تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۰۹ - ۰۹:۱۱ | کد خبر : 638

درگذشت بازیگر سرشناس سینمای آمریکا

جین وایلدر بازیگر مشهور آمریکایی فیلم‌هایی چون «ویلی وانکا و کارخانۀ شکلات‌سازی»، «فرانکشتاین جوان» و «زین‌های شعله‌ور» در ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.  بهترین کارهای سینمایی این بازیگر سرشناس در همکاری با مل بروکس و ریچارد پریور کمدین مشهور آمریکا شکل گرفته بود. خانواده این بازیگر در بیانیه‌ای اعلام کردند که وایلدر پس از […]

جین وایلدر بازیگر مشهور آمریکایی فیلم‌هایی چون «ویلی وانکا و کارخانۀ شکلات‌سازی»، «فرانکشتاین جوان» و «زین‌های شعله‌ور» در ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

 بهترین کارهای سینمایی این بازیگر سرشناس در همکاری با مل بروکس و ریچارد پریور کمدین مشهور آمریکا شکل گرفته بود.

خانواده این بازیگر در بیانیه‌ای اعلام کردند که وایلدر پس از مدت‌ها درگیری با بیماری آلزایمر، دوشنبه  گذشته در منزل شخصی خود در کانتیکت از دنیا رفته است.

از نقش‌آفرینی‌های ماندگار وایلدر در کنار ریچارد پریور می‌توان به فیلم «حرکت دیوانه‌وار» به کارگردانی سیدنی پوآتیه اشاره کرد.

این بازیگر پس از درگذشت همسرش بر اثر بیماری سرطان تخمدان در سال ۱۹۸۹ نقش مهمی در آگاهی‌رسانی درباره این بیماری ایفا کرده بود.

پدر و مادر وایلدر از روسیه به آمریکا مهاجرت کرده بودند. او با نام جروم سیلبرمن در میلواکی به دنیا آمد و در تئاتر بریستول اولدویک انگلستان درس خواند.

وایلدر نخستین بار سال ۱۹۶۷ در فیلم «بانی و کلاید» به کارگردانی آرتور پن نقش کوتاهی ایفا کرد. او سال بعد در فیلم «تهیه‌کنندگان» به کارگردانی مل بروکس خوش درخشید و نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. این بازیگر در دو فیلم بعدی بروکس «زین‌های شعله‌ور» و «فرانکشتاین جوان» نیز بازی کرد.

او یکی از نویسندگان فیلمنامه «فرانکشتاین جوان» بود و برای آن نامزد اسکار بهترین فیلمنامه هم شد، اما اسکار فیلمنامه آن سال در نهایت به فرانسیس فوردکاپولا و ماریو پوزو خالقان فیلمنامه «پدرخوانده ۲» رسید.

فعالیت‌های این بازیگر سرشناس در عرصه سینما به نویسندگی و بازیگری محدود نماند و او سال ۱۹۷۵ نخستین فیلم بلند خود را با عنوان «ماجراهای برادر باهوش‌تر شرلوک هلمز» کارگردانی کرد.

یکی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های جین وایلدر «ویلی وانکا و کارخانۀ شکلات‌سازی» بود که نامزد شدن برای جایزه گلدن گلوب سال ۱۹۷۱ را برای او به ارمغان آورد.

وایلدر سال ۲۰۰۳ به عنوان بازیگر مهمان در سریال کمدی «ویل و گریس» حضور پیدا کرد و برای نقش‌آفرینی خود در این سریال جایزه امی گرفت.

خاطرات این بازیگر سال ۲۰۰۵ در کتابی با عنوان «مرا همانند یک غریبه ببوس: جستجوی من برای عشق و هنر» منتشر شد.

منبع .خبر آنلاین

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟