تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۰۶:۵۵ | کد خبر : 3555

وزارت سحر و جادو دقیقا کجاست؟

ایران هم مثل داستان هری پاتر جادو و جادوگری دارد؟ وزارت جادو و مدرسه هاگوارتز ایران کجا هستند؟

اگر مثل هر آدم سالم و طبیعی دیگری، هری پاتر خوانده باشید، احتمالا یک جایی وسط ماجراهای هری با اژدهای شاخدم مجارستانی و کلاس‌های تغییر شکل پروفسور مک‌گونگال، از خودتان پرسیده‌اید که آیا ایران هم مدرسه آموزش جادوگری دارد یا نه؟ خود جی کی رولینگ که در کتاب «کوییدیچ در گذر زمان»، غیرمستقیم اشاره کرده لااقل وزارت جادوگری را در ایران داریم و تازه، جای جاروی پرنده، این دور و اطراف قالیچه پرنده پیدا می‌شود. این‌که وزارت سحر و جادوی ایران در یافت‌آباد است یا تهرانپارس؛ البته پرسش معقولی است که بماند برای یک وقت دیگر. محل مدرسه علوم و فنون جادویی ایران هم که به لطف ارتفاعات و جغرافیای متنوع کشور خیلی جاها می‌تواند باشد. ولی اصلا بیایید کمی عمقی‌تر به قضیه نگاه کنیم و ببینیم که آیا سابقه‌ای از جادو و جادوگری در ایران هست؟

پس لازم است در تاریخ ایران برگردیم به عقب. راستش سخت می‌شود جادو پیدا کرد و منابعمان برای مطالعه بسیار محدود و ناقص است؛ هرچند که باید گفت خود کلمه جادو در انگلیسی (Magic) از کلمه یونانی مگیا (Mageia) آمده است.

درباره جادوی این دوران، هم منابع زیادی داریم و هم تنوع خوبی. منابع شامل کتاب‌هایی مثل مقدمه ابن خلدون، غایه‌الحکیم از (احتمالا) ابوالقاسم مجریطی، رسائل اخوان‌الصفا، خواص‌الحروف ابن مسره، آثار کیمیاگری از افرادی مثل جابربن حیان و خیلی کتاب‌ها و رسایل دیگر می‌شوند. اخوان‌الصفا بین این‌ها مخصوصا خیلی مدیون ایرانی‌هاست. کسی درست نمی‌داند این جماعت از کجا پیدایشان شد و اصالتا اهل کجا بودند، ولی می‌دانیم که در عراق و بصره و در حوالی قرن چهارم‌ ه.ق فعالیت داشتند، اسماعیلی بودند و ایرانیان زیادی مثل ابوحیان توحیدی از اعضای بلندمرتبه ایشان بودند.

بااین‌حال، به دلایل مرموزی، سلسله مراتب و تشکیلات و اسم و رسم اعضای اخوان‌الصفا از جماعت ماگل و غیرجادوگر مخفی نگاه داشته می‌شد. همین اخوانیان بودند که دایره‌المعارف بزرگی در ۵۲ رساله نوشتند که از قضا در بعضی‌هاشان به جادو هم اشاراتی شده و اصلا یکی‌شان اختصاص به جادو دارد و بخش زیادی از اطلاعات ما درباره این دست از جادوها از این‌جا می‌آید.

انواع جادو

انواع جادو هم خیلی گسترده است: شعبده، طلسم و حقه، تردستی و فال، تعبیر خواب و کف‌بینی و اختربینی و جادوی مربعات و حروف و البته کیمیاگری. هرکدام از این‌ها به‌تنهایی می‌توانند یک واحد درسی هاگوارتز ایرانی باشند، در این‌جا اما فقط جذاب‌ترینشان را – برخلاف قانون رازداری بین‌المللی جادوگران- به اختصار برایتان معرفی می‌کنیم.

علم حروف، شاخه‌ای از علوم جادویی شرقی است که به آن سیمیا هم می‌گویند. (این اسم دومش از واژه یونانی σημείο یا Semion به معنی sign یا نشانه آمده است.) علم‌حروف از این جهت در شرق متولد شد که برای متکلمین زبان‌های عربی و فارسی، سخنوری و کتابت اموری مهم بوده‌اند. به همین خاطر، برای حروف نقش و خاصیت جادویی در نظر گرفته‌اند. یعنی به عقیده برادران عزیز اخوان‌الصفا و جناب مجریطی و ابن مسره و باقی رفقا، کلمات تنها نماینده و نمایاننده اشیا و مفاهیم نیستند، بلکه منعکس‌کننده ماهیت و جوهر آن‌ها هستند، یا حتی فراتر از این، اسم هر شیء، دربردارنده حقیقت و ماهیت وجودی آن شیء و خود جوهر آن است و با شناخت اسم هر شیء، می‌توان روی وجود و ذاتش حکم راند. (اگر یاد سری دریازمین از اورسلا لگویین افتادید، درود بر سلیقه کتاب خواندنتان.)

از این‌جاست که به سیستم‌های مطالعه حروف و کلمات و خواص جادویی آن‌ها توسط اندیشمندان مختلف می‌رسیم. عده‌ای ۲۸ حرف عربی را به چهار عنصر ارسطویی (آب و خاک و آتش و هوا) تقسیم کردند و برای هر هفت حرف، یک طبع یا مزاج (سرد و گرم و خشک و مرطوب) در نظر گرفتند. عده‌ای دیگر برای حروف، ارزش عددی قائل شدند و سیستم جفر یا همان ابجد به وجود آمد. یک عده هم که کمی خوشحال‌تر بودند، به این نتیجه رسیدند که چون نام حقیقی هر چیزی، دربردارنده ذات و حقیقت آن شیء است، پس به جای مطالعه خود مواد برای شناختن ساختارشان، باید اسم آن‌ها را مطالعه کرد، و درنتیجه چیزی به اسم علم‌المیزان به وجود آمد که کارش چسباندن سیمیا به کیمیا بود و شناسایی مواد شیمیایی، نه از روی خودشان، که از روی اسمشان.

هاگوارتز ایرانی

مخلص کلام این‌که در هاگوارتز ایرانی، شاید روی چوب جارو ننشینید و با مدیومی مثل چوب‌دستی جادو نکنید، ولی عوضش خواص حروف را یاد می‌گیرید تا با داد زدن سر صندلی‌تان یا نوشتن تعویذ و وردی روی دسته‌اش، تبدیلش کنید به هرچیزی که دلتان می‌خواهد. فریب ذهن را یاد می‌گیرید و طلسم‌سازی را. آینده‌بینی از روی صور فلکی را می‌آموزید و ساخت معجون‌های جادویی و تبدیل مس به طلا را، و شاید در این‌جا متوجه شده باشید مدرسه علوم و فنون جادوگری ایران نباید آن‌چنان فرقی هم با مال بریتانیا داشته باشد.

دلیلش شاید این باشد که رولینگ نه فقط از جادوهای غربی قرون وسطایی، که از جادوهای شرقی و حتی آمریکای لاتین هم زیاد گرته‌برداری کرده، ولی به‌هرحال، منتظر نامه هاگوارتزتان باشید، حتی اگر از سنتان گذشته است. این‌جا ایران است، کاملا ممکن است نامه‌تان جایی گم و گور شده باشد و حالا توی بایگانی دفتردار پیری خاک می‌خورد.

نویسنده: محمد سوری

چلچراغ، شماره ۷۱۴

برچسب ها:
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظرات شما

  1. prancess
    14, مرداد, 1396 12:20

    آیا کسی دعانویس سراغ داره؟خواهش می کنم کسی را سراغ دارید کمکم کنید.برای باطلیه طلسم وجادو می خواهم که از طرف دشمنان فامیلی ایجاد شده است. اگر بتواند کارم را حل کند ۵۰۰ شیرینی می دهم . فرنیا هستم. شماره تماسم و تلگرامم ۰۹۳۹۱۳۹۳۰۱۵ هست

  2. […] وزارت سحر و جادو دقیقا کجاست مجله 40 چراغ […]

  3. […] وزارت سحر و جادو دقیقا کجاست مجله 40 چراغ […]

  4. Anna
    26, آبان, 1397 09:41

    چه دنیای پر رمز و رازی هست،رمز و رموز اعداد ،علم متافیزیک ،دنیای علوم غریبه…… درود بر خالق شگفتی ،به هر چیز ایمان داشته باشید شدنی هست ،آدرس این مدرسه یا اطلاعات ……شاید به نجوای درونی و اساتید مقرب گوش فرا دهید کافی باشه و قدرت حظور در هر مکانی رو به ما بدهند.
    سخن دکتر الهی قمشه ای درباره آرزو
    آرزو دلیل بر استعداد است. وقتی آدم آرزو می کند که ای کاش من چنین و چنان شوم بدانید که حتما می تواند بشود و اگرنه آرزو نمی کرد!

    مثلا هیچ بره ای که به دنیا می آید آرزو می کند که رئیس دانشگاه هاروارد شود؟ اصلا به ذهنش خطور نمی کند.

    هرکسی در دلش هر آرزویی هست برآورده می شود. شک نکنید! برای اینکه اصلا آرزو سند حقانیت ماست.

    مولانا می­ گوید:

    کین طلب در تو گروگان خداست.

  5. Aryan
    20, مرداد, 1397 00:54

    نامه من کجاست ؟

  6. محمد حسین
    20, آبان, 1397 08:52

    داداش گلم عزیزم من 19 سالمه حدود1 ساله دارم مطالعه میکنم ولی آدرس آدرس میخوام یه آدرس به من بدید

  7. پرهام
    6, دی, 1397 06:26

    ببخشید من اخرنفهمیدم ایا همه می توانندجادوکنندوماگل ها دوست ندارند جادوکنند میشه یکی به سوال من جواب بده خواهش؟؟؟؟؟؟

  8. 40cheragh
    7, دی, 1397 13:28

    سلام
    تا اونجا که ما اطلاع داریم، هر کسی توانایی جادو کردن رو نداره، این توانایی باید پرورش هم پیدا کنه
    اینکه کسی توانایی جادو کردن داشته باشه یا نه هم ربطی به این مسئله نداره که اجدادش جادوگر باشن یا نه

  9. سبحان
    14, دی, 1397 12:16

    از کجا بفهمم که جادوگرم یا نه؟

  10. 40cheragh
    14, دی, 1397 18:07

    اگر اتفاقات عجیبی اطرافتون میفته شاید باشید… اونم شاید

  11. اميد
    5, بهمن, 1397 11:05

    نامه من دست کدوم حسم هست؟

  12. اميد
    5, بهمن, 1397 11:11

    نام سیمینا من چه میشود؟

  13. علی سوری
    12, اسفند, 1397 20:21

    من‌ نامه میخوام پس چرا نمیاد پیشم

  14. نگار
    19, اسفند, 1397 15:46

    سلام مطلبتون خیلی مفید بود اما لازمه اضافه کنم کسایی که واقعا از ته دل همیشه دوست داشتن که جادو کنند به راحتی میتونن بهش دست پیدا کنند می‌پرسین چطوری؟ خب فقط و فقط جوابش یه چیز میتونه باشه اگه یه معتقد واقعی باشی به هر چیزی که بخوای میتونی دست پیدا کنی خیلیا میگن که ما به جادو اعتقاد قوی داریم اما همه میدونیم که این دروغه و ته دل همه یه شک و تردیدها هوایی هست که اون اعتقاد رو خراب می‌کنه پس فقط باید یه معتقد واقعی بود تا حتی بتونیم جادوگری شایسته مثل مرلین باشیم

  15. یاسین
    19, خرداد, 1398 12:14

    واقعا جادوگری وجوددارد ؟مدرسه اش چطور؟

  16. اﻣﻴﺮ ﻋﻠﻲ
    13, تیر, 1398 16:37

    اﮔﻪ ﺭاﺳﺖ ﻣﻴﮕﻴﻦ. ﻛﻪ ﻳﻪ ﻫﻤﭽﻴﻦ ﻣﺪﺭﺳﻪ اﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺭﻩ ﭘﺲ ﭼﺮا ﻫﻴﭻ ﻧﺎﻡ و ﻧﺸﺎﻧﻲ اﺯﺵ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﻴﺨﻮاﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺭﻭ ﺩﻳﻮﻭﻧﻪ ﻛﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﻣﺴﻮﻝ ﻫﻤﻪ اﻳﻦ ﭼﻴﺰا ﻣﻴﮕﻢ ﻛﻪ ﻟﻂﻔﺎ اﮔﻪ ﻗﺼﺪ ﺑﺮ ﭘﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﭼﻴﺰﻳﻮ ﺩاﺭﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻴﻦ ﻫﻤﻪ ﺩاﺭﻥ ﺩﻳﻮﻭﻧﻪ ﻣﻴﺸﻦ اﮔﻪ ﻛﺴﻲ ﺧﻮﺩﻛﺸﻲ ﻛﻨﻪ ﻣﺼﻮﺏ اﻳﻦ اﺗﻔﺎﻕ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻴﻦ اﮔﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭ ﺧﺮ ﻓﺮﺽ ﻛﺮﺩﻳﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻢ ﻛﻪ ﺧﺮ ﺧﻮﺩﺗﻮﻧﻴﻦ اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﻪ و اﻳﻦ ﭼﻴﺰا اﻟﻜﻲ ﻧﺒﺎﺷﻪ ﻟﻂﻔﺎ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻛﻨﻴﻦ ﻣﻦ ﺩﻟﻢ ﺑﺮاﻱ اﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻴﺴﻮﺯﻩ ﻛﻪ ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻨﺘﻆﺮ ﻳﻚ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎﺷﻦ ﻛﻪ اﮔﻪ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮﺷﻮﻧﻢ ﻣﻨﺘﻆﺮ ﺑﺸﻴﻨﻦ ﮔﻬﻢ ﮔﻴﺮﺷﻮﻥ ﻧﻴﻤﺎﺩ ﺑﺎﺗﺸﻜﺮ اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﻛﻪ ﺁﻗﺎﻱ ﺑﺎﻋﺚ و ﺑﺎﻧﻲ اﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﺨﻮﻧﻪ و ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺩاﻏﻮﻥ ﺷﺪﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺎﺩﻩ ﻟﻮﺡ ﺑﺸﻪ

  17. matilda
    25, تیر, 1398 17:03

    مثلا چ اتفاقاتی دور و برمون بیوفته ک معلوم میشه جادوگریم

    اگه جادوگری تو ذاتمون باشه معلوم میشه یا اینکه باید پرورشش بدیم؟

  18. سجاد
    1, مرداد, 1398 19:38

    سلام من بعضی وقت ها اتفاق دو روز بعد رو می فهمم و یه مدت هم دنبال چشم سوم بودم ولی اون از جادوی سیاه میاد بی خیالش شدم اگه کسی هست کمکم کنه اتفاقهای بد خستم کرده خیلی میان تو زهنم ولی جدیدن با خوردن قهوه فعلا کم شده نمیدون دلیلش چیه sajadvahedi9568@gmail.com

  19. m
    4, مرداد, 1398 19:45

    من از کجا بفهمم جادوگرم توی فامیل ما بعضی هاشون جادوگر هستنند بعضی موقع ها اتفاق های عجیب برام می افته بعضی وقت ها که عصبانی می شم اگه از خونوادم باشن که از دستشون عصبانی شدم مریض میشن یا اگه منو بزنن پا یا کمر و دستشون درد می گیره و اگه قریبه باشه میمیره

  20. ضحا
    8, مرداد, 1398 17:39

    سلام من خیلی دلم می خواهد که جادوگری بلد باشم

  21. روژان
    20, شهریور, 1398 12:47

    سلام
    من مشغول ساختن چوب دستی هستم
    همون چوب دستی هری پاتر
    شما ادرس وزارت سحر جادو رو دارید
    یا اصلا نشانه ای از ان پیدا شده

  22. زینب
    20, شهریور, 1398 12:47

    سلام
    من مشغول ساختن چوب دستی هستم
    همون چوب دستی هری پاتر
    شما ادرس وزارت سحر جادو رو دارید
    یا اصلا نشانه ای از ان پیدا شده

  23. الناز
    20, شهریور, 1398 12:48

    سلام
    من مشغول ساختن چوب دستی هستم
    همون چوب دستی هری پاتر
    شما ادرس وزارت سحر جادو رو دارید
    یا اصلا نشانه ای از ان پیدا شده

  24. الناز
    20, شهریور, 1398 12:49

    سلام
    من مشغول ساختن چوب دستی هستم
    همون چوب دستی هری پاتر

  25. ~YaS-.-
    22, آذر, 1398 21:12

    چقد جادوگر -_-

  26. عسل
    25, اردیبهشت, 1399 16:56

    بنظرمن خیلی فکرخوبیه که جادویادبگیریم ولی آدرسش دوقیقاکجاست

  27. زهرا
    20, خرداد, 1399 13:13

    مدرسه هاگواتز واقعا وجود داره

  28. آوین
    1, تیر, 1399 05:24

    من دقیقا نمی‌دونم وزارت سحر و جادو کجاست آدرسشو بم بده یعنی مدرسه هاگوارزسم در ایران یعنی چوب دستی ها واقعا سحر آمیز زن من چوب دستیمو سفارش دادم

  29. آوین
    1, تیر, 1399 05:26

    میگم الان مدرسه هاگوارز کجاست

  30. آوین
    1, تیر, 1399 05:27

    میگم حالا واقعا چوب دستی هاشون سحر آمیزن؟

  31. Helia
    6, تیر, 1399 08:35

    من خیلی دوس دارم برم هاگوارز
    اونجا باید انگلیسی صحبت کنیم

  32. م
    1, مرداد, 1399 05:37

    از کجا بفهمم نامه دارم یا نه !

  33. غریب
    23, مرداد, 1399 22:13

    ادرس رو پیدا کردم ..نامه ام به دستم رسید …ولی چرا در رو باز نمیکنن…و فرداش اونجا هیچی نیست

  34. ramin
    9, تیر, 1400 03:24

    وای بر مردم نادان

  35. aliRezQ
    7, بهمن, 1400 05:07

    من خیلی دوس دارم در مدرسه هاگوارتز شرکت کنم چه جوری می توانم در مدرسه هاگوارتز شرکت کنم

  36. ناشناس
    25, بهمن, 1400 10:55

    به نظر من جادو گر ها وجود دارند معلوم نیست چرا ازشون خبری نیست ولی من خیلللللللللللی دوست دارم جادو گر باشم مثل هرماینی الان چند ساله که دارم صبر میکنم 11 ساله بشم و نامه برام ارسال بشه

  37. امیر
    11, شهریور, 1402 19:28

    من یک سال پیش رفتم مدرسه جادوگری ولی متاسفانه هزینه شهریه بسیار بالایی میخواستن.
    نامه هم بع دستم دوسال پیش اومد

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟