تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۶:۳۴ | کد خبر : 3953

پاییز اومده پی نامردی

راهنمای رمانتیک‌بازی کلیشه‌ای در فضای مجازی مریم عربی پاییز فصل عاشقانه‌های آبکی اینستاگرامی است؛ انباشت خنده‌دارِ کلیشه‌های رمانتیک و تصاویر خوش‌رنگ‌ولعاب؛ فصل تصویر لیوان عرق‌کرده چای جلوی پنجره باران‌خورده. یک عکس از آل‌استارهای رنگی روی برگ‌های زرد که با فیلترهای اینستاگرامی تزیین شده، با جمله‌هایی پرسوزوگداز درباره دل‌دادگی و حال‌وهوای خوب و شکست‌های عشقی و […]

راهنمای رمانتیک‌بازی کلیشه‌ای در فضای مجازی
مریم عربی

پاییز فصل عاشقانه‌های آبکی اینستاگرامی است؛ انباشت خنده‌دارِ کلیشه‌های رمانتیک و تصاویر خوش‌رنگ‌ولعاب؛ فصل تصویر لیوان عرق‌کرده چای جلوی پنجره باران‌خورده. یک عکس از آل‌استارهای رنگی روی برگ‌های زرد که با فیلترهای اینستاگرامی تزیین شده، با جمله‌هایی پرسوزوگداز درباره دل‌دادگی و حال‌وهوای خوب و شکست‌های عشقی و از این‌جور موضوع‌ها همراه می‌شود و یک خوراک دل‌پذیر برای اینستاگرام‌بازها فراهم می‌کند. زن و مرد هم نمی‌شناسد، پاییز که می‌رسد، همه دل‌نازک و عاشق‌پیشه و احساساتی می‌شوند.
پاییز فصل تایم لپس‌های زرد و نارنجی است با چاشنی دیوانه‌بازی‌های رادیو چهرازی و شعر فریدون مشیری؛ فصل هایکو و یک عاشقانه آرام نادر ابراهیمی. سال به سال هم دوز خلاقیت آدم‌ها برای رمانتیک‌بازی در فضای مجازی بالاتر می‌رود و نوآوری‌های بیشتری را به نمایش می‌گذارند تا به بهانه پاییز، بین دوست و آشنا دلبری کنند.

آهای خبردار!
گل سرسبد رمانتیک‌بازی‌های اول پاییزی امسال، تصویر یک نشریه خیالی بود به اسم «آهای خبردار»؛ نشریه‌ای که عکس یک آن همایون شجریان بود با این تیتر: «پسر محمدرضا شجریان طی ترانه‌ای اعلام کرد: پاییز اومده پی نامردی». البته نوآوری‌ها به همین‌جا خلاصه نمی‌شد و نشریه پاییزی به تیترهای دیگری هم مزین بود: «حذف پاییز از تقویم به رفراندوم گذاشته شد» یا «پاییز، آری یا نه؟» و «همایون شجریان با اجرای ترانه‌ای از مرحوم حسین منزوی از آمدن پاییز ابراز نگرانی کرد» یا «شورای نظارت بر فصول: با توجه به دغدغه‌های هرساله مردم در این فصل، اقدام به تجدید نظر در مورد حذف پاییز خواهیم کرد.»
عده‌ای هم هم‌چنان به تبریک گفتن پاییز و آمدن پادشاه فصل‌ها یا اعلام این‌که پاییز فصل آن‌هاست و بانوی پاییز هستند، یا زنی تنها در آستانه فصلی سرد(!) بسنده می‌کنند. تقریبا همه تیپ آدمی هم با این جریان «لایک‌بگیر» همراه می‌شوند. کسانی که اصلا انتظار رمانتیک‌بازی را از آن‌ها نداری، یک‌دفعه اعلام می‌کنند که مثلا «مهر به ماه نیست، مهر به دل است»، یا این‌که «پاییز فصل آمدن‌ها و رفتن‌هاست. اما تو میان این رفت و آمدها بیا، بمان، نرو». بعد هشتگ می‌زنند: حال_خوب، حس_خوب و پاییز_تنهایی.

علیه پاییز
«پاییز فصل عاشقیه، فصل ولیعصر و چنار، فصل انقلاب پیاده تا تئاتر شهر، فصل بارون‌های یهویی و صدای خنده‌ها، پاییز فصل قشنگیه، خیلی قشنگ.» عاشقانه‌های اینستاگرامی با تم پاییز همه از این جنس و با این رنگ و بو هستند. در پست‌های اینستاگرامی پاییزی نه خبری از ترافیک مهر هست، نه اینورژن و آلودگی هوا، نه مگس‌های سفید و نه سرماخوردگی‌های مهلک و ویروس‌های عجیب و غریب اول فصل. خیال می‌کنی همه در کلبه‌های جنگلی آرامی در قلب طبیعت زندگی می‌کنند. صبح‌ها با بوی خاک باران‌خورده پاییز بیدار می‌شوند و صدای خش‌خش برگ‌های پاییزی تنها صدایی است که تا چندفرسخی شنیده می‌شوند. پاییز از نظر خیلی‌ها فصل عاشقی است ولاغیر. پس آل‌استارهای رنگی‌تان را به پا کنید، روی برگ‌های رنگ‌ورورفته- ترجیحا متعلق به چنارهای ولیعصر- بایستید و پاییز را بیاورید به قاب دوربین باکیفیت آیفون‌تان. مطمئن باشید حداقل به اندازه دوسوم فالوئرهایتان لایک می‌گیرید.

پاییزنگاری به سبک آن‌ورآبی‌ها
همان‌قدر که پاییز برای ما فصل عشق و عاشقی و ازخود‌ بی‌خودشدگی است، تابستان برای آن‌ور آبی‌ها چنین کارکردی دارد؛ البته بیشتر در عمل. این دلیل نمی‌شود که برای پست‌های پاییزی‌شان در شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های رمانتیک تدارک نبینند. به محض نزدیک شدن به پاییز، سایت‌های زرد خارجی پر می‌شود از راهنمای برنامه‌ریزی برای قرارهای عاشقانه در پاییز؛ این‌که زوج‌های عاشق کجا بروند، چه آهنگی گوش کنند، چه کمدی رمانتیکی تماشا کنند، چه بپوشند و چه حرف‌هایی تحویل هم بدهند و کجا هات‌چاکلت بخورند. مهم‌تر از آن اما انبوه پست‌های عاشقانه‌ای است که در حال‌وهوای پاییز و برگریزان، حواله شبکه‌های اجتماعی می‌شود. در ادامه به تعدادی از پرطرفدارترین‌ها و لایک‌بگیرترین‌هایشان اشاره کرده‌ایم. بعضی‌هایشان به فارسی ترجمه شده و در دنیای مجازی بین عشاق وطنی دست به دست می‌شود، بعضی هم بکر بکر است و کاملا پتانسیل این را دارد که به انبوه عاشقانه‌های مجازی وطنی اضافه شود.

سعی کن رابطه شکست‌خورده‌ات را فراموش کنی. مردهای زیادی هستند که از خدا می‌خواهند قلب کوچک زیبای تو را به دست بیاورند.

این زمانی استفاده می‌شود که بخواهید به کسی که رابطه ناموفقی را با او تجربه کرده‌اید، پیغام برسانید که دوباره دارید گزینه‌هایتان را بررسی می‌کنید و زندگی‌تان بدون کسی که قلبتان را شکسته، ادامه دارد. با گذاشتن این پست می‌خواهید بگویید: من خوشحالم و تو برایم مهم نیستی.

حقیقت این است که فرودگاه‌ها بوسه‌های صادقانه بیشتری را نسبت به سالن‌های عروسی دیده‌اند. دیوارهای بیمارستان‌ها بیشتر از دیوارهای کلیساها و مساجد، دعا شنیده‌اند.

این پست با تصاویر کلیشه‌ای و مسخره‌ای از فرودگاه‌ها و بیمارستان‌ها همراه می‌شود تا شما را روشن‌فکر و دغدغه‌مند نشان بدهد.

نیمه گم‌شده شما کسی نیست که آرام و با صلح و صفا وارد زندگی‌تان می‌شود، بلکه کسی است که شما را مجبور می‌کند خیلی چیزها را زیر سوال ببرید، کسی که واقعیت شما را تغییر می‌دهد، کسی که زندگی شما را به قبل و بعد از خودش تقسیم می‌کند. او کسی نیست که همه آرزویش را دارند، بلکه یک آدم عادی است که می‌تواند دنیای شما را در یک ثانیه زیرورو کند.

این پست معمولا با تصاویر دونفره از عشاق تازه به هم رسیده همراه می‌شود و برای آن است که از حضور گرم یک آدم خاص در زندگی‌تان به کلیشه‌ای‌ترین و متظاهرانه‌ترین شکل ممکن تشکر کنید.

گاهی اوقات ما با انتظاراتمان، خودمان قلب خودمان را می‌شکنیم.

این پست مال وقتی است که کسی دلتان را شکسته و می‌خواهید به طرف ثابت کنید که بزرگ‌منش و باکمالات هستید و بخشی از تقصیرها را به گردن می‌گیرید.

آن کسی که ساعت دو بعدازظهر در اوج مشغله دلتان برایش تنگ می‌شود، مهم است، نه کسی که ساعت دو شب وقتی تنها هستید، به یادش می‌افتید.

این یکی واقعا حرف حساب است؛ البته حرف حساب آدم‌هایی که از کم‌لطفی دوروبری‌ها شاکی هستند.

عشق اول من یک آدم معمولی بود، درحالی‌که باید خودم عشق اول خودم می‌شدم.

این جمله مخصوص کسانی است که یک شکست عشقی بزرگ را پشت سر گذاشته‌اند و بدشان نمی‌آید ناراحتی‌شان را در بوق و کرنا کنند.

کدام زخم عمیقی است که بدون آن‌که جایش باقی بماند، خوب شود؟

این جمله را شکست عشقی خورده‌هایی پست می‌کنند که بیشتر اهل شعر و ادب هستند و اهل تشبیه و استعاره.

قلب‌ها مخلوقاتی وحشی هستند. به‌خاطر همین است که دنده‌هایمان مثل قفس آفریده شده.

این پست اینستاگرامی جان می‌دهد برای تاتوهای خاص روی قفسه سینه!

پسر جوان گفت: من به جادو اعتقادی ندارم. پیرمرد جواب داد: وقتی او را ببینی، اعتقاد پیدا می‌کنی.

این پست بیشتر مخصوص جوان‌های عاشق‌پیشه‌ای است که هنوز دنبال نیمه گم‌شده‌شان هستند.

بگذارید فراموش کنیم، با سخاوت، کسانی را که نمی‌توانند دوستمان بدارند.

این شعر پابلو نرودا هم جزو پست‌های محبوب عاشق‌پیشه‌های دنیای مجازی است.

می‌خواهم دلیل لبخندی باشم که بعد از نگاه کردن به صفحه گوشی موبایلت روی لبت می‌آید.

این جمله را بیشتر پسرهای تین‌ایجری می‌گذارند که اولین بار است عاشق شده‌اند.

زن‌ها این‌طوری‌اند؛ وقتی ناراحتشان کنی، گریه می‌کنند؛ وقتی هم که ناراحتتان کنند، باز گریه می‌کنند.

این پست را مردهایی با رگه‌هایی از ضدیت با زن‌ها می‌گذارند؛ مردهایی که دوست دارند نشان بدهند چیزهای زیادی درباره زن‌ها می‌دانند!

تو قرمز بودی. من را دوست داشتی، چون آبی بودم. مرا لمس کردی و ناگهان یک آسمان یاسی شدم. اما تو به این نتیجه رسیدی که یاسی به دردت نمی‌خورد!

این جمله را اغلب مردانی پست می‌کنند که یک شکست عشقی دردناک، پاک اعتمادبه‌نفسشان را گرفته.

ما با هم بودیم؛ باقی‌اش را فراموش کرده‌ام.

این شعر والت ویتمن هم از جمله‌های پرطرفدار فضای مجازی است که اغلب با تصاویری از گل و دار و درخت و قلب تیرخورده و دست‌های در هم فشرده همراه می‌شود.

شکل‌های مختلفی از عشق در دنیا وجود دارد، اما هیچ عشقی دو بار تکرار نمی‌شود.

این جمله اسکات فیتزجرالد از پرطرفدارترین عاشقانه‌های اینستاگرامی است که هزاران بار در شبکه‌های اجتماعی مختلف دست به دست شده.

مردی که مناسب توست، همه چیزت را دوست خواهد داشت؛ همان چیزهایی که آدمی که مناسب تو نبود، از آن‌ها واهمه داشت.

این جمله اغلب توسط زنانی پست می‌شود که تازه از رابطه‌ای شکست‌خورده بیرون آمده‌اند و ترجیح می‌دهند انتقادها را به خودشان نگیرند!

چقدر زیباست کسی را پیدا کنی که عاشق طرز فکرت شود.

در کمال شگفتی این جمله اغلب توسط مدل‌های اینستاگرامی پست می‌شود؛ پای عکس‌هایی از صورت دفرمه‌شده در اثر تعدد جراحی‌های زیبایی!

هر روز آب‌وهوای جایی را که در آن هستی، چک می‌کنم. چون می‌خواهم بدانم می‌توانی امشب ستاره‌ها را ببینی یا نه.

این پست بیشتر خوراک عشق‌های افلاطونی و به قول انگلیسی‌زبان‌ها لانگ دیستنس ریلیشنشیپ‌ یا همان عشق‌های راه دور است.

گل‌ها گناهی ندارند؛ اما ما آن‌ها را از خانه‌هایشان بیرون می‌کشیم و به کسانی اهدایشان می‌کنیم که دوستمان ندارند.

این جمله را کسانی پست می‌کنند که علاقه‌ای به گل هدیه گرفتن ندارند!

باید گیر آدم بد بیفتی تا قدر آدم خوب را بیشتر بدانی.

این جمله را زنانی می‌گویند که می‌خواهند به خودشان دلداری بدهند که عمرشان را پای یک رابطه تلف نکرده‌اند.

شماره ۷۱۹

برچسب ها: ,
نوشته هایی دیگر از همین نویسنده: 40cheragh

نظرات شما

  1. Mina
    10, آبان, 1398 09:20

    آخ عالی بود ….. یاد قبلا که با چلچراغ کلی میخندیدم افتادم

نظر شما

دیگه چی داری اینجا؟