تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۵:۰۰ | کد خبر : 1280

منو دست کم نگیر!

نگاهی متفاوت به سوریه پنجمین حریف تیم ملی فوتبال ایران بهزاد مختاری خیال همه بابت تیم ملی فوتبال ایران تقریبا راحت شده است. حالا همه فکر می‌کنند سوریه و چین حریفان ساده‌ای در تهران هستند و البته می‌شود از کره جنوبی و قطر در سئول و دوحه مساوی گرفت. ضمن این‌که ازبکستان هم در تهران […]

نگاهی متفاوت به سوریه پنجمین حریف تیم ملی فوتبال ایران

بهزاد مختاری

خیال همه بابت تیم ملی فوتبال ایران تقریبا راحت شده است. حالا همه فکر می‌کنند سوریه و چین حریفان ساده‌ای در تهران هستند و البته می‌شود از کره جنوبی و قطر در سئول و دوحه مساوی گرفت. ضمن این‌که ازبکستان هم در تهران حریفی است که در ورزشگاه آزادی می‌شود شکستش داد. مرحله رفت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با بازی مقابل سوریه در مالزی به پایان می‌رسد. در دور بعدی مقابل قطر و کره جنوبی مهمان هستیم، اما چین، ازبکستان و سوریه به تهران می‌آیند و ۹ امتیاز در دسترس است. حریف آینده تیم ملی سوریه نام دارد. تیمی که می‌خواهیم در این گزارش به آن بپردازیم. تیمی که کشورش درگیر جنگ داخلی و جنگ با داعش است و اصلا در سوریه تمرین نمی‌کند.

مالزی به جای لبنان
فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا اول لبنان را به‌عنوان میزبان بازی‌های سوریه اعلام کردند، اما با اعتراض فدراسیون فوتبال ایران به این‌که چرا کره جنوبی در هند مهمان سوریه بوده، مواجه شدند و درنهایت میزبانی بازی سوریه و ایران، مالزی تعیین شد. شاگردان کارلوس کی‌روش پس از کسب ۱۰ امتیاز از ۱۲ امتیاز ممکن در آخرین دیدار دور رفت مقدماتی جام جهانی از ساعت ۱۵:۳۰ روز ۲۵ آبان در استادیوم توناکو عبدالرحمان شهر سرمبان مالزی با غیرقابل پیش‌بینی‌ترین حریف خود در این گروه روبه‌رو خواهند شد. سوریه ضعیف‌ترین حریف ایران به گواه حضور در جایگاه ۹۶ فیفا و سید ششم قرعه‌کشی اولیه، بر خلاف انتظار و با وجود شرایط رقت‌بار تدارکاتی با یک تساوی برابر کره و یک پیروزی ارزشمند در خاک چین رده چهارم گروه را بالاتر از قطر و چین ثروتمند در اختیار دارد؛ تیمی که در دیدار مقابل ایران قطعا حال‌وهوایی دوگانه از رفاقت و رقابت را تجربه خواهد کرد.

حال سوری‌ها چطور است؟
مردان سرزمینی که مدت‌هاست در چنگال دیوی بدسگال به نام داعش اسیر شده و البته جنگ داخلی هم دارند و همان‌طور که گفتیم، شرایط میزبانی در خاک خود را ندارند، در تمام مدت این جنگ داخلی، حمایت تمام قد ایران را به‌عنوان نخستین و مهم‌ترین هم‌پیمان خارجی پشت سر خود احساس کرده‌اند؛ حمایتی که منشأ آن رابطه‌ای حسنه در طول سال‌های متمادی در عرصه سیاست خارجی دو کشور است. همه می‌دانند جنگ داخلی سوریه تمامی ارکان حیاتی و زیربنایی این کشور همچون ورزش و بالاخص فوتبال را به‌شدت مورد آسیب قرار داده است.
فصل جدید لیگ سوریه سال‌هاست آغاز نشده و اکثر ملی‌پوشان این کشور به‌خاطر شرایط ناامن داخلی به لیگ‌های کشورهای اطراف ازجمله کویت، عمان، بحرین، اردن، امارات، عربستان، مصر و حتی عراق و مالدیو مهاجرت کرده‌اند. با این وجود آیمن حکیم، سرمربی سوری‌ها، تیمی منسجم را مهیای حضور در مقدماتی جام جهانی کرده و با کشف ضعف تیمش در خط هافبک به دنبال دعوت از محمود داهود بال سرعتی مونشن گلادباخ آلمان و محمد عثمان بازی‌ساز باهوش ویتسه آرنهم هلند است تا با تیمی کاملا خطرناک برابر حریف قدرتمندش صف‌آرایی کند. آن‌ها هنوز راضی نشده‌اند به اردوی تیم ملی سوریه بپیوندند. اما سرمربی سوری می‌خواهد با وعده‌های مالی و پاداش‌های ویژه آن‌ها را راضی کند.

نگاهی به سابقه تیم ملی سوریه
با نگاهی به سوابق فوتبال سوریه درمی‌یابیم که سوری‌ها حتی در شرایط عادی هم رقیب دندان‌گیری برای غول‌های سنتی فوتبال آسیا نبوده‌اند. آن‌ها تاکنون هیچ‌گاه طعم حضور در جام جهانی را نچشیده و در پنج حضور خود در جام ملت‌های آسیا و یک حضور در بازی‌های آسیایی هرگز حتی از مرحله گروهی نیز عبور نکرده‌اند. در ۲۴ تقابل قبلی با ایران ۱۴ شکست، ۹ تساوی و تنها یک پیروزی دشت کرده‌اند و تنها حضور بین قاره‌ای خود در المپیک ۱۹۸۰ مسکو را هم مدیون بایکوت کاروان ایران به دلیل اشغال افغانستان توسط ارتش شوروی هستند که پس از حذف در مرحله مقدماتی، حضورشان در این رقابت‌ها را ممکن ساخت. رقابت‌هایی که در آن با متوقف کردن اسپانیا زرین‌ترین برگ دفتر فوتبالشان رقم خورد، اما دو شکست سنگین از الجزایر و آلمان شرقی موجب متوقف شدنشان در همان مرحله گروهی شد.

سوریه یک حریف ناشناخته
تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش اینک در بهترین شرایط روحی و تاکتیکی خود قرار دارد و تنها یک شگفتی می‌تواند یوزهای ایرانی را متوقف کند. شگفتی‌ای که تجربه نشان داده همیشه در بهترین شرایط تیم ملی توسط دست‌کم‌گرفته‌شده‌ترین حریف عربی این تیم رقم خورده است. شگفتی‌ای که عقاب‌ها برای تکرار حضور در مسکو پس از ۳۶ سال به دنبال خلق آن هستند و می‌تواند مانند قطر ۹۸، بحرین ۲۰۰۲، امارات ۲۰۱۰ یا لبنان ۲۰۱۴ ضربه‌ای مهلک به پیکر تیمی باشد که به دنبال نخستین صعود پیاپی خود به جام جهانی است. آن‌ها برای ملی‌پوشان ایرانی یک حریف ناشناخته هستند و شاید بشود به کارلوس کی‌روش حق داد که سوریه را حریفی دست‌وپابسته نداند. البته باید در بزرگ‌نمایی حریف هم دقت کرد. در بازی دوم گروه مقابل چین، کی‌روش تیم ملی چین را بسیار بزرگ و قوی جلوه داد و زمانی که ایران وارد زمین شد، متوجه شد با تیمی قدرتمند روبه‌رو نیست و اتفاقا چینی‌ها عقب بازی می‌کردند و به دفاع فکر می‌کردند. درهرحال قبل از قرعه‌کشی رقابت‌ها بسیاری کارشناسان می‌گفتند ایران از چهار بازی مقابل سوریه و چین مطمئنا ۱۲ امتیاز می‌گیرد! فعلا که دو امتیاز این ۱۲ امتیاز پریده است و امیدواریم که ۱۰ امتیاز مقابل چین و سوریه گرفته شود چراکه در این صورت تیم ملی خیلی راحت به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود خواهد کرد.

شماره ۶۸۳

تهیه نسخه الکترونیک

کتابفروشی الکترونیک طاقچه

برچسب ها: ,
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟