بود، اما در طول ۱۴ هفته لیگ برتر با بازیکنان مسنش بازی می‌کرد. اما منصوریان ریسک کرد. ریسکی که با آن در استقلال ابقا شد. نام سیدحسین حسینی از همان لحظه‌ای که توپ اول را دربازی مقابل سپاهان مشت کرد و به کرنر فرستاد، بر سر زبان‌ها افتاد. او از همین بازی در دروازه استقلال، جا خوش کرده است و به نظر هم نمی‌رسد علیرضا منصوریان فعلا رحمتی را درون دروازه استقلال بگذارد و همین باعث شده دروازه‌بان شماره یک استقلال از نظر روحی و روانی به هم بریزد و حالا کسی نمی‌داند او در استقلال می‌ماند یا نه.

منصوریان این‌بار گوش کرد
روزها و شب‌های سختی بر علیرضا منصوریان گذشته بود. از همان سه‌شنبه شب که به همه گفته بود به‌خاطر حذف شدن از جام حذفی و بازی مقابل نفت تهران، شب یلدا زهرمارش شده، تا دقایق پایانی بازی سپاهان مقابل استقلال در ورزشگاه نقش جهان اصفهان، علی منصور خواب و خوراک نداشت! دیدار چند روز پیش از بازی سپاهان با امیر قلعه‌نویی هم نشان داد که سرمربی سابق چه توصیه‌هایی به سرمربی فعلی کرده است. امیر قلعه‌نویی کسی که هنوز هم برخی معتقدند ممکن است دوباره (فصل آینده یا فصل بعدش) سروکله‌اش در استقلال پیدا شود، هنوز سایه‌اش بر سر استقلال وجود دارد. هرچند با اتفاق‌هایی که در دو سال آخر حضورش در استقلال افتاد، به نظر نمی‌رسد امیر قلعه‌نویی را به این زودی‌ها در استقلال ببینیم. درهرحال محتوای حرف‌های قلعه‌نویی خطاب به منصوریان شاید همه آن چیزی نباشد که رسانه‌ای شد، اما مطمئنا خود منصوریان در یک نیم فصل، متوجه خیلی از اتفاق‌ها در استقلال شده باشد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که قلعه‌نویی به منصوریان گفته درباره حضور چند بازیکن پرسن‌وسال در استقلال تجدید نظر کند و شاید همین تجدید نظر کردن باعث شد تا پس از ۱۴ هفته لیگ برتر بالاخره منتقدان از علیرضا منصوریان تمجید کنند. این در حالی بود که او بازی مقابل سپاهان را هم نبرد، اما تیم جوان‌شده‌اش، استقلالی‌ها را خوشحال و امیدوار کرد. جوان کردن استقلال و پرسپولیس کار راحتی نیست. کاری که برانکو دو فصل پیش شروع کرد و درنهایت این تیم حالا مدعی اول قهرمانی است و نیم فصل با قهرمانی پرسپولیسی‌ها به پایان رسید.

چرا رحمتی نیمکت‌نشین شد؟
علیرضا منصوریان را همه یک مربی مرامی و معرفتی می‌شناسند. رفتاری که منتقدانش عقیده دارند به او ضربه زده است. او سعی می‌کند در ظاهر با همه سازش کند و به خیال خودش در حال سیاست‌ورزی است، اما درنهایت نمی‌تواند وضعیت را کنترل کند و حتی حسش را به طرف مقابل نشان ندهد. سیاست‌ورزی منصوریان در بازی مقابل سپاهان هم مشخص شده بود. صحنه‌های بازی با سپاهان را به یاد بیاورید؛ او ایستاده با سیدمهدی رحمتی صحبت می‌کرد و به نظر شاید داشت از او مشاوره می‌گرفت، اما چهره رحمتی هم نشان می‌داد که در درونش چه غوغایی برپاست و اصلا حواسش به منصوریان و حتی جریان بازی نیست. دوربین تلویزیونی خیلی خوب سیدمهدی رحمتی را در چند صحنه شکار کرد. همان‌هایی که اول فصل می‌گفتند منصوریان یا کلا حرف گوش نمی‌کند یا باید سرش به سنگ بخورد تا حساب کار دستش بیاید، در روز بازی با سپاهان حسابی از علیرضا منصوریان حمایت کردند. همان‌هایی که در طول نیم فصل اول بارها و بارها درباره عملکردش انتقاد کردند و پیش‌کسوتان استقلال بودند که علیرضا منصوریان هم به صورت جدی نخواست با آن‌ها وارد تقابل جدی شود، چراکه از بازتاب رسانه‌ای می‌ترسید. کسانی که به دستیارانش از محمد خرمگاه یا علی چینی انتقاد می‌کردند و سیستم بازی و مخصوصا سیستم دفاعی استقلال را پر از اشکال می‌دانستند. اما انگار در اصفهان سر منصوریان به سنگ خورده بود. او سیدمهدی رحمتی و خسرو حیدری را روی نیمکت نشاند و باک استقلال را با بنزین سبز پر کرد و پس از ۱۴ هفته به شعارش عمل کرد. جوان کردن استقلالی که داشت همه را ناامید می‌کرد، پس از بازی با سپاهان همه را امیدوار کرده بود. همین که فهرست استقلال اعلام شد، حتی بازیکنان استقلال هم شوکه شدند، اما منصوریان آمده بود تا با منصوریان ۱۴ هفته پیش فرق داشته باشد. وقتی به افتخاری گفته بود می‌خواهد تاوان خیلی اتفاق‌ها را بدهد. حتی او به‌شدت به قراردادهای وسط فصل گذشته اعتراض کرده بود و گفته بود چرا باید برخی بازیکنان زمانی که نه من بوده‌ام و نه شما، با تیم قرارداد ببندند؟ مضمون حرف‌های منصوریان این بود که این کار مثل بمب‌گذاری در تیم فصل بعدی یک مربی و حتی مدیر آن باشگاه است. سیدحسین حسینی، سیدمجید حسینی، میلاد زکی‌پور، مجتبی حقدوست و بهنام برزای که این آخری از بازی نکردن در استقلال داشت دق می‌کرد، کنار کاوه رضایی و جابر انصاری و فرشید اسماعیلی و البته دیگر بازیکنان باتجربه استقلال، آبی‌ها را چشم‌نواز کرده بود. حالا همه به استقلال امیدوارند و فکر می‌کنند که این تیم می‌تواند دوباره به کورس بالای جدول برگردد.

ریسک بزرگ منصوریان
منصوریان کلا ریسک کرد و البته ریسک او تصمیم‌های درستش بود. او ۱۴ هفته خلاف وعده‌هایش عمل کرده بود. او هم به دور تسلسل مربیان ایرانی دچار شده بود که باید بزرگ‌های تیم و ستاره‌های میلیاردی را نگه دارد و آن‌ها را با سیاست حفظ کند و به آن‌ها بازی بدهد، درحالی‌که ضعیف هستند. و البته در مصاحبه‌ها و کنفرانس‌ها از آن‌ها تعریف کند. ترسی که داشت منجر به مرگش در استقلال می‌شد و او را می‌سوزاند. کاری که منصوریان در ۱۴ هفته گذشته‌اش بارها و بارها آن را انجام داد، اما در اصفهان وضعیت فرق می‌کرد. منصوریان وسط یک بحران بزرگ بود و شاید شکست مقابل سپاهان کارش را تمام می‌کرد. ولی استقلال منصوریان با بنزین سبز آن‌قدر خوب بود که خودش هم باور نمی‌کرد و درنهایت فهمید که در ۱۴ هفته گذشته چقدر اشتباه می‌کرده و نیمکت‌نشینان تیمش چقدر بهتر از بازیکنان فیکس و سنگین داخل زمین بوده‌اند. میانگین سنی استقلال نسبت به دو بازی مقابل تراکتورسازی و نفت تهران نزدیک به سه سال جوان‌تر هم شده بود. البته یک سوال را هم باید از منصوریان پرسید که چرا حالا تن به تغییرات داد؟ منصوریان حالا خودش را سردمدار مربیان جوان می‌نامد و از جوان‌گرایی حرف می‌زند. باید دید او چقدر پای حرف‌هایش می‌ماند و به بازیکنان جوانش اعتماد می‌کند. بازیکنانی که انگیزه‌هایشان در زمین خود منصوریان را هم مات و مبهوت کرده بود. هواداران استقلال البته مثل منصوریان مات و مبهوت نبودند و به نظر می‌رسد از پر شدن باک استقلال با بنزین سبز خوشحال هستند و صبر می‌کنند تا سرمربی‌شان استقلالی بسازد که هر بازی، درست مثل بازی با سپاهان در اصفهان باشد.

منصوریان به دنبال پاک‌سازی
می‌ماند یک ماجرای مهم و آن دوئل علیرضا منصوریان و سیدمهدی رحمتی است. رحمتی هرگز باورش نمی‌شد که این‌طور نیمکت‌نشین شود. دیروز او روی نیمکت آرام و قرار نداشت و البته سعی می‌کرد زیاد روی نیمکت ننشیند و ایستاده بازی را پی‌گیری می‌کرد و شاید اگر کسی رحمتی را نمی‌شناخت، فکر می‌کرد که او دستیار اول علیرضا منصوریان است. سوال دیگر این است که او تا کی این وضعیت را تحمل می‌کند؟ آیا با سیدحسین حسینی رقابت می‌کند، یا این‌که آخر فصل قرارداد سه ساله‌اش (که یک سال از آن گذشته است) را فسخ می‌کند؟ یا این‌که روش دیگری را در پیش می‌گیرد؟ دوئل منصوریان و کاپیتان تازه نیمکت‌نشینش تازه آغاز شده و حتی مدیرعامل استقلال هم در گفت‌وگویی به وجود اختلاف بین منصوریان و کاپیتان استقلال اشاره کرده بود. حالا همه می‌دانند که منصوریان اهل ریسک کردن است و از ریسک کردن نمی‌ترسد. او منتظر بازگشت مصدومانش یعنی وریا غفوری و روزبه چشمی و محسن کریمی است و البته می‌خواهد چند بازیکن هم بگیرد. چشم او دنبال پژمان منتظری، سجاد شهباززاده، رحیم زهیوی، مجتبی جباری، ایمان مبعلی است و منتظر است تا بین این بازیکنان سه بازیکن بگیرد و به قول خودش استقلال را مهارناشدنی کند! او می‌خواهد پاک‌سازی کند و از هر کس که فکر می‌کند ممکن است وجودش در تیم اضافه باشد، ‌نمی‌گذرد. چه نامش سیدمهدی رحمتی باشد و چه خسرو حیدری و بختیار رحمانی!

شماره ۶۹۱

برچسب ها: ,
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟