تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۹/۰۱ - ۰۴:۴۰ | کد خبر : 1417

به این نوار گوش کنید

به این نوار گوش کنید مسعود رئیسی ۱- توی واگن مترو ایستاده‌ام و دست‌هام توی جیب‌ها، دارم به قیافه مسافران دقت می‌کنم. فکر می‌کنم به هر کس چه اسمی بیشتر می‌آید. پیرمرد بشاشی که دارد مدام حرف می‌زند و همسرش که انگار صدای او را نمی‌شنود دارد یک کانال تلگرام را توی گوشی‌اش بالا و […]

به این نوار گوش کنید

مسعود رئیسی

۱- توی واگن مترو ایستاده‌ام و دست‌هام توی جیب‌ها، دارم به قیافه مسافران دقت می‌کنم. فکر می‌کنم به هر کس چه اسمی بیشتر می‌آید. پیرمرد بشاشی که دارد مدام حرف می‌زند و همسرش که انگار صدای او را نمی‌شنود دارد یک کانال تلگرام را توی گوشی‌اش بالا و پایین می‌کند. زن جوانی روبرویم نشسته که از زمانی که او را دیده‌ام حتی یک بار هم پلک نزده… نمی‌دانم به چی فکر می‌کند. هر چه هست اسم این آدم‌ها برایم معماست. گاهی احساس می‌کنم مرز میان بیداری و رویا جلوی پایم جابجا می‌شود. نمی‌دانم این خانم جوان با چشمهای بازش واقعی تر است یا آن پیرمرد پرحرف و یا همسر نامرئی‌اش.

۲- هدفون را از گوش‌هایم در می‌آورم، فایل صوتی را قطع می‌کنم و باز به این آدم‌ها نگاه می‌کنم. همه چیز عادی است. پیرمرد، کم‌حرف‌تر به نظر می‌آید، همسرش هم دارد به کلمات او گوش می‌دهد. خانم جوان پلک می‌زند. انگار غبار از روی تصویر قبلی برداشته شده. حس می‌کنم این واقعیت را کمتر دوست دارم. هدفون را دوباره توی گوشم می‌گذارم و کتاب صوتی را ادامه می‌دهم.
۳- کتاب صوتی «استخوان خوک و دست‌های جذامی» نوشته مصطفی مستور، اجرا شده توسط مجموعه «نوار» و محصول مشترک نوار و نشر چشمه است. در خوانش این کتاب صوتی که توسط رضا عمرانی انجام شده، وفاداری راوی به لحن کاراکتر‌ها به خوبی احساس می‌شود. صداگذاری و فضاسازی قابل قبولی به گوش می‌خورد و درنهایت همه چیز از یک خوانش دوباره و این بار «شنیدنی» از رمانی حکایت دارد، که تا پیش از این فقط می‌شد روی کاغذ خواندش!
پدیده کتاب صوتی که خوشبختانه این روزها هم تولید و هم استفاده از آن رو به گسترش است، می‌تواند کشف تازه هر خوره کتابی محسوب شود! لذتی دوباره از جنس خواندن. تجربه‌ای از جنس مطالعه که حتی در حال دویدن هم از دستش نمی‌دهید.

شماره ۶۸۶

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟