تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۱۷:۳۷ | کد خبر : 8115

«زندگی» ما شبیه بازی مافیاست!

گفت‌وگو با محمدرضا علیمردانی، گرداننده «شب‌های مافیا» این روزها تصاویرش در بیلبوردها و بنرها دیده می‌شود و حرف و سخنش در فضای مجازی و محافل دوستانه زیاد شنیده می‌شود. بازی مافیا از آن بازی‌هایی است که حتی عده‌ای معتاد به بازی دارد و حالا که برنامه «شب‌های مافیا» با حضور تعدادی از هنرمندان در حال […]

گفت‌وگو با محمدرضا علیمردانی، گرداننده «شب‌های مافیا»

این روزها تصاویرش در بیلبوردها و بنرها دیده می‌شود و حرف و سخنش در فضای مجازی و محافل دوستانه زیاد شنیده می‌شود. بازی مافیا از آن بازی‌هایی است که حتی عده‌ای معتاد به بازی دارد و حالا که برنامه «شب‌های مافیا» با حضور تعدادی از هنرمندان در حال پخش است، بر تعداد طرفداران این بازی افزوده هم شده. به همین سبب گفت‌وگویی داشتیم با محمدرضا علیمردانی، که پیش از این خیلی‌ها او را به عنوان صداپیشه انیمیشن دیرین دیرین می‌شناختند، ولی این روزها او گرداننده «شب‌های مافیا» است.

‌«شب‌های مافیا» چه حرفی برای گفتن دارد؟
‌این برنامه جزو دسته اینترتینمنت حساب می‌شود و هدف اول آن سرگرمی، مخصوصا در این اوضاع و احوال و فراگیری این بیماری است؛ این‌که مردمی که رعایت می‌کنند و در منزل می‌مانند، یک سرگرمی هیجان‌انگیز داشته باشند که از دنبال کردن آن و کنجکاوی‌هایی که برای آن‌ها به وجود می‌آید، لذت ببرند، با عملکرد بازیکن‌هایی که در «شب‌های مافیا» چهره‌های سرشناسی هستند، اوقات خوشی را بگذارنند و از کرختگی و خستگی دربیایند.
هدف دوم این است که بازی مافیا خاصیت جالبی در خودش دارد که مهم‌ترین آن این است که ما همیشه قضاوت می‌کنیم و قضاوت می‌شویم و احتمال این‌که اشتباه قضاوت کنیم، بسیار زیاد است، امکان این‌که ما را هم اشتباه قضاوت کنند، بسیار است، مثل زندگی مافیا و «شب‌های مافیا» به ما یاد می‌دهد که خیلی مواقع که اطمینان داریم این اطمینان پوچ است و بعدتر مشخص می‌شود ما برای چه چیز نامطمئنی حرص خورده‌ایم و اشتباه بوده است، خیلی هم به خودمان مطمئن نباشیم و دقیق‌تر و باهوش‌تر باشیم. تنها به نشانه‌های دریافتی اکتفا نکنیم، صبور باشیم تا بتوانیم یار و رفیق را از دشمن تشخیص دهیم. اگر این بازی را نه از روی لج و لج‌بازی، بلکه با هوش و آرامش انجام دهیم، بسیار بسیار بازی آموزنده‌ای است.
‌این بازی با بازی اصلی مافیا چه میزان تفاوت دارد؟
‌چه در شکل کلاسیک و چه در این شکل پیشرفته شخصیت‌های بیشتری استفاده شده است و ما صلاح دیدیم فعلا چهار نقش کم شود و دو تا از شهروندها و دو تا از مافیاها نقش آن‌چنانی نداشته باشند تا هم بچه‌هایی که قبلا سابقه این بازی را نداشته‌اند و هم مخاطب سردرگم نشوند. چون آن پیچیدگی بیشتر برای عزیزانی که حرفه‌ای هستند و در کافه‌ها بازی می‌کنند، قابل درک است، ولی برای مخاطب تازگی دارد و ما به مرور نقش‌های دیگر را هم اضافه خواهیم کرد.
‌تصور می‌کردید با این استقبال مواجه شود؟
‌دوستان آماری دادند که ما فهمیدیم ما یک آمار میلیونی بازیکن مافیا داریم، که این نشان‌دهنده این بود که این بازی طرفدار دارد و کسانی که آن را بازی می‌کنند، عده کمی نیستند، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که حتما برنامه موفقی خواهد شد، ولی این‌که از لحاظ رضایت مخاطب به ۹۷ درصد برسد، شگفت‌انگیز بود. البته این را هم داخل پرانتز بگویم که برای برنامه داستان‌های دیرین دیرین هم این اتفاق افتاده بود، ولی خدا را شکر برای «شب‌های مافیا» بهتر از پیش‌بینی ما استقبال شد و خیلی از هنرمندان، بازیگرها، کارگردان‌ها، آهنگ‌سازها، نویسنده‌ها و عوامل مختلف سینما به من زنگ زدند و گفتند این برنامه بسیار هیجان‌انگیز است و ما تماشا می‌کنیم.
‌پیشنهاد می‌دهند که خودشان هم بیایند و بازی کنند؟
‌بله، بعضی‌ها می‌گویند ما هم دوست داریم بیاییم و بازی کنیم.
‌انتخاب بازیکن‌ها بر چه اساس و معیاری شکل می‌گیرد؟
‌می‌شود گفت بچه‌های تولید و گروه کارگردانی بدون ‌قضاوت بازیگرها را لیست می‌کنند و بعد شروع به تماس گرفتن می‌کنیم. خیلی‌ها علاقه دارند و می‌گویند بلد نیستیم و بگذارید چند قسمت بگذرد و ببینیم، بعضی‌ها سر کار هستند و بعضی‌ها هم دوست دارند، اما می‌گویند الان کروناست و می‌ترسند و حق هم دارند. حتی با این‌که ما خیلی رعایت می‌کنیم، دوستانی هم هستند که چیزهایی از این بازی شنیده‌اند و جسارت آن را دارند و می‌گویند می‌آییم، بازی می‌کنیم و یاد می‌گیریم. درنهایت آن کسانی که زودتر آماده باشند و ما ببینیم به نوبت ضبط آن قسمت می‌رسند، انتخاب می‌شوند.
‌در قسمت‌های بعد بازیگرها عوض خواهند شد؟
‌هر گروه ۱۲ نفره سه دست بازی می‌کنند که در سه هفته متوالی پخش می‌شود و بعد عوض می‌شوند، البته درنهایت فینال داریم.
‌خانم‌ها و آقایان با هم بازی می‌کنند؟
‌ان‌شاءالله، اگر برای مجوز مشکلی پیش نیاید، بله، یک تعداد از خانم‌ها بالا می‌آیند و یک تعداد از آقایان و آن‌جا فینالیست‌ها ۱۲ نفر می‌شوند.
‌ممیزی و سانسور هم داشته‌اید؟
‌برنامه خانم‌ها را قبل از آقایان ضبط کردیم که به پوشش و آرایش آن‌ها گیر دادند و مجوز ندادند. بنابراین خانم‌ها را یک بار دیگر مجدد ضبط کردیم که موجب ریزش عده‌ای از دوستان هم شد و در سری دوم نتوانستند بیایند. مثلا خانم بهاره رهنما، خانم سارا خوئینی‌ها و خانم نسرین مقانلو که خیلی هم خوب بازی می‌کردند و ان‌شاءالله در فرصت‌های بعدی بتوانند بیایند، حیف شد که نبودند و البته انصافا دوستانی که جایگزین شدند هم خیلی خوب بودند.
‌باهوش‌ترین بازیکن‌ها از نظر شما چه کسانی بودند؟
‌اگر بخواهم به طور واضح بگویم، در بین آقایان، حامد آهنگی، هومن حاج‌عبدالهی، مجید واشقانی و ‌هادی کاظمی به نظر من قوی‌تر و باهوش‌تر عمل کردند و در بین خانم‌ها هم خانم ترکاشوند و خانم نسیم ادبی، البته از برنامه خانم‌ها من تنها یک قسمت را دیده‌ام و باید آن دو قسمت دیگر را هم ببینم.
‌ضبط برنامه کدام‌یک سخت‌تر بود؟
‌ضبط خانم‌ها از آقایان سخت‌تر بود، چون باید پوشش آن‌ها رعایت شود و هر لفظی را هم نمی‌توانند به کار ببرند. من نمی‌توانم برخورد صمیمی‌تری داشته باشم، هر چند استایلی را انتخاب کرده‌ام که ثابت است.
‌چالش‌های خود شما برای اجرا و مدیریت برنامه چه بوده است؟
‌در تمرین‌هایی که از دوستان دیدم، به این نتیجه رسیدیم که آن ارتباطی را که با بازیگرها دارم، این‌که مثلا اگر قبلا همکاری داشته‌ایم، به خاطر کار آشنایی قبلی داشته‌ایم، یا دوستی قدیمی داریم، کنار بگذارم و اساسا با استحکام برخورد کنم. تمام تلاش خودم را بکنم تا قوانین جا بیفتد و دوستان بپذیرند که اگر خارج از قوانین عمل کنند، گاهی مجبور به جریمه کردن می‌شوم. ممکن بود در زمان بازی مقاومت‌هایی از طرف بازیکن‌ها ببینم، اما در زمان‌های خارج از ضبط همه می‌گفتند محمدرضا همین‌گونه با ما برخورد کن، وگرنه بازی هیجان دارد و هیجان‌زده می‌شویم و اگر کنترل نکنید، زمان آن طولانی و ملال‌آور می‌شود.
‌امکان خطا و اشتباه از سمت گرداننده در این نوع بازی‌ها چقدر است؟
‌گرداننده باید مسلط باشد و به شکلی برخورد کند که کمترین خطا اتفاق بیفتد و قوانین بازی به‌درستی اجرا شود. اما احتمال خطا وجود دارد. گرداننده یک دستگاه نیست، پس مثل داوری فوتبال امکان خطا وجود دارد. نباید توقع عجیب و غریبی ایجاد شود، در تمام جاهایی که این بازی به شکل حرفه‌ای و با بازیکن‌های حرفه‌ای برگزار می‌شود، ممکن است خطا و تقلب رخ بدهد، چون حواس گرداننده با دو چشم باید به ۲۴ چشم باشد و با این‌که دوربین‌ها هستند، اما نمی‌شود دائم به من تقلب برسانند. این را برای میزان توقع مخاطب عرض کردم و اگر گرداننده ببیند، آن بازیکن را اخراج می‌کند.
‌برنامه‌ریزی قبلی یا پیش‌زمینه‌ای دارید که این مجموعه ادامه داشته باشد؟
‌ما گفتیم آغاز کنیم و احتمال می‌دادیم که جالب و پرمخاطب شود، ولی با نتیجه‌ای که اتفاق افتاد، یک رکورد جابه‌جا شد و فیلیمو را خیلی راضی کرد. فکر می‌کنم گفته‌اند که ما می‌خواهیم این برنامه را ادامه‌دار پیش ببرید.

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟