تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۲۱ - ۱۲:۴۷ | کد خبر : 1899

خداحافظ قابلمه غذا!

«چلچراغ» پای صحبت خام گیاه‌خواران می‌نشیند گیاه‌خواری و خام گیاه‌خواری ماجرای تازه‌ای نیست. سال‌هاست عده‌ای طرفدار این رژیم غذایی خاص هستند و هر کدامشان هم فلسفه‌ای برای کارشان دارند. شاید در بین گیاه‌خواران حامیان حقوق حیوانات شناخته‌شده‌ترین گروه باشند. اما مدتی است از رژیم خام گیاه‌خواری به‌عنوان یک روش موثر برای لاغری تبلیغ می‌شود؛ روشی […]

«چلچراغ» پای صحبت خام گیاه‌خواران می‌نشیند

گیاه‌خواری و خام گیاه‌خواری ماجرای تازه‌ای نیست. سال‌هاست عده‌ای طرفدار این رژیم غذایی خاص هستند و هر کدامشان هم فلسفه‌ای برای کارشان دارند. شاید در بین گیاه‌خواران حامیان حقوق حیوانات شناخته‌شده‌ترین گروه باشند. اما مدتی است از رژیم خام گیاه‌خواری به‌عنوان یک روش موثر برای لاغری تبلیغ می‌شود؛ روشی که مورد استقبال جوانان هم قرار گرفته است. در این‌که این رژیم چقدر موثر است، پایه و اساس علمی دارد و آیا عارضه‌ای برای بدن دارد یا نه، هنوز جای بحث است. مدت‌هاست از خام گیاه‌خواری به‌طور موقت و به‌عنوان روشی درمانی در درمان بعضی بیماری‌ها استفاده می‌شود، ولی این‌که اخیرا و به‌خصوص در شبکه‌های مجازی به‌عنوان رژیمی مطمئن و موثر برای لاغری تبلیغ می‌شود، کمی تازه است. به‌خصوص که تاکید عده‌ای از درمان‌گران هم بر این است که برای موثر واقع شدن این روش باید از آن به‌عنوان روشی دائم استفاده کرد. خداحافظی با قابلمه شوید باقلا با گوشت و دیس چلوکباب کوبیده اگر برای عده‌ای غیرممکن نباشد، قطعا سخت است، اما خام گیاه‌خواران این‌طور فکر نمی‌کنند، به نظرشان از پیتزای خام – گیاهی هم می‌شود به اندازه یک پیتزا استیک مخصوص لذت برد.
شاید شما هم این روزها در صفحه اینستاگرامتان عکس یک میز پر از میوه‌های رنگی را که زیر آن نوشته شده اولین هفته خگخ، دیده باشید. بعضی از خام گیاه‌خوارانی که تازه رژیم غذایی خود را شروع کرده‌اند، مرتب از میز صبحانه و ناهار و شام خودشان که یک لیوان آب میوه و کلی میوه و سبزی رنگی است، عکس می‌گذارند و بقیه را هم در هیجان این تجربه تازه‌شان شریک می‌کنند. البته که ابتدای کار اراده قوی و محکمی می‌خواهد تا بشود بر وسوسه خوردن غذای پخته غلبه کرد و کسی که تازه رژیمش را شروع کرده، حق دارد از پیروزی خود هیجان‌زده باشد.

جذابیت به‌خاطر جدید بودن!
نیلوفر دانشجوی سال آخر معماری سه ماه است که این رژیم را شروع کرده و مصمم است که آن را به‌عنوان روشی دائمی ادامه بدهد. او می‌گوید: من از اواخر مهر امسال این رژیم رو شروع کردم و تقریبا ماهی سه کیلو هم وزن کم کردم. هفته اول و دوم واقعا هفته‌های سختی بود، مجبور بودم برای همسر و دختر یک ساله‌ام دو جور غذا درست کنم و خودم لب نزنم. خیلی مقاومت می‌کردم، چون واقعا دلم غذا می‌خواست، اما الان عادت کردم. هر چند که حالا باید سه جور غذا درست کنم؛ مثلا امروز ظهر پیتزا خوردم، جوانه گندم آسیاب‌شده رو خمیر کردم، روی اون هم کلی سبزیجات خوشگل و خوش‌رنگ چیدم و بعد هم خام خام خوردم، پیتزای خوش‌مزه‌ای بود! نیلوفر با دوستان خام گیاه‌خوارش یک گروه مجازی دارند و قبل از شروع این رژیم کلی مطالعه و تحقیق کرده است. در جواب من که می‌پرسم چطور می‌شود کسی اصلا لبنیات مصرف نکند و مشکل کمبود کلسیم و پوکی استخوان نداشته باشد، می‌گوید: معروف‌ترین منبع کلسیم لبنیاته، اما تنها منبع نیست، مثلا کنجد و بادام هم کلسیم دارند. من در وعده صبحانه شیر بادام رو که عصاره بادام مخلوط‌شده با آب است، به جای شیر گاو می‌خورم. گوشت هم همین‌طور، تنها منبع پروتئینی نیست، سویا و کلم بروکلی و حبوبات هم پروتئین دارند. بعیده آدم با داشتن همچین رژیمی دچار مشکل بشه.
تمام حرف‌های نیلوفر طبق منابعی است که مطالعه کرده، اما مراجع پزشکی ایرانی عموما این سبک تغذیه‌ای را قبول ندارند. منابعی هم که خام گیاه‌خواران به آن‌ها استناد می‌کنند، اغلب منابع ایرانی نیست. شاید به همین دلیل، کسانی که تصمیم دارند از این روش به‌عنوان رژیم لاغری استفاده کنند، کمی دچار تردید می‌شوند، هرچند که ممکن است برای عده‌ای هم به‌خاطر جدید بودنش جذاب باشد.
به گفته نیلوفر محدودیتی برای حجم میوه و سبزی مصرفی وجود ندارد. البته به شرطی که میوه‌ها خارج از دستور با هم مخلوط نشود. مثلا هندوانه و خانواده ملون‌ها نباید با هیچ گروه دیگری از میوه‌ها ترکیب شود، اما ترکیب کردن بعضی میوه‌ها با هم مشکلی ندارد. ولی در مورد مصرف مغزها و بعضی از انواع خشکبار مثل انجیر خشک، خرما و… باید طبق دستوری که در رژیم مشخص شده، مصرف کرد.
گرسنه نمی‌شوم!
نیلوفر ادامه می‌دهد: در بین گروه ما نگرش‌های مختلفی وجود داره و هر کدوم از افراد گروه طبق نگرش خودش برای رژیمش هم توجیهاتی داره. مثلا کسی که حامی حقوق حیواناته، نگرشش در مورد مصرف نکردن گوشت حفظ حقوق حیواناته. کسی که مذهبیه، استنادش به احادیثیه که شکم خود را آرامگاه حیوانات قرار ندهید. اگه انبیا، شیر و گوشت مصرف می‌کردند، شیر و گوشتی مصرف می‌کردند که صددرصد سالم و طبیعی بوده. چنین کسی علت گوشت نخوردنش اینه که دام‌های امروز تغذیه سالم ندارند و شیر و گوشتشان ناسالمه، یا چون دام‌ها را جلوی چشم هم ذبح می‌کنن، استرسی که به دام زنده قبل از ذبحش وارد می‌شود، از طریق هورمون‌ها به خونش منتقل می‌شود و روی گوشتش اثر می‌گذاره. خب طبیعی است که چنین کسی اگر به دام سالمی که در روستاست دسترسی داشته باشد، به مقدار کم گوشت و لبنیات مصرف می‌کنه، چون در بعضی منابع به فردی که تحت رژیم هست اجازه می‌دن یه وعده در روز غذای پخته مصرف کنه، اما غذایی که کاملا سالم طبخ شده باشه، مثلا بخارپز باشه، یا با کمترین تغییرات پخته شده باشه، مثل عدسی که این‌قدر نپزد که له شود یا برنجی که با روغن زیتون یا کنجد اصل پخته شود.
از نیلوفر می‌پرسم با گرسنگی چطور کنار می‌آیی؟
جواب می‌دهد که گرسنه نمی‌شود، چون هر چقدر دلش بخواهد، می‌تواند میوه و سبزیجات مصرف کند. حتی نان مخصوص هم دارد. یعنی جوانه گندم خمیرشده با آب و طبخ‌شده در میوه خشک‌کن، چون در دستور غذایی‌شان حرارت بیشتر از حدی که باعث تغییر مواد شود، مجاز نیست.
اما داستان خواهر نیلوفر که دکتر روان‌شناس است، فرق می‌کند. نیلوفر می‌گوید: خواهرم رژیم سخت‌تر و طولانی‌تری گرفت. چون از فروردین تا الان لب به هیچ غذای پخته‌ای نزده، الان حتی همین مقدار مجاز غذای پخته‌ای رو هم که جزو دستور رژیمه، بدنش قبول نمی‌کنه و بالا میاره. دکتر متخصص گوارش بهش گفته معده و روده نمی‌تونه تا این حد از مواد غذایی خام رو هضم و جذب کنه.
به نیلوفر می‌گویم: هر چیزی برای یک دوره مد می‌شود و بعد از دوره‌ای فراموش می‌شود، شبیه موجی که مورد استقبال عده‌ای قرار می‌گیرد و با آمدن یک موج تازه دیگر فراموش می‌شود. اما نیلوفر این‌طور فکر نمی‌کند. به نظرش این رژیم غذایی نه‌تنها بعد از مدتی کهنه نمی‌شود، بلکه هرچقدر بگذرد و مردم با مزایایش آشنا شوند، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. و وقتی من می‌گویم، خب میوه‌ها و سبزی‌های الان هم که همه ارگانیک نیستند، نظرش این است که در مقایسه با گوشت و لبنیات ضرر کمتری دارند.

بعد از رژیم خام گیاه‌خواری قسمت راست شکمم درد گرفت
حسام ۲۱ ساله، دانشجوی حقوق با این روش ۱۵ کیلو وزن کم کرده است، اما فعلا درگیر درمان کبد چربش است. او می‌گوید: چند ماه بعد از شروع کردن رژیم خام گیاه‌خواری قسمت راست شکمم درد می‌گرفت. تشخیص دکترم بیماری کبد چرب بود. من به جای صبحونه یه پارچ آب میوه می‌خوردم، دکتر طب سنتی می‌گه به خاطر خوردن همون آب میوه‌هاست که کبدم ضعیف شده. الان دارم دارو مصرف می‌کنم و دوباره برگشتم به همون رژیم غذایی قبل. هیچ‌کدوم از دکترهای من با رژیم خام گیاه‌خواری من موافق نبودن. رژیم مورد قبولشون مصرف متعادل مواد غذاییه، از هر چیزی کم و به اندازه.
در بین خام گیاه‌خواران گروهی هستند که لبنیات و تخم مرغ و عسل هم مصرف می‌کنند. این گروه نسبت به خام گیاه‌خواران مطلق که نه گوشت مصرف می‌کنند، نه فرآورده‌های دیگر حیوانی، وضعیت بهتری دارند. شما چطور فکر می‌کنید؟ این یک موج است که می‌گذرد؟ یا یک مدل غذایی که با سبک زندگی آدم گره می‌خورد؟

شماره ۶۹۲

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟