تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۰۸:۴۴ | کد خبر : 8868

به مناسبت ۲۵ سالگی «بازی تاج و تخت»

به مناسبت ۲۵ سالگی «بازی تاج و تخت» جورج آر.آر. مارتین ۲۵ سال پیش زمانی که مارتین، نویسنده میانه‌حال آمریکایی، بعد از چندین داستان کوتاه و نیمه‌بلند کم‌وبیش ناموفق، اولین جلد از مجموعه «نغمه یخ و آتش» را منتشر کرد، احتمالا خودش هم نمی‌دانست به‌زودی به نویسنده‌ای تبدیل خواهد شد که مردم برای خریدن کتاب […]

به مناسبت ۲۵ سالگی «بازی تاج و تخت» جورج آر.آر. مارتین

۲۵ سال پیش زمانی که مارتین، نویسنده میانه‌حال آمریکایی، بعد از چندین داستان کوتاه و نیمه‌بلند کم‌وبیش ناموفق، اولین جلد از مجموعه «نغمه یخ و آتش» را منتشر کرد، احتمالا خودش هم نمی‌دانست به‌زودی به نویسنده‌ای تبدیل خواهد شد که مردم برای خریدن کتاب تازه‌اش لحظه‌شماری می‌کنند و بزرگ‌ترین نگرانی‌شان این خواهد بود که آیا می‌تواند این مجموعه را تمام کند یا نه. سریال موفق تلویزیونی شبکه اچ‌بی‌او، که نام همین جلد اول را روی پیشانی‌اش داشت، باعث شد مارتین به یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان تبدیل شود.

مارتین تا به حال پنج جلد کتاب از این مجموعه منتشر کرده است و وعده داده که قرار است آن را با دو جلد دیگر تمام کند. علاوه بر این پنج کتاب مجموعه‌های مفصلی درباره تاریخ و جغرافی جهان داستانی کتاب‌ها و گذشته سلسله‌های حاکم بر آن هم منتشر شده است. بااین‌حال، کتابی که همه چشم به راه آن هستند، کتاب ششم مجموعه نغمه «بادهای زمستان» است. حالا دقیقا ۱۰ سال از زمان انتشار کتاب پنجم «رقصی با اژدهایان» گذشته است.

«دنیای نغمه» در حقیقت ترکیب موفقی است از دنیای گوتیک و دنیای باروک. یک داستان پریان جذاب با نبردی میان دنیای تاریکی وایت‌واکرها و اژدهایان و دنیای روشنی به‌علاوه یک داستان شکسپیری جذاب از روابط میان خاندان‌های سلطنتی حاکم بر اقلیم‌ها. ازدواجی موفق میان دنیاهای سرتاپا متفاوت تالکین و شکسپیر با ادویه‌های فراوانی از جنس دغدغه‌های معاصر، شوخی و… هنر بزرگ مارتین همین فراتر رفتن از داستان‌های پریان است که ادبیات فانتزی را از شر یکی از رایج‌ترین کلیشه‌هایش نجات داده است.

تقریبا تمام شخصیت‌های اصلی سری نغمه از همان جلد اول حضور دارند. شاخص‌ترین چهره‌ای که در کتاب اول غایب است و از کتاب دوم «نبردی میان شاهان» به مجموعه اضافه می‌شود، استنیس بارثیون است که از قضا شکسپیری‌ترین شخصیت مجموعه هم هست؛ یک ریچارد سوم هنوز ناکام.

مارتین داستان را از طریق تعدادی روایت سوم شخص محدود به شخصیت‌های مختلف داستان روایت می‌کند و به این ترتیب اجازه می‌دهد هر کاراکتر فرصتی برای بیان روایتش از وقایع داشته باشد. از میان راویان فصل اول، محبوب‌ترین راوی در همین جلد کشته می‌شود. به قتل رساندن راوی در اوایل داستان، اگرچه ابداع مارتین نیست، اما با نوشته او بود که به عنوان تکنیکی خیره‌کننده در ادبیات سر زبان‌ها افتاد.

چلچراغ۸۳۰

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟