تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۱۳ - ۰۵:۵۴ | کد خبر : 646

مدرسه های سبز چمنی

خوب و بد سیستم جدید آموزش و پرورش در دامان طبیعت/ نسیم بنایی:  یک روز سرد و برفی زمستانی در کاناداست، بچه‌ها قرار است در جنگل دور هم جمع شوند. کمی بعد سروکله آدم‌کوچولوهای پرانرژی با لباس‌های گرم زمستانی، کاپشن‌های ضدآب، چکمه‌های بلند و دستکش‌های بافتنی در جنگل برفی پیدا می‌شود. به صف می‌آیند و یک‌دفعه […]

خوب و بد سیستم جدید آموزش و پرورش در دامان طبیعت/

نسیم بنایی:

 یک روز سرد و برفی زمستانی در کاناداست، بچه‌ها قرار است در جنگل دور هم جمع شوند. کمی بعد سروکله آدم‌کوچولوهای پرانرژی با لباس‌های گرم زمستانی، کاپشن‌های ضدآب، چکمه‌های بلند و دستکش‌های بافتنی در جنگل برفی پیدا می‌شود. به صف می‌آیند و یک‌دفعه به جماعت پراکنده تبدیل می‌شوند. یکی فریاد می‌زند: «بیاید این‌جا چوب جمع کنیم.» دیگری از آن طرف می‌گوید: «کی میاد قایم‌موشک بازی؟» عده‌ای دور او جمع می‌شوند و بازی را شروع می‌کنند. یکی چشم می‌گذارد و بقیه پشت تنه‌های درخت قایم می‌شوند. کودکان به کلاس درسی آمده‌اند که اتاق ندارد، سقف ندارد، جنگلی وسیع و پر از برف است. اما در مدرسه جنگلی، روزهای برفی هم مثل روزهای آفتابی است. کودکان بی‌توجه به برف و سرما، سرگرم کندوکاو هستند. یکی با لباس قرمز فریاد می‌زند: «وااای! قارچ!» و با انگشت به آن اشاره می‌کند. همه به قارچ نگاه می‌کنند در مورد دلیل رشد آن در این محیط صحبت می‌کنند. یکی از آن‌ها می‌گوید این خانه‌ای برای فرشته‌هاست. کمی بعد یکی از کودکان می‌گوید گرسنه است و همه تصمیم می‌گیرند دور هم جمع شوند و ناهار بخورند. این کودکان در مدرسه جنگل و طبیعت کانادا دور هم جمع شده‌اند؛ مدرسه‌ای که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ شکل گرفته و هدف از آن آموزش و تحصیل کودکان در قالب کارهای خلاقانه است. مدرسه جنگلی به‌عنوان نهادی غیردولتی شکل گرفته و اکنون در کانادا بسیار فعال است. اما این مدارس با عنوان‌های دیگر در نقاط دیگر زمین نیز فعال هستند. در ایران به آن‌ها «مدرسه طبیعت» می‌گویند. ایده‌ای که چند سالی است در کشور راه‌اندازی شده و در شهرهای کوچک با استقبال بسیاری از مدافعان محیط زیست روبه‌رو شده است، چراکه آن‌ها بر این باورند که مدرسه طبیعت می‌تواند راه را برای آشتی کودک با طبیعت و محیط زیست باز کند. برخی معتقدند کودک تنها با لمس شادمانه طبیعت از نزدیک می‌تواند بعدا در بحران‌های زیست‌محیطی مانند بحران کمبود آب واکنش درست نشان بدهد و برای آن راه‌کاری مناسب پیدا کند.

treeschool35

باغچهای که منجی کودکان است

فردریچ فرابل نخستین کسی بود که در قرن نوزدهم این واژه را ابداع کرد: «Kindergarten»، در فارسی به آن کودکستان می‌گویند، اما در انگلیسی معنای تحت‌اللفظی آن باغچه کودکان بود، یعنی جایی در دل طبیعت یا مثل طبیعت که کودکان در آن فضا آموختن را آغاز کنند. اما این ایده خیلی زود رنگ باخت، امروز کودکستان دیگر باغچه‌ای برای بازی و یادگیری کودکان نیست. کودکستان‌ها و مدرسه‌های امروزی شبیه به زندان‌هایی هستند که کودکان را چند ساعتی در خود حبس می‌کنند. بچه‌های امروز نه در خانه و نه در مدرسه فرصتی برای تجربه محیطی باز و طبیعی را ندارند. آن‌ها زندانیان کوچک و بی‌گناه دنیای مدرن هستند. اما جنبش فرهنگی و آموزشی برای مقابله با آموزش‌های ماشینی دست به کار شده و با ایده مدرسه‌های جنگلی و مدرسه طبیعت وارد عمل شده است. این مدرسه‌ها قرار است منجی کودک و دنیای کودکی‌اش باشد و به او کمک کند طبیعت را از نزدیک لمس کند.

ایده مدرسه طبیعت نخستین بار در کشورهای دانمارک و سوئد و در دهه ۵۰ میلادی مطرح شد. البته برخی به مدرسه طبیعت، کودکستان طبیعت، مدرسه باران و خورشید یا مدرسه جنگل نیز می‌گویند. در ایران این مدارس با عنوان «مدرسه طبیعت» رایج هستند و نخستین آن‌ها در مشهد راه‌اندازی شده است. عبدالحسین وهاب‌زاده، نخستین ایده‌پرداز مدرسه طبیعت در ایران بوده است. اما چرا این مدارس یک‌باره در مرکز توجه جهانیان قرار گرفتند؟ نخستین دلیل این است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد فعالیت‌های کودکان در رابطه با طبیعت به حداقل رسیده است. برای مثال در ایالات متحده آمریکا متوسط فعالیت کودکان در بیرون از خانه تنها ۳۰ دقیقه است. این در حالی است که همین کودکان آمریکایی روزانه به‌طور متوسط هفت ساعت از زمان خود را در برابر صفحه نمایش تلویزیون و با بازی‌های رایانه‌ای می‌گذرانند. اما دلیل دیگری که مدارس طبیعت را توجیه می‌کند، این است که کودکان به دلیل کم‌تحرکی با معضل چاقی روبه‌رو شده‌اند. مدرسه طبیعت نوعی پویایی به کودک می‌بخشد و او را وادار به حرکت می‌کند. نرخ چاقی در کودکان هر روز در حال افزایش است و تنها یک راه برای مقابله با آن وجود دارد؛ «تحرک». البته عدم تحرک علاوه بر چاقی مشکلات دیگری مانند کندذهنی نیز برای کودک ایجاد می‌کند. کسانی که مدافع مدارس طبیعت هستند، می‌گویند اندام کودکان هر روز بدشکل‌تر می‌شود و تحرک‌بخشی از طریق مدرسه طبیعت تنها راه مقابله با آن است. در مقابل نیز کسانی‌که چندان موافق این مدارس نیستند و رابطه خوبی با محیط زیست ندارند، معتقدند راه‌های بسیاری برای تحرک‌بخشی به کودکان وجود دارد و الزامی به راه‌اندازی این مدارس نیست. به هر حال با وجود همه انتقادات، تعداد این مدارس هر روز بیشتر می‌شود و مورد استقبال افراد بسیاری قرار گرفته است. در تهران نیز بناست به‌زودی مدرسه طبیعت مانند مدرسه‌هایی که در مشهد، اصفهان، شیراز و کرمانشاه وجود دارد، راه‌اندازی شود.

مدرسه طبیعت2

«طبیعت» گمشده کودکان

سازمان‌هایی وجود دارند که سعی دارند خیلی جدی و با دلایل علمی الزام احداث این مدارس را توجیه کنند. فدراسیون حیات‌وحش جهانی یکی از آن سازمان‌هاست که در گزارشی در سال ۲۰۱۴ نوشته است: «فرزندان ما دچار مشکلات چاقی شده‌اند و با استرس مستمر روبه‌رو هستند. همه این‌ها تنها یک دلیل دارد: آن‌ها یک چیز ضروری و مهم را که نقشی مهم در سلامت و پیشرفتشان بازی می‌کرده، گم کرده‌اند و آن هم دنیای طبیعت است.» در گزارش‌های این سازمان به صورت علمی ثابت شده است که سروکار داشتن با طبیعت به افزایش انضباط افراد و کاهش استرس آن‌ها کمک خواهد کرد. فعالیت‌ها و بازی‌هایی که کودکان در خارج از محیط مدرسه انجام می‌دهند، باعث تقویت ذهنی و فیزیکی آن‌ها می‌شود. علاوه بر آن فعالیت در زیر نور آفتاب، ویتامین‌دی را به قدر کافی به بدن آن‌ها می‌رساند. البته سازمان‌هایی که به صورت سفت‌وسخت مدافع ساخت این نوع از مدارس هستند، تا حدودی هم افراط می‌کنند و آن را در هر امری برای کودک موثر می‌دانند. برخی کارشناسان معتقدند مسائلی مانند خودکشی کودکان هم از این طریق کاهش پیدا می‌کند. اما مخالفان این جریان بر این باورند که این مسائل الزاما متاثر از طبیعت نیست. به هر حال خلاصه همه گزارش‌ها این است که فعالیت در فضای سبز می‌تواند به بهبود وضعیت فیزیکی و کاهش میزان استرس در کودک کمک کند. آن‌چه مسلم است، این است که تماس و ارتباط مستقیم کودک با طبیعت باعث می‌شود بسیاری از مسائل طبیعی و زیست‌محیطی را از نزدیک لمس و درک کند. اگر این کودکان در محیطی با تنوع گونه‌های زیست‌محیطی قرار بگیرند، سطح دانش خود را از این طریق افزایش می‌دهند و آگاهی بیشتر از محیط زیست خود کسب می‌کنند.

این معلمهای نامحسوس

مدرسه طبیعت مانند مدارس ابتدایی یا کودکستان‌ها زندان نیست، اما کودک در آن چندان هم آزاد نیست. درواقع از همین‌جاست که نقش تسهیل‌گر یا مربی پررنگ می‌شود. یک معلم خوب در مدرسه طبیعت کسی نیست که نگاه متفاوت یا چیزهای متفاوتی را به کودکان آموزش بدهد یا از آن‌ها سوال‌هایی بپرسد. در مدرسه طبیعت، معلمی خوب و کاربلد است که می‌داند چه زمانی و به چه صورت باید کودک را در دل طبیعت رها کند. اغلب این تسهیل‌گران خودشان عاشق محیط زیست و طبیعت هستند و تلاش می‌کنند این عشق را از طریق لمس و بازی به کودک بیاموزند. کلاس درس آن‌ها، جنگل یا باغی بزرگ است که گیاهان از در و دیوار آن بالا می‌روند و حیوانات در آن پرسه می‌زنند. این تسهیل‌گران گاهی در لباس یک محقق ظاهر می‌شوند و گاهی شکل یک هم‌بازی را به خود می‌گیرند و با فنون مختلف کودک را وادار می‌کنند در محیط اطراف خود کنکاش و جست‌وجو کند. آن‌ها با فاصله از کودکان می‌ایستند و گاهی به صورت نامحسوس آن‌ها را زیر نظر می‌گیرند. کار آن‌ها به نوعی مدیریت خطر نیز به شمار می‌آید؛ در حقیقت تسهیل‌گران مدرسه طبیعت امنیت کودک را به صورت قطعی‌تری تامین می‌کنند تا کودک به حال خود در محیط باز رها نشده باشد. آن‌ها کودکان را تشویق می‌کنند داخل گودال آب گل‌آلود بروند و کثیف شدن در آن را تجربه کنند. یکی از مهم‌ترین کارهای تسهیل‌گر مدرسه طبیعت این است که برخی رویدادهای پیچیده طبیعی را به زبان کودکانه ترجمه می‌کند.

کودک و محیط زیست

مدرسه جنگلی از آبنبات بهتره!

کودک از ساعات اولیه روز به دامان طبیعت می‌رود و از نزدیک مدرسه طبیعت را لمس می‌کند. محیطی که او قرار است آن را تجربه کند و در آن بیاموزد، برای خودش نامحدود و بی‌پایان به نظر می‌رسد. از صداها گرفته که گاهی جیک‌جیک گنجشک‌ها و گاهی زوزه باد است، تا رایحه‌ها و بوهای جدید مثل عطر چوب باران‌خورده یا دود چوبی که در آتش می‌سوزد، همه برای کودک تجربه‌ای منحصربه‌فرد در مدرسه طبیعت است. کودکان قرار است در این مدرسه ابتدا با یکدیگر دیدار کنند و سپس دست به ماجراجویی در دل طبیعت بزنند. رفته‌رفته برنامه‌ها شکل می‌گیرد و سفر کودکان در دنیای طبیعت آغاز می‌شود. اما کودکان چطور در این مدارس می‌آموزند؟ محیطی که امنیت آن تنها توسط تسهیل‌گر تضمین می‌شود، چگونه می‌تواند جای مناسبی برای آموزش کودک باشد. تسهیل‌گران می‌گویند کودک در مدرسه طبیعت با روح کف دست‌ها و پاهایش همه چیز را احساس و تجربه می‌کند. جیمز رافان، یکی از این تسهیل‌گران در کولورادو، می‌گوید: «برای کودک در مدرسه طبیعت، همه چیز ابتدا از قلبش عبور می‌کند و سپس راه به مغزش پیدا می‌کند.» سطح درگیری این کودکان با طبیعت باید در وضعیت متعادلی باشد تا بتوانند به‌خوبی از آن یاد بگیرند. شاید این مدارس به ظاهر آزاد و طبیعی هستند، اما نظام آموزشی که در آن‌ها پیاده می‌شود، باید تابع اصول خاصی باشد. درواقع رویکردهای مختلفی برای آموزش در این مدارس وجود دارد. رایج‌ترین رویکرد این است که تسهیل‌گر باید با ابزار و روش‌های خلاقانه ایده‌ها و نظریه‌های جدید را از ذهن کودک بیرون بکشد. شاید نخستین سوالی که از تسهیل‌گران مدارس طبیعت پرسیده می‌شود، این باشد: «وقتی رفتید بیرون، چه کار می‌کنید؟» اما واقعیت این است که نمی‌توان تمامی نقش‌های معلم مدرسه طبیعت را به‌راحتی تشریح کرد. چیزهایی که در طبیعت رخ می‌دهد، اغلب قابل پیش‌بینی نیست و به همین خاطر نمی‌توان برنامه‌ای منظم برای کلاس‌های این مدرسه در نظر گرفت و اعلام کرد.

جست‌وجوی عنوان انگلیسی مدرسه طبیعت در گوگل شما را با انبوهی از وب‌سایت‌های این مدارس روبه‌رو می‌کند. از مدارس جنگلی ونکوور و کانادا گرفته تا مدارس طبیعت در آمریکا و آسیا؛ خیلی‌ها به این ایده محیط زیستی روی آورده‌اند. البته این ایده نیز مانند بسیاری از دیگر فعالیت‌های محیط زیستی با انتقاداتی همراه بوده است. اما به نظر می‌رسد تعداد کارشناسانی که به اثرات مثبت این مدارس باور دارند، بیشتر است. به صورت کلی نقد چندانی در مورد مدارس طبیعت دیده نمی‌شود. اغلب انتقادات یا به جنبه افراطی مدافعان محیط زیست باز می‌گردد، یا به عدم امنیت کودکان مربوط می‌شود. در مورد عدم امنیت تنها پاسخی که مدافعان این مدارس می‌دهند، این است که تسهیل‌گران در تمامی لحظات به صورت محسوس یا نامحسوس حضور خواهند داشت. اما در مورد مدافعان افراطی مثل بسیاری از رفتارهای افراطی دیگر، پاسخی وجود ندارد.

شماره ۶۷۵

کتابفروشی الکترونیک طاقچه

نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظرات شما

  1. 13, فروردین, 1396 15:22

    […] 19 . مدرسه های سبز چمنی | مجله 40 چراغ‎3 سپتامبر 2016 … خوب و بد سیستم جدید آموزش و پرورش در دامان طبیعت/. نسیم بنایی: یک روز سرد و برفی زمستانی در کاناداست، بچه‌ها قرار است در جنگل دور هم جمع شوند …  […]

  2. 13, فروردین, 1396 15:27

    […] 18 . مدرسه های سبز چمنی | مجله 40 چراغ‎3 سپتامبر 2016 … خوب و بد سیستم جدید آموزش و پرورش در دامان طبیعت/. نسیم بنایی: یک روز سرد و برفی زمستانی در کاناداست، بچه‌ها قرار است در جنگل دور هم جمع شوند …  […]

  3. 16, فروردین, 1396 04:38

    […] 21 . مدرسه های سبز چمنی | مجله 40 چراغ‎3 سپتامبر 2016 … خوب و بد سیستم جدید آموزش و پرورش در دامان طبیعت/. نسیم بنایی: یک روز سرد و برفی زمستانی در کاناداست، بچه‌ها قرار است در جنگل دور هم جمع شوند …  […]

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟